Liucijus

Pradžia » Straipsniai » Rankraščiai » Technika » Adblue gali būti sausas (LT)

Adblue gali būti sausas (LT)

El. paštas Spausdinti PDF

„ADBLUE“ GALĖJO BŪTI....SAUSAS 

Bent jau taip teigia Karlsrūjės technikos universiteto profesorius daktaras Werneris Weisweileris. Jo vadovaujami technikos universiteto mokslininkai daugiau kaip prieš dešimt metų ėmėsi spręsti dyzelinio variklio išmetimo dujų nukenksminimo problemą. Gana greitai buvo prieita išvados, kad azoto oksidų neutralizavimui būtina naudotiamoniaką, t.y., praktiškai naudoti taip vadinamą SCR-technologiją (SCR- Selective Catalytic Reduction), kuri šiandien jau pritaikyta serijiniams sunkvežimiams. Tačiau mokslininkai iš karto įžvelgė tas problemas, kurias gali sukelti transportininkams šiandien kaip AdBlue žinomas 32 procentų karbamido tirpalas. Juk kur nors Šiaurės Europoje žiemą jis gali užšalti ar kristalizuotis, jam būtina speciali distribucijos sistema. Paprasčiausiu sprendimu būtų buvę naudoti suspaustą dujų pavidalo amoniaką, automobilyje saugomą specialiame aukštą slėgį atlaikančiame dujų balione. Tačiau amoniakas yra priskirtas pavojingų medžiagų kategorijai, nutekėjęs dėl paprasčiausio sistemos gedimo ar avarijos metu, jis gali apnuodyti žmones. Todėl tokio varianto iš karto buvo atsisakyta. Tyrinėtojai nuėjo kitu keliu – sumanė amoniaką gaminti tiesiog automobilyje. O jo šaltiniu W,Weisweileris pasirinko amonio karbamatą – baltus miltelius, kuris kaitinamas virsta amoniako dujomis, nepalikdamas jokių atliekų. Mokslininkai sukūrė technologiją, kurios pagalba amonio karbamato milteliai supresuojami į strypelius, bei kompaktišką reaktorių, kuriame kaitinant iš šių strypelių išgaunamas išmetamų dujų neutralizavimui būtinas amoniakas. Visa sistema yra du kartus mažesnė, nei dabar naudojama su AdBlue tirpalu, jai negresia užšalimas, o ir vairuotojui patogiau vežiotis sandarų futliarą su amonio karbamato strypeliais, nei ieškoti degalinės, kurioje būtų AdBlue kolonėlė.

Savo išradimą bei jam įgyvendinti reikalingus technologinius procesus mokslininkai užpatentavo ir pasiūlė patentus pirkti chemijos firmoms bei automobilių gamintojams. Štai čia gera idėja ir įstrigo – chemijos firmos, gaminančios amoniaką, pareikalavo tvirtų realizacijos garantijų, kurios padengtų investicijas į naują įrangą, o automobilių gamintojai pareiškė, kad numatyti mokesčiai už išradimo licenziją jiems per aukšti. Rezultate visas teises į patentus įsigijo Rūro krašte, Mendene įsikūrusi firma „HJS Fahrzeugtechnik“, kuri dabar „stumia“ alternatyvųjį metodą toliau. Neneigdami pradedančio sunkvežimiuose vis plačiau naudoti dujų neutralizavimo, panaudojant „šlapią“ karbamido tirpalo technologiją, svarbos, jos specialistai mano, jog „sausojo metodo“ privalumai leidžia jau dabar naudoti jį stacionarių dyzelių, pavyzdžiui, naudojamų elektros jėgainėse, išmetamų dujų valymui. O ateityje, kai įstatymų leidėjai pareikalaus valyti lengvuosiuose automobiliuose naudojamų dyzelinių variklių išmetamas dujas, „sausasis būdas‘ turėtų paplisti itin plačiai – juk amoniako gavybos reaktorius toks nedidelis, lyginant su AdBlue baku... 

Pagal užsienio spaudą parengė L.Suslavičius 

Iliustracijos – lastauto omnibus