Liucijus

Дома » Статьи » Pукописи » Коллекционер » Ispanijos automobiliu istorija pašto ženkluose (LT)

Ispanijos automobiliu istorija pašto ženkluose (LT)

E-mail Печать PDF
There are no translations available.

Ispanijos automobilių istorija pašto ženkluose

Liucijus Suslavičius

1903 metais automobilių lenktynių Paryžius – Madridas organizavimui buvo įkurtas "Real Automovil Club de Espana" (Ispanijos karališkasis automobilių klubas), sutrumpintai RACE. Jau pirmaisiais savo veiklos metais RACE daug padarė Ispanijos automobilizacijos labui – 1907 metais Madride organizavo pirmąją tarptautinę automobilių parodą, po to parengė pirmąsias šalies kelių eismo taisykles. Ispanijos karalius Alfonso XIII pats aktyvus automobilininkas, 1910 metais savo įsaku iki tol visuomeninės organizacijos statusą turėjusiam klubui suteikė valstybinės institucijos, atsakingos už automobilizacijos plėtojimą šalyje, statusą. Pergyvenęs kelis karus, valdžios pasikeitimus, Ispanijos karališkasis automobilių klubas šiemet atšventė savo veiklos šimtmetį.

Ta proga Ispanijos paštas išleido 4 pašto ženklų bloką, kuris tuo pačiu neblogai atspindi automobilių gamybos Ispanijoje istoriją. Seniausias tarp pavaizduotų ženkluose yra 1907 metų 18-sios serijos "Hispano Suiza 20/30 HP, vienas iš labiausiai žinomų šios legendinės automobilių markės automobilių. Beje, jis pieštas iš natūros, nes toks "ispano" stovi RACE muziejuje.

Sekantis automobilis – ne mažiau garsus. Tai sportinis "Pegaso Z-102", kurį sukūrė Barselonoje dirbęs inžinierius Wilfredo Ricartas. Šiuos automobilius gamino gamykla ENASA, 1946 metais įkurta likviduotos bendrovės "Hispano Suiza S.A." pagrindu.

Po Antrojo pasaulinio karo Ispanijoje susikūrė daugiau automobilių firmų. Viena ių jų – "Barreiros" – glaudžiai bendradarbiavo su koncernu "Chrysler" ir net gamino Ispanijoje amerikietišką sedaną "Dodge Dart", pavaizduotą 0,26 euro vertės pašto ženkle. Tačiau tikruoju ispanišku "liaudies automobiliu" tapo pagal FIAT licenziją gamintas mikrolitražinis automobiliukas SEAT 600, kurį matome 0,51 euro vertės ženkle. Jei "Dart" turėjo 3,7 litro darbo tūrio variklį, tai šešis kartus pigesnis "seatukas" – tik 633 cm² motoriuką.

Kas norėtų turėti pilnesnę Ispanijos automobilių istoriją savo albume, turėtų susirasti 1977 metais išleistą taip pat 4 ženklų seriją. Ją pradeda 2 pesų vertės ženklas, kuriame pavaizduotas bene pirmasis Ispanijoje pagamintų automobilių – 1900 metų laidos "La Cuadra". Sekantis automobilis – didelis ir ištaigingas 1914 metų "Abadal" su neįprastu mūsų akims, bet populiariu praėjusio amžiaus pradžioje "miesto kupė" tipo kėbulu. Jis labai aiškiai atskirdavo poną ir tarną – automobilio savininkas važiuodavo uždarame kėbulo skyriuje, gi samdomas vairuotojas – atviroje vasarą ir žiemą priekinėje sėdynėje. 5 pesų vertės ženkle pavaizduotas dar vienos išnykusios markės - "Elizalde" 1915 metų modelis su tokio pat tipo kėbulu neturi net priekinio stiklo ir priekinių durelių. Ką gi, tokia tada buvo automobilių mada.

1916 metų "Hispano Suiza" – jau akivaizdžiai modernesnė, nors ir ji teturi tik tentą virš sėdynių. Daugiaaukščiai Madrido namai, kurių fone pavaizduotas "ispano", simbolizuoja naujos pramoninės epochos pradžią.

Be minėtų spalvingų ženklų su lengvaisiais automobiliais, Ispanijos paštas yra išleidęs keletą ženklų su sunkvežimiais ir autobusais, na o kitų pasaulio šalių ženkluose gana dažnai galime išvysti legendinius "Hispano-Suiza" automobilius.