Liucijus

Pradžia » Straipsniai » Rankraščiai » Eismas » Transporto sistemos Streetcar Jorke (LT)

Transporto sistemos Streetcar Jorke (LT)

El. paštas Spausdinti PDF

AUTOBUSŲ ATEITIS – KONCEPCIJA ftr

Vis daugiau ir daugiau Europos miestų diegia naujas, patrauklias savo gyventojams ir atvykėliams visuomeninio transporto sistemas. Nesenai į jų tarpą įsijungė istorinis Didžiosios Britanijos miestas Jorkas, kuriame pradėti eksploatuoti naujo tipo autobusai "Streetcar", savo išvaizda bei parametrais primenantys tramvajų. Taip pradėta įgyvendinti "Koncepcija ftr", kurią parengė vienas stambiausių šalyje keleivių vežėjų - kompanija "First", aptarnaujanti ne vieno Didžiosios Britanijos miesto maršrutus.

"Koncepcijos ftr" tikslas – padaryti kelionę autobusu miestų maršrutais kaip galima patrauklesnę, patogesnę ir paprastesnę gyventojams, taip paskatinant juos palikti namuose savo lengvuosius automobilius ir į darbą ar apsipirkti vykti visuomeniniu transportu. "First" parodė iniciatyvą, parengdama reikalavimus novatoriškam savo išvaizda ir eksploatacinėmis savybėmis autobusui, kuris dar ir primena tramvajų. "Streetcar" pavadintą naujo modelio autobusą kūrė du gamintojai: važiuoklę B7L su 7 litrų darbo tūrio 275 AG galios "Euro III" reikalavimus atitinkančiu 6 cilindrų dyzeliu tiekia Švedijos koncerno "Volvo" padalinys "Volvo Buses", o futuristiniu greičiau elektrinį traukinį nei miesto autobusą primenančiu kėbulu ją "aprengia" vietinė kėbulų gamybos firma "Wright". 18,7 metro ilgio, 2,55 metro pločio ir 3,3 metro aukščio dviejų sekcijų autobusui skirta važiuoklė modifikuota palyginti nedaug – perkomponuota vairuotojo darbo vieta bei variklio aušinimo sistema nuo važiuoklės perkelta ant "Streetcar" stogo, taip dar kažkiek padidinant keleiviams skirtą autobuso salono plotą. Kartu tokia retai naudojama aušinimo sistemos dislokacija pagerino aušinimą ir sumažino salone girdimą autobuso agregatų keliamo triukšmo lygį. Na, remontininkams gal ir mažiau patogu ropštis ant stogo, kai reikės remontuoti radiatorių ar aušinimo sistemos vamzdynus, bet tai juk reikia daryti tikrai ne taip jau dažnai. Ant stogo įrengti taip pat salono vėdinimo bei apšildymo sistemos agregatai.

Violetinių spalvų deriniu nudažyto autobuso dizaine dominuoja didžiulis ovalo formos priekinis stiklas ir su jo kontūrais idealiai suderintos kėbulo priekinės dalies formos, iš karto patraukiančios akį ir sudarančios greitos, dinamiškos transporto priemonės įvaizdį. Ir beveik nepastebi, kad tie dailūs aerodinamiški priekio "apvalumai" toliau virsta visiškai plokščiais, kaip ir kitų šiuolaikinių autobusų šonais su dideliais įklijuotais stiklais. Dar vienas retai sutinkamas dizaino elementas, vizualiai "paverčiantis" autobusą tramvajumi – ratus, tame skaičiuje ir priekinius, dengiantys skydeliai. Jie, beje, kažkiek didina ir "Streetcar" saugumą eisme – po uždengtais ratais sunkiau netyčia pakliūti neatsargiam pėsčiajam.

Už priekinio stiklo matome aliuminiu blizgantį autobuso valdymo pultą ir ant paaukštinimo sėdintį vairuotoją. Už jo nugaros – labai erdvus ir šviesus keleivių salonas. Ergonomikos specialistai (ir eiliniai Jorko gyventojai taip pat) labai gerai įvertino jo dizainą, sukeliantį važiuojantiems teigiamas emocijas ir gerą psichologinį klimatą. Taip, taip, nereikia manyti, jog keleivio psichologija nieko nereiškia, kad žmonės, kai reikia, lips į bet kokį autobusą, svarbu, kad jis važiuotų reikiama kryptimi. Gal taip buvo anksčiau, bet dabar europiečiui bet ko neįsiūlysi, į niūrių spalvų arba nepatogiai išplanuotą autobuso saloną jo nepriviliosi. Antra vertus, spalvingas, jaukus ir erdvus salonas paveikia jame esančių nuotaiką, žmonės nejučiomis atsipalaiduoja, tampa draugiškesni, mandagesni vienas kitam, tegu tik toms keliolikai minučių, kai važiuoja drauge. O jei kelionė buvo maloni, norisi ją ir vėl pakartoti... Visgi naujoviškas autobusas – tik vienas iš "Koncepcijos ftr" elementų. Bendradarbiaudama su Jorko miesto savivaldybe, kompanija "First" modernizavo tų autobusų maršrutš, kuriais dabar rieda "Streetcar", infrastruktūrą. Tikslas – padaryti keleivių pervežimą greitu, patogiu, reguliariu bei ekonomiškai naudingu vežėjui. Visų pirma buvo pertvarkyti sustojimų peronai – jie truputį paaukštinti, tad dabar autobuso grindys visada yra viename lygyje su juo. Mėgstantį naujoves žmogų į "Streetcar" vilios galimybė apsimokėti už kelionę iš anksto mobiliuoju telefonu – surenki reikiamo maršruto numerį ir pirkimo kodą, tada šiam važiavimui suteiktas unikalus brūkšninis kodas įsižiebia telefono displėjuje. Belieka, lipant į saloną, trumpam priglausti telefono displėjų prie komposterio nuskaitančiojo įrenginio salone, ir tu jau susimokėjęs už kelionę! Smagu, tiesa? Bet man dar labiau imponuoja kitas modernus sprendimas – "Streetcar", judantys maršrutuose, kontroliuojami palydovinės sistemos pagalba. Jei kuris nors iš autobusų ima atsilikti nuo grafiko, jam nedelsiant duodama "žalia gatvė" – pagal kompiuterio komandą autobusui artėjant prie reguliuojamos sankryžos, šviesoforai joje persijungia, kad pirmiausia praleistų "Streetcar". Va čia tai jau tikrai XXI amžiaus lygis!

Kaip rašo Didžiosios Britanijos spauda, Jorko, kuriame dabar eksploatuojama 11 naujos kartos autobusų, patirtis sudomino ir kitų miestų municipalitetus. Jau gaminama partija "Streercar" dideliam pramonės centrui Lidsui, kai kurie iš "Wright" cechuose surenkamų 28 autobusų iškeliaus ir į kitus miestus bandomajai eksploatacijai. "Koncepcija ftr" įgyja pagreitį!