Liucijus

Pradžia » Straipsniai » Rankraščiai » Egzotika » Twin Star Eldorado (LT)

Twin Star Eldorado (LT)

El. paštas Spausdinti PDF

"STŪMTRAUKIS" VARDU "TWIN STAR ELDORADO" Liucijus Suslavičius

Kažkada vaikystėje man į rankas pakliuvo "Prano Mašioto knygynėlio" serijos knygelė apie žvėrių daktaro Dulitlio nuotykius, išleista dar ketvirtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje. Joje buvo pasakojama apie jo susitikima su nuostabiu simetrišku gyvūnu, turėjusiu dvi galvas – vieną priekyje, kitą – ten, kur kiti žvėrys turi uodegą. Šis gyvūnas vienodai gerai bėgdavo tiek į priekį, tiek atgal, ir daktaras Dulitlis pavadino jį stūmtraukiu... Na, o jei vertinti techniškai, stūmtraukis – tai tokia transporto priemonė, kurioje yra du varikliai, iš kurių vienas traukia, o kitas stumia. Stūmtraukio principas dar XX amžiaus pirmoje pusėje buvo pritaikytas aviacijoje, vėliau inžinieriai sukūrė ir dvimotorius automobilius, pavyzdžiui, visureigį "Tempo".Tiesą sakant, toks principas naudotas "ne iš gero gyvenimo" – paprasčiausiai konstruktoriai nedisponavo pakankamai galingais varikliais, tad buvo priversti naudoti juos po du. Kai kas bando kurti "stūmtraukius" ir šiandien, tačiau tai dažniausia specialūs automobiliai – gaisriniai arba lenktyniniai, tokie kaip Jano de Rojaus dvimotoris monstras DAF, skirtas dalyvauti ralyje Paryžius – Dakaras.

Amerikietis verslininkas Warrenas Mosleris nėra nei gaisrininkas, nei lenktynininkas, o ir jo penkiaviečio dviejų durų "Cadillac Eldorado" variklis – 275 AG/5600 aps/min "aštuoniukė", žinomas "Northstar"("Šiaurinė žvaigždė") pavadinimu, atrodo, buvo pakankamai galingas visiems galimiems atvejams. Bet W. Mosleris panoro turėti kiek kitokį "kadilaką" – ne su priekinių ratų pavara, o konstruktyviai panašų į europietiškus superkarus – su varikliu prieš galinį tiltą. Kaip neretai pasitaiko Amerikoje, automobilio perdirbimo projekto niekas specialiai nekūrė, o tiesiog buvo bandoma kažkaip įsprausti variklį su transmisija į "Eldorado" saloną. Iš to nieko neišėjo, nes Mosleris nepanoro atsisakyti galinių salono sėdynių. Tad galu gale variklis atsidūrė bagažinėje, o ir tai tik po to, kai serijinio automobilio 2745 mm bazė buvo prailginta iki 3200 milimetrų. Ir štai tada kažkam šovė į galvą mintis – o gal reikia palikti ir priekinį variklį su visa transmisija? Rezultate 2000-siais metais Floridoje, Riviera Beach mieste ir atsirado automobilis, pavadintas "Twin Star Eldorado". "Twin Star" todėl, kad galinis variklis irgi yra to paties "Northstar" tipo, tik kitos modifikacijos, išvystantis 300AG/6000 aps/min. Nusimanantis žmogus iškart atkreips dėmesį į besiskiriančius abiejų variklių parametrus ir, savaime suprantama, kitokius perdavimo skaičius automatinėse transmisijose, kuriomis jie komplektuojami. Kam susikurti sau papildomas problemas, jei galima panaudoti identiškus agregatus? Bet "Twin Star" kūrėjai nesuko sau galvos dėl mechaninės variklių ir transmisijų darbo sinchronizacijos. Automobilių elektroninių sistemų specialistai, kiek "pabūrę", taip perprogramavo mikroprocesorius, kad vieno jų, šiuo atveju galinio variklio, mikroprocesorius tapo "vadovaujančiu" ir sugeba, tegu ir ne žaibiškai, susinchronizuoti abiejų variklių darbą. Tiesa, vairuotojai, bandę "Twin Star Eldorado", visi kaip vienas tvirtino, jog jaučiama, kaip galinis variklis dirba visu pajėgumu, tuo tarpu priekinis sukasi beveik be apkrovos. Viskas keičiasi, staigiau spustelėjus akseleratorių – tada "pirmuoju smuiku ima groti" priekinis variklis, tiesiog tempiantis automobilį į priekį.

Bandymai kelyje parodė, jog "Twin Star Eldorado" dinamika šiek tiek geresnė nei serijinio – iš vietos iki 60 mylių per valandą jis įsibėgėja per 5,0 sekundės, o ketvirtį mylios nuvažiuoja per 13,4 sekundės, ruožo gale skriedamas jau 108 mylių per valandą greičiu. Serijinio "Cadillac Eldorado" atitinkami parametrai yra 6,8 sekundės, 15,2 sekundės ir 95 mylios per valandą. Maksimalus dvimotorio 575 AG monstro greitis – 126 mylios (arba 212 kilometrų) per valandą. Važiuojant greitkeliu, ilga bazė ir iki 2168 kilogramų padidėjęs nuosavas svoris, kurio nemaža dalis dabar tenka galiniams ratams, pakeitė automobilio "charakterį", kuris dabar primena automobilio su galiniais varančiaisiais ratais elgseną.Užtat darant posūkius sankryžose ilgas dvimotoris "kadilakas" netikėtai paklusnus ir tiksliai klauso vairo, lengvai sukasi. Beje, jei kalbėti apie variklius, tai jie tikrai yra verti dėmesio, nes specialistų nuomone, "North Star", ko gero, yra amerikietiško V-8 evoliucijos viršūnė. 4,6 litro darbo tūris, aliuminiai blokai ir galvutės, 32 vožtuvai, po du paskirstymo velenėlius kiekvienoje galvutėje, taškinis degalų įpurškimas, galimybė pravažiuoti arti 100 kilometrų be tepalo karteryje – sutikite, tai tikrai puikūs agregatai. Tik va, "Twin Star" degalų sąnaudos tikrai ne europietiškos – su vienu galonu benzino šis "kadilakas" nuvažiuoja tik 10 mylių. Pavertus į mums įprastus litrus 100 kilometrų, gauname net 23,5 litro sąnaudas 100 nuvažiuotų kilometrų.

Salone praktiškai niekas nepakeista, tik neįprastai atrodo prieš keleivio sėdynę esantis antrasis prietaisų skydelis, kuriame rodomi galinio variklio darbo parametrai. Iš išorės skirtumų daugiau – prieš kairįjį galinį ratą matyti didoka oro paėmimo anga, o bagažinės gale – šešios vertikalios tinkleliu užtrauktos išpjovos. Mat, galinio variklio aušinimo sistemos radiatoriui vieta atsirado tik dešiniajame priekiniame bagažinės kampe. Tai jam aušinti skirtas oras paimamas prie kairiojo galinio rato ir išeina laukan per bagažinės dangtyje padarytas išpjovas.

Warrenui Mosleriui šis kaprizas atsėjo 70 tūkstančių dolerių: 40 tūkstančių kainavo jo "Cadillac Eldorado", o perdirbtas į dvimotorį "stūmtraukį" jis buvo už 30 tūkstančių. Į šią sumą įėjo ir naujo "North Star" variklio kaina!