Liucijus

Home » Articles » Manuscripts » Traffic » Transporto sistemos PHILEAS (LT)

Transporto sistemos PHILEAS (LT)

E-mail Print PDF
There are no translations available.

“PHILEAS” – KARJEROS PRADŽIA

2005-jų vasarą Olandijos mieste Eindhovene į svarbiausią maršrutą “Geležinkelio stotis   –   aerodromas”   išriedėjo  dvylika  neįprastos  išvaizdos  bei   konstrukcijos visuomeninio  transporto   priemonių.  Taip  užsibaigė  eksperimentinis  ir  prasidėjo praktinis transporto sistemos “Phileas” vystymo etapas.
Įžengusi į XXI amžių Europa intensyviai ieško naujų, patogesnių ir patrauklesnių miestiečiams   visuomeninio  transporto  sistemų,   galinčių   perspektyvoje   pakeisti autobusus, troleibusus, tramvajus arba bent jau papildyti esamas transporto rūšis. Vien dabar įvairiuose Europos miestuose –  nuo Triesto pietuose iki Eindhoveno šiaurės vakaruose – veikia arba bandomos 6 skirtingos naujų tipų transporto sistemos. Jų visų bendras bruožas – siekis automatizuoti keleivius gabenančios transporto  priemonės valdymą,  daugelyje  situacijų  patikint  jį  mechanizmams  arba  elektronikai,  didinti pervežimo greitį, išskiriant fiziškai arba optiškai šioms transporto priemonėms skirtas važiavimo   juostas.  Olandų  konsorciumas  Advanced  Public  Transport  Systems (APTS), kuriame dalyvauja  aviacinė firma „Fokker“, žinomos autobusų gamybos firmos ,,Berkhof – Jonckhere” ir ,,Bova”, parengė ir šiuo metu „paleido į gyvenimą“ sistemą ,,Phileas”, kurioje keliu važiuojanti keleivinė  transporto priemonė valdoma magnetiniu-elektroniniu būdu.

Projektą, pavadintą žinomo Ž.Verno romano ,,Aplink pasaulį per 80 dienų” herojaus vardu,  prieš  gerą  dešimtmetį  inicijavo  Olandijos  vyriausybė,  siekdama  išspręsti Eindhoveno regiono transporto problemas. 1998 metais koncernas APTS nuo teorinių naujos sistemos kūrimo aspektų nagrinėjimo perėjo prie praktinių sprendimų, o 2004- jų birželyje sistema ,,Phileas” turėjo pradėti pervežimus nustatytais maršrutais. Deja, naujovės  ne  visada  įdiegiamos  laiku  –  pernelyg  daug  būna  iki  galo  neišspręstų klausimų ir visai nenumatytų problemų...
Sistemos kūrėjai jai skirtas keleivinės transporto priemonės su hibridine pavara pavadino  ,,auto-autotramvajumi”.  Iš  pirmo  žvilgsnio  -  tai  tik  labai  šiuolaikiškos išvaizdos dviejų arba trijų  sekcijų autobusas. Ir iš tikrųjų, kai tik pradedi gilintis į technines detales ir atmeti kiek futuristinę ,,auto-tramvajaus” išvaizdą su originalaus dizaino kabina vairuotojui, suvoki, kad jis nėra nei pernelyg sudėtingas techniškai, nei jo  gamybai  reikalingos  kokios nors  išskirtinės  technologijos. Su  su  kai  kuriomis išimtimis visi techniniai ir technologiniai sprendimai jau yra žinomi ir naudojami. Tik štai taip vykusiai į vieną visumą jie sujungti tikrai pirmą kartą.

Pradėkime nuo savo linijomis akį traukiančio kėbulo. Jis laikantysis žemagrindis, su standžiu  karkasui  ir labai lengvais daugiasluoksniais ,,sandwich” tipo paneliais su dideliais įklijuotais langais iš tonuoto stiklo. Šoninių panelių plotis vienodas – 1525 mm, keičiant jų skaičių, gaunami  skirtingo ilgio su skirtingai įrengtomis durimis tačiau absoliučiai unifikuoti kėbulai. Kėbulo konstrukcijai sustiprinti tose vietose, kur sumontuoti tiltai,  yra papildomi U – formos porėmiai, ji  taip pat sustiprinta ties atskiras sekcijas tarpusavyje jungiančiais šarnyrais. Skaičiuojamas kėbulo tarnavimo laikas – 20 metų. Naudojami du ,,auto-tramvajaus” variantai – iš dviejų ir iš trijų sekcijų. Pirmasis yra 18 metrų, antrasis - 24 metrų ilgio, sekcijos plotis – 2,54 metro, aukštis – 3,12 metro.
Galinėje „Phileas“ sekcijoje sumontuotas V-10 tipo 6,8 litro darbo tūrio variklis ,,Ford
WSG-1068”, naudojantis suskystintas dujas. Didžiausias jo išvystomas galingumas –
223   AG/3600aps.min.    Konstruktoriai    atsisakė    triukšmingos    ir    vibracijas skleidžiančios  mechaninės transmisijos, tad  variklis suka 150 kW  galios  elektros generatorių, tiekiantį srovę visų, išskyrus priekinį, tiltų ratų stebulėse sumontuotiems asinchroniniams elektros varikliams. Unifikuota visų ratų pakaba nepriklausoma, visi
ratai vairuojami. Jie gali pasisukti visi į vieną pusę ir tada ,,auto-tramvajus” judės į šoną visu savo ilgiu, atskirų sekcijų ratai gali būti pasukami priešingomis kryptimis, kad posūkio spindulys būtų kuo  mažesnis, galu gale trijų sekcijų variantas gali net išsiraityti kaip raidė S. Šaunu, tiesa? Ratai su plačiaprofilėmis padangomis, priekyje -
275/70R 22,5, ant varančiųjų ratų – 385/65R22,5 dydžio. Sumontuota talpi nikelio- metalų   hidrido   akumuliatorių  baterija,  skirta   kaupti  stabdant  ratų   varikliuose generuojamai  elektros  energijai.   Ji  vėl  panaudojama,  ,,auto-tramvajui”  staigiai greitėjant, kad variklis ir tada dirbtų optimaliausiu  režimu. Taip sutaupoma apie 15 procentų  degalų.  Savaime  suprantama,  jog  štai  tokį  pavaros  agregato  darbą  gali geriausiai kontroliuoti elektronika. Su savimi „Phileas“ vežasi 600 litrų  suskystinto propan-butano dujų mišinio, kurio pakanka maždaug 550 kilometrų.
Visas  sistemos  ,,Phileas”   naujumas  -  ,,auto-tramvajaus”  valdymo  sistemoje. Pirmasis  maršrutas - Eindhoveno centras – Eindhoveno aerouostas – eina ir miesto gatvėmis,   ir   priemiesčio   trasomis.   Per   visą   maršruto   ilgį   ,,auto-tramvajams” išskiriamos  atskiros  eismo  juostos. Jos  specialiai  parengiamos  sistemai  ,,Phileas” aptarnauti – kas 3 metrai į kelio dangą įmontuojami nedideli magnetai. Jų išdėstymas fiksuojamas  kompiuteriniame  trasos  žemėlapyje,  kuris  įvedamas   į  valdančiojo kompiuterio atmintį. Važiuojant kompiuteris nuolat ,,pasitikrina”, kur dabar randasi transporto  priemonė.  Pačią  ,,elektroninio  vairavimo”  sistemą  sukūrė  ir  gamina Vokietijos  firma  ,,Mobil  Elektronik”.  Ratuose  sumontuoti  davikliai  matuoja  ratų apsisukimus ir ratų pasukimo  vairu  kampą. Taip nuvažiuotas atstumas ir judėjimo kryptis nuolat palyginami su kompiuterio atmintyje esančia informacija. Mažiausias nukrypimas   nedelsiant  koreguojamas.  Toks   kompiuterizuotas  valdymas   leidžia idealiai - 5 centimetrų tikslumu - ,,privairuoti” 24 metrų ilgio  ,,auto-tramvajų” prie sustojimo aikštelės krašto visu ilgiu. Tam tereikia visus jo ratus pasukti  vienodu kampu į dešinę. Po to, pasukus juos kairėn, visas ,,sąstatas” sklandžiai atsitrauks nuo perono.  Galimi trys vairavimo būdai. Pirmasis - ,,auto-tramvajų” kaip elementarų autobusą  vairu  ir   stabdžiais  valdo  vairuotojas;  šis  būdas  naudotinas,  jei  reikia apvažiuoti  kliūtis  arba  iš  viso  nukrypti  nuo  maršruto,  arba  jei  dėl  kokių  nors priežasčių  trasos  atkarpoje  nėra  magnetinių  žymeklių.  Antrasis  –  vairuotojas  yra kabinoje, tačiau kol nebūtina, į valdymą nesikiša, ir transporto priemonė juda pusiau automatiniu  režimu,  kompiuteriui  palaikant  reikiamą  greitį,  pristabdant,  atsiradus kliūčiai, sustojant stotelėse. Trečiasis – visiškai automatinis valdymas, kai vairuotojo kabinoje nėra, ir ,,auto-tramvajus” važiuoja ir sustoja, valdomas vien kompiuterio, gaunančio signalus iš daviklių. Tai idealus variantas, įmanomas tik atskirtose nuo kito transporto ir pėsčiųjų trasose.

Kame  pagrindinis  sistemos  ,,Phileas”  pranašumas  prieš  įprastus  tramvajus  ar troleibusus?   Sistemoje  naudojami  ,,auto-tramvajai”  nepriklausomi  nuo   išorinio maitinimo  šaltinio,  nepriklausomi  nuo  bėgių,  rieda  pakankamai  tyliai  ant  įprastų guminių padangų, todėl ši sistema tiek pastatyti, tiek eksploatuoti yra keliolika kartų pigesnė už bėginį transportą ir nepalyginamai  lankstesnė. Lankstesnė ir perkeltine (nesusijusi su bėgiais ar laidais, todėl operatyviai keičiama),  ir  tiesiogine prasme (nepaisant tikrai didelės talpos ir dydžio, gali lengvai manevruoti gatvėje, apvažiuoti nenumatytas kliūtis). Maksimali ,,Phileas” trijų sekcijų sąstato talpa – 205 keleiviai – leidžia jam ne prasčiau už tramvajų susidoroti su pikinėmis apkrovomis, o specialiai išskirtos judėjimo juostos dėka jis pasiekia mieste vidutinį 30 km/h susisiekimo greitį. Vis tik kokie gi tikri ,,Phileas” įrengimo kaštai? Užsienio spaudoje nurodoma, jog detalaus sistemos projekto parengimas, vienuolikos 2 sekcijų ir vieno 3 sekcijų ,,auto- tramvajų” pagaminimas atsėjo 40 milijonų eurų. Dar 65 milijonus eurų teko investuoti
į sistemos infrastruktūrą Eindhovene. Projektas įgyvendintas iš Olandijos transporto ministerijos ir Europos Sąjungos lėšų.

Jau dabar aišku, kad Eindhovenu sistemos “Phileas” panaudojimas neapsiribos – kaip informavo gamintojai, 16 kiek modifikuotų (elektros varikliai sumontuoti ne ratų stebulėse,  o  važiuoklėje)  “Phileas”  tipo  mašinų  sekančiais  metais  bus  patiektos Prancūzijai. Sistemą sukūręs konsorciumas  tikisi, kad jai įrodžius savo privalumus, netrukus  bus  sulaukta  užsakymų  iš  kitų  pasaulio  miestų,  kuriems  taip  pat  reikia modernių visuomeninio transporto sistemų. Gal bus užsakymas ir iš  Lietuvos? Juk sistema kainuoja ne milijardus, jos kaina kur kas realesnė.

Pagal užsienio spaudą parengė Liucijus Suslavičius