Liucijus

Pradžia » Straipsniai » Rankraščiai » Autobusai » Solaris Vacanza II (LT)

Solaris Vacanza II (LT)

El. paštas Spausdinti PDF

SAULĖTŲ ATOSTOGŲ KVIESLYS

Liucijus Suslavičius

Nuotraukos – žurnalo Autoprofi

Jis toks − nelauktai modernus ir, sakytume, futuristinio "paveikslo" autobusas. Solaris Vacanza... Kodėl nelauktai? Todėl, kad iki jo Lenkijoje buvo gaminami gerokai kitokie − griozdiški ir nepatrauklūs. O ir pavadinami buvo be polėkio... Kai vasaros dieną leidiesi nuo Subačiaus gatvės žemyn Vilniaus senamiesčio link, žvilgsnį patraukia du objektai – iš pradžių pamatai neseniai atstatytus spalvingus Tymo gatvės namus, po to akį patraukia gatvelėje palei Vilnelę išsirikiavę turistiniai autobusai. Žvelgiant iš toli, jie visi atrodo daugiau mažiau vienodi – na, tokios įvairiaspalvės stačiakampės dėžutės, panašios viena į kitą, nebent tarp jų pasitaikytų koks Neoplan Starliner su lengvai atpažįstamu V raidės formos priekiniu statramsčiu, netipiškų suapvalintų formų Scania Irizar ar vienas iš originaliausių pastarojo meto turistinių autobusų Solaris Vacanza, su pabrėžtai pleišto formos kėbulo profiliu. Tiesą sakant, kai jį pamatai, sunku patikėti, kad kaimyninėje Lenkijoje, kur daugybę metų buvo gaminami tik griozdiški ir labai masyvūs kampuoti autobusai Jelcz bei dydžiu ir formomis ukrainiečių "lazams" artimi Sanos, nelauktai pasirodė toks modernus ir, sakyčiau, futuristinio dizaino autobusas.

Bolechovo mieste įsikūręs autobusų ir troleibusų gamintojas Solaris – Kšyštofo ir Solangės Olševskių šeimyninė firma, pavadinta garsaus lenkų rašytojo–fantasto Stanislavo Lemo romano vardu – lyg meteoras blykstelėjo Europos autobusų rinkos padangėje 2001−siais. Blykstelėjo, bet neužgeso! Naujojo žinomų gamintojų konkurento "vizitinė kortelė" − aukščiausios klasės turistinis autobusas Vacanza -tarptautiniame Kortrijko autobusų salone stebino lankytojus dar tais pačiais metais! Netrukus šios niekam negirdėtos markės autobusai pradėjo vieną po kito laimėti tarptautinius konkursus visuomeninio transporto priemonėms pirkti. Berlynas, Atėnai, Amsterdamas, Lozana, Ryga, Ostrava, Opava, Vilnius, Kaunas – šiuose ir dar daugybėje kitų miestų už Lenkijos ribų keleivius vežioja Bolechove pagaminti autobusai ir troleibusai. 1000-sis čia pagamintas autobusas iš cechų išriedėjo jau 2003 m!

Na, bet būkime teisingi – autobusų gamykla Solaris atsirado ne tuščioje vietoje – dar praėjusio amžiaus paskutiniojo dešimtmečio pradžioje Bolechove pradėjo veikti Neoplan Polska, vėliau tapusi toje pačioje firmoje dirbusio K.Olševskio nuosavybe. Solaris savininkai paprasčiausiai pasinaudojo garsios vokiečių firmos įdirbiu, jos patirtimi, kooperaciniais firmos filialo Lenkijoje ryšiais su modernių autobusams skirtų agregatų bei įrangos gamintojais. Antra vertus, niekas nenuginčys, jog "soliariai" – tai saviti autobusai, o ne tik lenkiškos "neoplanų" kopijos. Kuo patraukli transportininkams Solaris markė? Paprasčiausiai tuo, jog niekuo nenusileisdami Vakarų Europos firmų produkcijai savo kokybe ir eksploatacinėmis savybėmis, jie yra gerokai pigesni: pvz., turistinis Vacanza – 12 m 49 vietų aukštagrindis laineris kainuoja 225 tūkst. eurų. Manote, juo važiuoti ne taip patogu nei brangesniu vokišku autobusu (beje, pagamintu Turkijoje, tik su Vokietijoje sukomplektuota salono įranga)?..

Kaip minėjome, Solaris Vacanza debiutavo 2001 m., tačiau pirmoji turistinių lainerių serija buvo labai nedidelė – vos 7 mašinos. O po to surinkimą teko sustabdyti ir "gydyti vaikiškas ligas" (kurių turi bet koks naujas automobilis). Po neilgos pertraukos atsirado Vacanza II. Iš išorės pašalinis stebėtojas pasikeitimų greičiausia nepastebės – Vacanza savojo "rūbo", sukurto Berlyno dizaino studijos IFS specialistų, nepakeitė. Nepakartojamas autobuso dizainas paremtas trimis sprendimais – a) ne stačiakampio, o trapecijos formos šoniniai salono langai, b) nesimetriškas (dešinėje pusėje nuleistas žemiau) didžiulis lenktas priekinis stiklas bei c) lengvai kylantis nuo priekio į galą autobuso siluetas, dar pabrėžtas įkypomis ratų nišomis. Viduje nesunkiai pastebime, kad galinės sėdynės įrengtos aukščiau nei priekinės (lygio nuo kelio paviršiaus skirtumas sudaro 32 cm), ir priekyje esančių sėdynių atlošai neužstoja vaizdo. Kad ir gale sėdintys keleiviai galėtų netrukdomai žvelgti pirmyn, o ne „remti žvilgsnį" į lubas, Vacanza II priekinis stiklas paaukštintas 20 cm (tačiau iš išorės tai galima pastebėti, tik greta sustačius I ir II kartos autobusus). Be to, galima įsigyti ir ypatingą Vacanza II variantą − triašį, 12,9 m ilgio, 53 vietų. Tokio modelio pirmojoje serijoje dar nebuvo.

Autobuso kėbulas pagamintas iš aukštos kokybės medžiagų. Laikančiosios konstrukcijos – dugno lonžeronai, karkaso statramsčiai ir kt. elementai, kėbulo šonai ir stogas pagaminti iš nerūdijančio plieno. Siekiant nors truputį sumažinti nuosavą autobuso svorį, priekinė ir galinė kėbulo dalys surinktos iš plastiko, o salono durys bei bagažinių dangčiai pagaminti iš aliuminio. Gaminant Solaris Vacanza II nebuvo taupoma kokybės bei ilgaamžiškumo sąskaita − tuo įtikina autobuso agregatų gamintojų sąrašas: 430 AG/1900 aps/min galios variklį į Bolechovą iš Olandijos tiekia DAF, tiltus su pakaba (priekyje nepriklausoma), vairo mechanizmą su stiprintuvu, 8 laipsnių mechaninę pavarų dėžę su hidrauliniu perjungimo stiprintuvu bei hidraulinį retarderį transmisijai – ZF iš Vokietijos. Tuos pačius agregatus, išskyrus variklį, rasime ir Mercedes Benz Travego, MAN Lion's Star, Bova Magiq turistiniuose autobusuose. Reikia komentarų?..

Vairuotojui lenkai pasistengė sukurti kuo geresnes darbo sąlygas. Sukioti vairą ir perjunginėti pavaras padeda stiprintuvai. Prietaisų skydelyje – ne tik patogiai išdėstyti Vokietijos firmos VDO pagaminti kontroliniai prietaisai, bet ir spalvotas daugiafunkcinis ekranas, kuriame − autobuso schema. Sugedus, multipleksinės elektros sistemos pagalba "netikėlis" agregatas ar "sunegalavusi" autobuso sistema apie tai informuoja vairuotoją, ekrane parodydama, kur kilo problema. Borto kompiuteris, kuriam talkina ta pati multipleksinė sistema, kiekvieną kartą prieš pradedant važiuoti, atlieka autobuso agregatų ir sistemų diagnostiką. O kai nei kompiuteris, nei vairuotojas nesugeba rasti, kas gi nutiko, GPS pagalba gedimą diagnozuos pats gamintojas! Štai taip, gerbiamieji Vacanza II keleiviai...

Be to, Jūs sėdėsite specialiai šiam modeliui sukurtose Vokietijos firmos Kiel sėdynėse ir, kai pabos spoksoti pro langus ar klausytis muzikos, galėsite žiūrėti videofilmus dviejuose virš galvų pakabintuose skystųjų kristalų monitoriuose. Tiesa, galima rinktis − 1 didelis monitorius visiems ar 4 maži monitoriai kiekvienoms iš keturių sėdynių eilių atskirai. Kaip žinia, nemaža dalis tokiais autobusais keliaujančių turistų – garbaus amžiaus žmonės, kuriems kartais sunku įlipti ar išlipti. Todėl prie 2−ųjų autobuso durų įrengta išlendanti ir į žemę atsiremianti nuožulni plokštuma.

Specialistai labai aukštai įvertino ir turistus lydinčio gido darbo vietą. Jam, greta vairuotojo, sukurta jauki ir erdvi aplinka, su keliomis lentynėlėmis daiktams ar žinynams. Pro pažemintą priekinį stiklą bei šoninius stiklus jis gerai mato aplinką, tad, prireikus, gali pabūti locmanu vairuotojui, perspėti jį apie kliūtis važiuojamojoje dalyje...

Tačiau, kaip Solaris Vacanza mus "kviečia saulėtoms atostogoms", paklausite? Juk taip galima pasakyti apie kiekvieną turistinį autobusą! Tikriausiai, bet atkreipkite dėmesį į lenkiškojo lainerio pavadinimą – žodis "solaris" kilęs iš "Sol" (saulė), o "Vacanza" primena lenkišką žodį "wakacje" (atostogos). Štai iš išeina – ne autobusas, o tikros saulėtos atostogos. Geriau ir nesugalvosi!