Liucijus

Pradžia » Straipsniai » Rankraščiai » Speciali technika » MAZai kolūkiams (LT)

MAZai kolūkiams (LT)

El. paštas Spausdinti PDF

,,MAZAI” KOLŪKIAMS IR NE TIK JIEMS

L.Suslavičius

Prisimenate skambią ir ironišką V. Kernagio dainą apie laimingą gyvenimą kolūkyje ir smagiai važiuojantį ,,naują ūkio ,,mazą”? Viskas joje kaip ir turėtų būti, tik va, ,,mazą” pakeisčiau dainoje ,,gazu”, nes iš tikro pagrindiniu automobiliu žemės ūkyje ne vieną dešimtmetį buvo sunkvežimiai ,,GAZ”, ypač savivarčiai. ,,Zilų” pasitaikydavo, bet mažiau, o sunkūs ,,mazai” greičiau buvo retenybe. Juk tuometinėje TSRS viskas buvo griežtai suplanuota, ir Minsko automobilių gamykla turėjo gaminti magistralinius vilkikus, savivarčius statyboms ir važiuokles įvairiai specialiajai autotechnikai. Pastaraisiais metais, net ir Baltarusijoje, jau nekalbant apie Rusiją, ėmus daugiau ar mažiau veikti rinkos dėsniams, gamyklos buvo priverstos ieškoti pirkėjų savo produkcijai, jei norėjo išgyventi. O tai reiškė konkurenciją ir perėjimą prie tokių automobilių, kurių reikia užsakovui – modernesnių ir įvairesnių, pritaikytų konkrečiam pirkėjui. Taip atsirado ,,mažasis ,,mazas” – 4,5-5 tonas krovinio vežantis modelis ,,4370” ir jo modifikacijos. Nors tai labiau miestui ir keliams su kieta danga skirtas automobilis, tačiau šią vasarą gamykla MAZ pristatė ir žemės ūkio aptarnavimui skirtą jo variantą. Tai į tris puses išversti krovinį galintis nedidelis savivartis MAZ-457040-220. Jo 3,34 kūb. m. talpos (be paaukštinimų) metaliniame kėbule galima vežti iki 4,6 tonos krovinių. Uždėjus gamyklos komplektacijoje siūlomus bortų paaukštinimus, kėbulo talpa padidėja daugiau kaip tris kartus ir galima gabenti daug vietos užimančius lengvus krovinius, pavyzdžiui, šieną ar šiaudus. Dailiai atrodantis ,,didžiagalvis” savivartis turi 136 AG dyzelį MMZ-D 245.9 ir penkialaipsnę pavarų dėžę ZiL-695D. Trumpos – 3700 mm_ bazės dėka jis manevringas, tašiau mažo skersmens ratai riboja jo galimybes , važiuojant gruntkeliais, o pievoje jis tikrai atsiliks pravažumu nuo veterano GAZ-53B. Nepadės ir varančiojo tilto diferencialo blokavimas. Manyčiau, šis savivartis geriau tiktų darbui miestuose, kur šiandien Lietuvoje dažniausiai sutinkame savivarčius ZiL MMZ-4502 ar didesnį 554M, iš Vokietijos pargabentus ,,mersedesus”, ,,magirus” ir VW LT savivarčius. Beje, MAZ-457040 labiausiai panašus būtent į ,,vakariečius”.

Bet kadangi MAZ’as visgi yra sunkiosios autotechnikos gamintojas, jis parengė ir itin galingus žemės ūkio produktams gabenti skirtus specializuotus savivarčius. Tai 6x4 tipo MAZ-551605-221, su 20 tonų grūdų metaliniame kėbule sveriantis 33 tonas!. Jį varo ,,Euro 2” reikalavimus atitinkantis 330 AG variklis JaMZ-238D E2. Tačiau vargu ar kada nors bent vieną tokį galiūną išvys Baltarusijos ar Rusijos kolūkiečiai, nepirks jų ir atsirandantys fermeriai. Mat, šie ,,mazai” pagaminti Irako užsakymu ir skirti už naftą perkamiems grūdams po Iraką išvežioti. Gerai užsandarintas kėbulas turi tvirtą prie bortų prisegamą tentą iš sintetinio audinio, kėbulo priekyje – aikštelė darbininkui, išsklaidančiam į kėbulą pilamus grūdus. Kabina - ,,trumpa”, be miegamos vietos, tačiau turi kondicionierių ant stogo ir 20 litrų talpos geriamojo vandens baką iš nerūdyjančio plieno. Tokia jau yra karšto klimato šalių specifika. Atsižvelgta ir į gana prastus kelius – išmetimo sistemos vamzdis išvestas virš kabinos, o degalų bakai iš apačios apsaugoti plieno tinklu, kaip ir priekiniai automobilio žibintai. Tai neblogas sandėris gamyklai MAZ. Kadangi dėl Irakui įvestų sankcijų pirkti automobilius Vakaruose ši šalis praktiškai negali, Baltarusija turi šansus užimti nemažą dalį naujų krovininių automobilių rinkos. Jau anksčiau į Iraką iškeliavo Mogiliove gaminama sunkioji kelių statybos technika, visureigiai MZKT,,Volat”, o dabar ten parduos ir ,,mazus”.

R. Ismagilovo nuotraukose:

1.Mažasis MAZ-457040

2.Irakui skirtas MAZ-551605