Liucijus

Pradžia » Straipsniai » Rankraščiai » Eismas » Žiauri Itališka tvarka (LT)

Žiauri Itališka tvarka (LT)

El. paštas Spausdinti PDF

ŽIAURI ITALIŠKA TVARKA

Liucijus Suslavičius

Tai, kas bus išdėstyta toliau, verta įsidėmėti kiekvienam, dažnokai – kokius 3-4 kartus metuose besilankančiam Italijoje ar besiruošiančiam ten kokį mėnesį važinėti automobiliu. Šilta saulėta Italija staiga gali tapti atšiauri ir nesvetinga, jei leisite sau už vairo atsipalaiduoti ir kartą – kitą nepaisyti kelių eismo taisyklių reikalavimų.

2003-siais Italijos įstatymų leidėjai gerokai sugriežtino už kelių eismo taisyklių pažeidimus skiriamas nuobaudas ir įvedė taip vadinamą minusų sistemą. Kiekvienas Italijos vairuotojas sistemos įvedimo momentui gavo 20 „teigiamų" balų. Jei važinėdamas jis daro pažeidimus, už juos pagal specialų administracinių nuobaudų katalogą skiriami „neigiami" balai arba minusai, ir taip

„teigiamų" balų suma vis mažėja. Vairuotojas, per metus išeikvojęs visus turėtus „teigiamus" balus, jam automatiškai dviems metams atimama teisė vairuoti transporto priemones. Jei 20 minusų surenki per du metus, teisė atimama metams, jei per tris – tik šešiems mėnesiams. Bet tai juk italų problemos, tiesa? Taigi, kad ne! Nuo 2004 metų liepos 1 dienos naujoji sistema be išimčių pradėta taikyti ir vairuotojams iš užsienio. Jie irgi gauna 20 „teigiamų" balų, vos tik duomenys apie juos įvedami į kompiuterį. O jau sekančią sekundę į centrinės duomenų bazės kompiuterį įrašoma informacija apie policijos išaiškintą pažeidimą, kuri iš karto įvertinama atitinkamu skaičiumi minusų, tad „teigiamų" balų suma tuo pat metu ir sumažėja.

Pažeidusiam kelių eismo taisyklių reikalavimus vairuotojui skiriama bauda, jis gauna policijos nutarimą, itališkai vadinamą „Verbale di Contestazione", kuriame nurodyta, kokia bauda ir kiek minusų skirta už pažeidimą. Privalu nedelsiant sumokėti baudą, nes pareigūnai turi įgaliojimus iki nebus atsiskaityta, sulaikyti pažeidėjo automobilį. Svarbiausia, informacija apie pažeidėją ir jam Italijoje paskirtus minusus taip ir lieka duomenų bazėje. Jei vėl pakliūsite policininkui, jis nedelsiant gaus informaciją apie tai, ar jums dar liko „teigiamų" balų, ar jie jau išeikvoti. Ir, kaip sakoma, neduok dieve, jei „balų sąskaita" po eilinio pažeidimo ištuštėja – toliau iš viso nebevažiuosite, nes policininkas paprasčiausiai uždraus toliau važiuoti.

Už ką skiriami minusai? Štai, nustatyto greičio viršijimas 11 km/h „atneša" du minusus, nesustojus prie ženklo „Stop" pareigūnas skirs 6 balus, 10 minusų įvertinamas greičio viršijimas daugiau kaip 40 km/h, rizikingas lenkimas pavojingoje situacijoje ar nereagavimas į automatiškai greitį matuojančio ir nurodymus vairuotojams skyde parodančio prietaiso rekomendacijas, pavyzdžiui, esant rūkui, skyde užsidega nurodymas sumažinti greitį ir padidinti distanciją, o jūs sau skriejate kaip saulėtą dieną...

Na gerai, Italijos policija atėmė teisę vairuoti, bet juk niekas nekliudo, grįžus namo, gauti naują vairuotojo pažymėjimą vietoje „Italijoje pamesto", tiesa? Be abejo, ir Lietuvoje, ir kur nors Vokietijoje galite sau ramiai važinėti. Bet jei vėl artimiausiu metu užsuksite į Italiją, vairuodamas automobilį, rizikuojate atsidurti teisme, kaip nusikaltėlis, nes Italijos įstatymai traktuos jūsų elgesį kaip vairavimą neturint tam teisės, net jei kišenėj – kitas, naujas vairuotojo pažymėjimas.

O kaip sužinoti, ar „sąskaita dar ne tuščia"? Patiems italams problemų nėra – jie pasiskambina specialiu telefono numeriu į centrinį pažeidėjų registrą ir gauna reikiamą informaciją. O ką daryti tam, kuris nemoka itališkai? Vokietijoje leidžiamas žurnalas „ADAC Motorwelt" vokiečiams, kurie sudaro daugumą Italijon savais automobiliais atvykstančių turistų, pataria kruopščiai rinkti visus už padarytus pažeidimus gautus „Verbale di Contestazione" ir patiems susisumuoti juose nurodytus balus, o tada spręsti – važiuoti atostogauti į Italiją ar ne. Lygiai tą patį galėtume patarti ir mūsų vairuotojams – nusižengę Italijoje, neišmeskite policijos išduoto nutarimo – gal reiks pasižiūrėti, kiek dar pažeidimų galite daryti.

Gali kilti klausimas – kodėl Italija, gaunanti žymią pajamų dalį iš turizmo, tokia negailestinga užsienio vairuotojams? Matyt, situacija šalies keliuose pasidarė tokia, kad tik tokios drastiškos priemonės gali padėti bent kiek stabilizuoti padėtį. Neužmirškime – ir Italija pasirašė Veronos

dokumentą, o tai reiškia – įsipareigojo sumažinti žuvusiųjų autoavarijose skaičių per pusę. Galu gale, kuo užsieniečiai už vairo geresni už italus, kad jiems reikėtų taikyti nuolaidas? Sakyčiau, jau duodančių teigiamus rezultatus sugriežtintų Italijos įstatymų pavyzdys turėtų būti įvertintas ir atsakingų už eismo saugumą Lietuvos institucijų, paskatinti jas aktyviau veikti naujų teisės aktų kūrimo sferoje, rengiamoje kelių eismo saugumo užtikrinimo programoje atvirai įvardinti tikras, o ne prasimanytas aukšto avaringumo šalyje priežastis ir konkrečius būdus, kaip jas pašalinti.