Liucijus

Pradžia » Straipsniai » Rankraščiai » Istorija » Chevrolet Suburban ir HHR (LT)

Chevrolet Suburban ir HHR (LT)

El. paštas Spausdinti PDF

CHEVROLET HERITAGE HIGH ROOF

Liucijus Suslavičius

JAV galime vadinti klasikine minivenų šalimi – čia ši nauja lengvųjų automobilių klasė pradėjo savo "triumfo žygį", per palyginti trumpą laiką užkariavusi milijonų automobilininkų simpatijas, čia ir šiandien gaminami masiškiausi pasaulyje minivenų modeliai. Ką gi, nors mes čia, Europoje, neretai pasišaipome iš amerikiečių potraukio dideliems automobiliams su dideliais varikliais, visgi reikia pripažinti – būtent praktiški žmonės už Atlanto sugalvojo ir pikapus, ir "universalus" ir galu gale išpopuliarino minivenus. Tačiau pastaroji lengvųjų automobilių kategorija atsirado palyginti nesenai – XX amžiaus devintojo dešimtmečio pabaigoje. Tad kuo gi važinėjo amerikiečiai iki "Chrysler Vojager" ir jo dvynių su "Dodge" ir "Plymouth" emblemomis pasirodymo rinkoje? Gilinimasis į amerikietiško automobilio istoriją nuveda mus į praėjusio amžiaus antrojo dešimtmečio pabaigą. Kaip tik tada Henrio Fordo dėka rinkoje pasirodo fermeriams skirtas jo vienintelio lengvojo automobilio modelio "Ford T" krovininis variantas su dviviete kabina ir nedideliu atviru krovinių kėbulu – pirmasis masinės gamybos pikapas. Neilgai trukus nedidelės kėbulus gaminančios firmos tokių "fordukų" savininkams pasiūlo patobulinimą – ant šešių statramsčių pritvirtintą lengvą stogą, montuojamą pikapo kėbule. Langų ir sienučių nėra – jas atstoja į ritinius susuktos ir prie stogo šonų prisegtos brezentinės arba odinės užuolaidos, nuleidžiamos lyjant ar sningant. Pora medinių suolų paverčia tokį pikapą į taip vadinamą "canopy" – keleivinį – krovininį automobilį, kuriame reikalui esant telpa ne keturi, kaip keleiviniame "Ford T", o šeši-septyni žmonės. Kompanija "Ford" paseka kiti gamintojai, visų pirma "Chevrolet" ir JAV prasideda iki šiandien tebesitesiantis pikapų bumas. Aišku, plinta ir automobiliai su "canopy" tipo kėbulais. Net policija naudoja tokius automobilius sulaikytiesiems gabenti, tiesa, vietoje susukamų užuolaidų angos tarp statramsčių uždengtos vielos tinklu... Kai kiek vėliau pasirodo didesnis ir galingesnis "Ford A", atsiranda kitas, kiek tobulesnis ir komfortiškesnis kėbulo tipas – medinis "universalas" arba "woody" ("medinukas"). Ir vėl H.Fordo modelį kopijuoja visi kiti gamintojai. Tačiau "woody" gaminami panaudojus lengvojo automobilio važiuoklę, o jei reikia automobilio, galinčio vežti 7- 8 keleivius? Na ir kas – pasakysite- tam juk yra mikroautobusai! Deja, mikroautobusų nėra – jų paprasčiausiai dar niekas nesugalvojo. Štai tada praktiški amerikiečiai ima didelio pikapo pagrindu sukurtą uždarą furgoną, vadinamą „delivery van" su dvivėrėmis durimis gale, sudeda jam šoninius stiklus, o viduje – nesunkiai išimamas arba atlenkiamas prie sienų išilginės sėdynės. Kad nekeisti kėbulo konstrukcijos, durys paliekamos kaip buvo furgone – vairuotojui, priekiniam keleiviui, o visi kiti prašom lipti vidun per galines!...Štai toks automobilis pavadinamas "carryall", lietuviškai "vežk viską". "General Motors Corporation", į kurią įeina lengvuosius bei krovininius automobilius gaminanti "Chevrolet", savajam "carryall" variantui sugalvoja atskirą pavadinimą – "Suburban", pirmą kartą panaudotą 1935 metų modeliui, pagamintam ant 0,5 tonos krovinio vežti skirto pikapo važiuoklės. Netrukus šį pavadinimą saviesiems ant komercinių automobilių važiuoklės gaminamiems krovininiams – keleiviniams automobiliams ima naudoti ne tik GMC ir "Chevrolet", bet taip pat "Dodge", "Plymouth", "Nash" ir "Studebaker" markės. Prieš pat Antrojo pasaulinio karo pradžią "Chevrolet" įsisavina naujos kartos krovininių automobilių šeimynos gamybą. Jos dizainas turi nemažai "Art deco" stiliaus elementų išorėje ir kabinoje. Aišku, be pikapų ir sunkvežimių, siūlomas ir modelis "Suburban" , techniškai visai toks pat, kaip sunkvežimiai – 6 cilindrų 3,86 litro darbo tūrio 93 AG variklis su viršutiniais vožtuvais, 4 laipsnių pavarų dėžė, kietoka abiejų nedalomų tiltų pakaba su išilginėmis lingėmis. Šis "Suburban" modelis gaminamas per visą karą ir dar porą metų po jo. O "Chevrolet" dizaineriai jau rengia gamybai pokarinius modelius, gerokai dailesnius, savo išore primenančius tų pat metų lengvuosius automobilius. Pavadinti "Advance Design", tokie "ševrolė" pristatomi 1947 metais ir iš karto sužavi pirkėjus. Naujasis "Suburban" jau neatrodo, kaip sunkvežimis, kuriam pritaisė keleivinį kėbulą – jo siluetas "kaip nulietas", su sklandžiais perėjimais tarp sparnų ir variklio gaubto ir kiek "papūstais" kėbulo šonais. V-formos priekinis stiklas iš dviejų dalių, priekiniuose sparnuose "paskandinti" žibintai suteikia automobilio išvaizdai dinamiškumo, gi 5 stambūs horizontalūs moldingai priekyje, chromuoti ir išlenkti pagal variklio gaubto formą – puošnumo. Bet techniškai tai vis dar tas pat senas geras "Chevrolet" su tuo pačiu kiek padidinto galingumo 6 cilindrų motoru, tarp Amerikos automobilistų žinomo "stovebolt six" pravarde ir garsėjančiu ilgaamžiškumu. Pavarų dėžė - 4 laipsnių, važiuoklė – kaip sakoma, "sunkvežiminė", tačiau ir dabar, ir tada vidutiniam amerikiečiui svarbu ne techninis tobulumas, o išvaizda ir erdvumas. Itin patiko daugumai aukštai pakeltas automobilio stogas. Na, mes šiandien būtume tikrai nepatenkinti, kai ropštis į antrą ir trečią sėdynių eiles tektų pro atlenktą priekinio keleivio sėdynę, o ir avarijos atveju toks salono išplanavimas nepatogus ir pavojingas. Bet tada į tai žiūrėta kiek kitaip...Šio modelio komerciniai "ševrolė" ilgam įsitvirtina JAV rinkoje ir be pakeitimų gaminami iki pat 1955 metų pabaigos. Per tą laiką "Chevrolet Suburban" irgi nepasikeičia, išskyrus vieną, sakyčiau svarbų pakeitimą – likus metams iki gamybos pabaigos, "Suburban" pirkėjas vietoje mechaninės jau gali užsisakyti automatinę 4 laipsnių transmisiją...

Štai šis Amerikoje vis dar su meile ir nostalgija "seniems geriems laikams" prisimenamas "ševrolė" tapo atsparos tašku dizaineriui Brianui Nesbittui, kai "General Motors", nenorėdama atsilikti nuo "DaimlerChrysler", nebe pirmi metai siūlančio retro stiliaus "Chrysler PT Cruiser" modelio miniveną, ryžosi išeiti į rinką su analogišku modeliu. Tiesa, atsižvelgdama į naujus "mados vėjus", pristatymo 2005 metų Los Angeles Motor Show metu "General Motors" pavadino naujieną ne minivenu, o SUV klasės krossoveriu, suprask – automobiliu, kuriame persipina kelios paskirtys. Ir iš tiesų, kaip ir to paties B.Nesbitto sukurtas "PT Cruiser", "Chevrolet Heritage High Roof", sutrumpintai HHR, yra neturintis ryškios "klasinės priklausomybės" automobilis. Jis išsiskiria savo retro stiliaus išvaizda, taigi, tiks tiems, kas nori būti pastebėtas. Sutikite – į pravažiuojantį gatve HHR tikrai atsisuks pažiūrėti daugiau žmonių, nei į "Mercedes Benz S Klasse" limuziną. Jis praktiškas ir funkcionalus – turi 5 durų kėbulą, transformuojamą saloną, tad gali būti naudojamas verslo reikalams – sulanksčius galines sėdynes, gauname 1787 litrų talpos beveik stačiakampę bagažinę. Galu gale, jis palyginti nedidelis – ilgis 4475 mm - ir siūlomas tik su 4 cilindrų varikliu, tad gali sudominti nenorintį švaistyti pinigų degalams ir "vežioti orą" praktišką žmogų. Kartu tai labai šiuolaikiška konstrukcija – "Chevrolet HHR" naudoja tą pačią platformą su priekinių ratų pavara, kaip ir "Chevrolet Cobalt", "Pontiac G5" ir "Saturn ION", tuos pačius 2,2 litro 151 AG ir 2,4 litro 177 AG benzininius variklius, sumontuotus priekyje skersai. Visi HHR variantai komplektuojami kondicionieriais, elektrinės įrangos paketu, pastovaus greičio palaikymo sistema, turi naujausią audioaparatūrą. Papildomai užsisakyti galima nebent odinį salono apmušimą, navigacinę sistemą ir stoglangį. Klientas gali rinktis penkialaipsnę mechaninę pavarų dėžę arba keturlaipsnį "automatą". Priklausomai nuo pasirinkto variklio ir transmisijos tipo, automobilis pasiekia 170-190 km/h maksimalų greitį, iš vietos iki 100 km/h pagreitėja per 9-10 sekindžių.

Brianas Nesbittas, dabar dirbantis vyriausiuoju "Chevrolet" dizaineriu, ne itin daug žvalgėsi į 1948 metų modelio "Suburban", tačiau sulyginę HHR su jo pirmtaku, tam tikrus panašius elementus galime aptikti. Tai automobilio priekis su taip pat su 5 plačiais horizontaliais chromuotais moldingais. Aišku, visi pastebėsime neatitinkančius niūdienos automobilinės mados plačius pūstus priekinius ir galinius sparnus, reljefiškai išsiskiriančius kėbulo šonuose ir iš viso nebesutinkamą šiandien kėbulo elementą – priekinius ir galinius sparnus jungiančias paminas šonuose. Dar viena detalė – papildomi į dureles įdėti šoninių stiklų dekoratyviniai rėmeliai, beveik tokie patys, kokius turėjo automobiliai prieš 50 metų. Ir tas būdingas senajam „Suburban" charakteringas aukštas stogas – ne veltui jis net paminėtas HHR pavadinime. Ir tai, tur būt, viskas, kas sieja naująjį ir senąjį „Chevrolet", nes net gamybos vieta nesutampa – jei "Suburban" riedėjo nuo konvejerio Detroite, tai "Chevrolet HHR" gaminamas mums, europiečiams, iš viso negirdėtame Ramos Arizpe mieste kažkur Meksikoje. Pernai metais šiais netradiciniais modeliais prekiauta tik JAV ir Kanadoje (kaina nuo 16990 iki 25000 dolerių), šiemet pirmieji tūkstančiai HHR jau parduoti Japonijoje. Į Europą "General Motors" neskuba – čia "Chevrolet HHR" greičiausia pasirodys tik vėlyvą rudenį. Vokiečių marketingo specialistai mano, jog bazinis jo variantas turėtų kainuoti brangiau nei už Atlanto – maždaug 18 tūkstančių eurų. Ten šis "ševrolė" pardavimų skaičiumi jau aplenkė "Chrysler PT Cruiser", tačiau ar bus jis toks pat sėkmingas Europoje? Amerikiečių koncernas nesiūlo dyzelinio variklio net už papildomą kainą, nors parinkti gerą dyzelį jokių problemų nėra – tokius variklius gali tiekti "Opel" arba "VM", tačiau amerikiečiai laikosi nuomonės, kad šio modelio adaptavimo ES rinkai išlaidos turi išlikti minimalios, o pirkėjus HHR užkariaus palyginti nedidele kaina ir nestandartine išvaizda. "Ševrolė" gali tapti tikru „šeimos nariu" tiems, kas ieško erdvaus, saugaus ir originalaus automobilio. O kas vertina ekstravagantišką prancūziškų automobilių stilių ar nekrentančias į akį gaminių iš Volfsburgo linijas, vargu ar susižavės „amerikiečiu", nors man jis atrodo vertas dėmesio jau vien dėl to, kad jame sėdi kiek aukščiau ir gali tiesiogine prasme iš viršaus pažvelgti į kitus šalia važiuojančius, net jei tai prestižinis "mersedesas" ar greitaeigis BMW...