Liucijus

Pradžia » Straipsniai » Rankraščiai » Autobusai » Liūto žvaigždė (LT)

Liūto žvaigždė (LT)

El. paštas Spausdinti PDF

VISŲ DAILIAUSIAS - ,,LIŪTO ŽVAIGŽDĖ"

L.Suslavičius

Bavarijoje įsikūrusio komercinių automobilių gamybos koncerno MAN autobusų padalinys jau dešimtmetį gamina turistinių autobusų šeimyną ,,Lion's", kurios viršūne laikomas komfortiškasis turistinis autobusas ,,Lion's Star". 2001-siais Kortrijke, parodoje ,,Bus World" bavarai pristatė naują ,,Lion's Star" modelį. Tačiau jo konstruktorių ir dizainerių įdėto darbo tikrasis pripažinimas atėjo šiemet, kai tarptautinis žiuri iš 27 garsių dizaino specialistų paskyrė šiam automobiliui aukščiausią įvertinimą metų pramoninio dizaino srityje - ,,red dot award: product design 2002".

,,Lion's Star"-tai 12 metrų klasės turistinis autobusas paaukštintomis grindimis, galintis sutalpinti 49 keleivius, kai salone 12 sėdynių eilių. Komfortiškesniuose variantuose su 10 arba 11 sėdynių eilių keleivių telpa kiek mažiau. Autobusas maksimaliai išnaudoja įstatymais leistus gabaritus-jo plotis- 2,55 metro, grindų lygis virš kelio paviršiaus-1479 mm, salono vidaus aukštis –1950 mm, tad vidutinio ūgio keleiviams praėjime tarp sėdynių net pasilenkti nereikia. Po grindimis-talpi 12 kubinių metrų talpos bagažinė.

Akį patraukiantį autobuso dizainą galima apibūdinti kaip vykusį kelių stilių mišinį, kurio svarbiausiu dėmesį atkreipiančiu elementu yra už priekinių durų esantis sklandžiai išlenktas kontrastingas sidabro spalvos statramstis, pereinantis viršuje į lenktą stogo priekinės dalies liniją.

Kiti iš karto pastebimi elementai – tai du toli priekin kaip ragai atsikišę išorinio vaizdo veidrodžiai. Sprendimai, autobusų žinovams iš karto sukeliantys asociacijas su tokiais populiariais turistiniais autobusais, kaip IVECO ,,EuroClass" ir SETRA S 315 HD. Matyt, sukurti ką nors visiškai naujo šiandien jau sudėtinga, tad paslapčiomis dairomasi į geriausius konkurentų sprendimus, juos vėliau savaip interpretuojant. Panašumą su milžinišku vabzdžiu sustiprina uždengtos galinių ratų nišos ir savotiškos formos horizontalios oro paėmimo grotelės šonuose. Techniškai ,,Lion's Star"pakankamai artimas kitiems MAN gaminamiems turistiniams autobusams.Variklis-gale, įrengtas vertikaliai.Tai šešių cilindrų turbodyzelis su tarpiniu įpučiamo oro aušinimu. Galima rinktis tarp 410 AG modelio D 2866 LOH ir 460 AG išvystančio D 2876 LOH. Pavarų dėžė-MAN TipMatic tipo, 12-os laipsnių, su pusiau automatiniu elektroninio bloko kontroliuojamu pavarų perjungimu bei integruotu retarderiu. Ji sukurta žinomos ZF firmos pavarų dėžės AS-Tronic pagrindu. Pakaba ir priekyje, ir gale - su pneumobalionais. Stabdžių sistema –su diskiniais ventiliuojamais visų ratų stabdžiais,kontroliuojamais elektronikos. Standartinėn komplektacijon taip pat įeina stabdžių ABS ir atjungiama, vairuotojui panorėjus, praslydimo kontrolės sistema ASR.,,Lion's Star" su keleiviais ir bagažu sveria 18000 kilogramų.

Ganėtinai neįprasta yra šio autobuso gamybos technologija. Koncernas MAN turi du autobusų gamybos centrus-vieną Vokietijoje, Zalcgiterio mieste, kitą –Turkijoje, Stambule,kur firma ,,Manas" nuo 1966 metų pagal licenziją gamina sunkvežimius ir autobusus MAN. ,,Lion's Star" pradedamas gaminti Stambule. Čia suvirinamas būsimojo autobuso karkasas, jis gruntuojamas, padengiamas antikorozinėmis medžiagomis, ,,apauginamas" išoriniais paneliais, gauna stogą, bagažinių dangčius ir keliauja į dažymo kamerą. Po to montuojama autobuso važiuoklė ir stiklai.

Dabar įmonės muitinės sandėlyje išpakuojamos kelios dėžes, iš kurių darbininkai išima variklį su pavarų dėže, prietaisų skydelį, vairuotojo sėdynę, išorinių veidrodžių komplektą. Įgudę turkų montuotojai per pusantros valandos visus šiuos agregatus pritvirtina jiems skirtose vietose. Beje, iš anksto gerai apgalvojus konstrukciją, tai nėra itin sudėtinga - pavyzdžiui, variklis su pavarų dėže tvirtinamas tik 7 varžtais, pavarų dėžės valdymas prijungiamas štekeriu. Dabar autobusas apklijuojamas specialia stora, nuo purvo ir akmenėlių, lekiančių iš po ratų, šviežius kėbulo dažus apsaugančia plėvele, patikrinama, kaip funkcionuoja visos sistemos ir už tokio ,,pusfabrikačio" vairo sėda varinėtojas. Jo užduotis - savo eiga pristatyti ,,Lion's Star" į už 2500 kilometrų esančią gamyklą Zalcgiteryje. Kelionė per daugelio Europos valstybių sienas trunka beveik savaitę. Atvykęs autobusas iš karto nukreipiamas į surinkimo cechą, kur nieko nelaukiant...išimami sumontuoti Turkijoje pavaros agregatas, prietaisų skydelis, sėdynė, veidrodėliai. Jie nuvalomi, vėl tvarkingai supakuojami į dėžes ir, muitininkų užplombuoti, kraunami į sunkvežimį kelionei atgal į Turkiją.

O vokiečių meistrai be skubos pradeda montuoti konkretaus autobuso užsakovo pageidaujamą vidaus įrangą, visiškai naują variklį, ,,autobusinį" prietaisų skydelį, į iš anksto numatytas vietas sukiša ventiliacijos sistemos kanalus, pritvirtina numatytose vietose klimatizatorių, šaldytuvą, virtuvėlę, videosistemą. Tai trunka maždaug dvi savaites. Gi visas ,,Lion's Star" gamybos ciklas užima beveik du mėnesius.