Pašto ženklai su motociklais (LT)

Print
There are no translations available.

PRANCŪZIJOS PAŠTAS – MOTOCIKLŲ MĖGĖJAMS

Liucijus Suslavičius

Motociklai nėra mėgiamiausia pasaulio šalių pašto žinybų leidžiamų ženklų tema. Nuo pašto ženklų leidybos pradžios vargu ar išleista bent tūkstantis pašto miniatiūrų, vaizduojančių motociklus, tuo tarpu automobilinei tematikai pašvęsta, kaip teigia žinovai, jau per 6 tūkstančius pašto ženklų. Net iš pašto ženklų leidybos dideles pajamas gaunančios Afrikos ir Azijos valstybės nelepina filatelistų motociklams ir motosportui skirtais ženklais. Tuo malonesniu siurprizu tapo 2002 metų rugsėjo mėnesį į apyvartą išleistas Prancūzijos pašto ženklų blokas, pavadintas ,,Cylindrees et Carenages", skirtas dešimčiai į motociklo istoriją įėjusių sunkiųjų motociklų.

Šį spalvingą bloką kūrė Europoje žinomi dailininkai ir karikatūristai – Frenkas Marguerinas, Denis Sire bei pseudonimais ,,Coyote", ,,Nikolaz" bei ,,Ptiluc" prisidengę jų kolegos. Ženklai – tik dviejų nominalų – 16 ir 30 eurocentų vertės. Tarpusavyje jie skiriasi fono spalva ir atlikimo maniera. Ji įvairi – nuo grafiškai tikslaus motociklo ,,Ducati" piešinio, atlikto ,,Nikolaz" ranka, iki sukarikatūrinto ,,Voxan 1000 Café Racer", kurį nupiešė ,,Coyote".

Motociklas – tas XIX amžiaus pabaigos išradimas – pradžioje buvo tik kuriozu, techniką pamėgusių keistuolių žaisliuku. Bet gana greitai jis daugelyje sričių pakeitė jojimo žirgą, o vėliau netgi varžėsi su automobiliu! Prancūziškas 4 cilindrų ,,Majestic", pavaizduotas 16 centų vertės ženkle, pasirodęs 1929 – siais, bene labiausiai priartėjo prie automobilio savuoju iš plieno skardos štampuotu laikančiuoju...kėbulu. Būtent taip – ne rėmu, o tikrų tikriausiu kėbulu! Toliau motociklo istorijoje buvo gana ilgai trukęs angliškų klasikinių motociklų ,,karaliavimo" periodas, kurį tik 1949 metais nutraukė ,,britus" savo komfortu pralenkęs ,,Harley-Davidson FL Hydra-Glide", kurį matome 30 eurocentų vertės ženkle. Prancūzai dar bandė vytis, pagaminę ,,Terrot 500 RGST" su teleskopine priekine šake ir 500 kūb.cm. darbo tūrio varikliu. Deja, nesėkmingai – šis motociklas tapo paskutiniu prancūzišku sunkiuoju motociklu. Tik 2000-ais rinkoje vėl atsirado didelis Prancūzijoje gaminamas motociklas - ,,Voxan 1000 Cafe Racer". Jį matome žalsvame 16 eurocentų vertės ženkle.

Didžiojoje Britanijoje klasikiniai motociklai gyvavo žymiai ilgiau – štai 1959 metais pasirodęs ,,Triumph Bonneville" buvo gaminamas net 30 metų! O paskutiniu klasikiniu tokio tipo motociklu tapo genialiai sukonstruotas ,,Norton 750 Commando", gamintas nuo 1968 metų. Abu legendinius motociklus taip pat matome šiame bloke.

Kas išstūmė kadaise garsias ir populiarias motociklų markes iš rinkos? Žinia, japonai. Jau 1969 metais pasirodė pirmasis naują erą pradėjęs modelis – garsioji ,,Honda CB 750 Four". Patikimas ir galingas, šis motociklas pradėjo ,,baikų" erą motociklo istorijoje. Nesuklysime sakydami, jog būtent nuo jo prasidėjo ryškus motociklo perorientavimas iš spartietiškos susisiekimo priemonės į sportiškam laisvalaikio praleidimui skirtą ,,aparatą". Vėliau, 1976 metais, pradedama motociklo ,,Yamaha 500XT", puikiai tinkančio tiek važinėjimui miestų gatvėmis, tiek sudėtinga ralio Paryžius – Dakaras trasa, gamyba. Naujos kartos europietiškus motociklus - ,,bokserį" BMW R 90 S ir grakštų itališką ,,Ducati 916" matome 30 eurocentų vertės ženkluose. Beje, kai kas laiko pastarąjį, pagamintą 1994 metais, vienu gražiausių XX amžiaus motociklų.

2002-jų metų rugsėjo 14 dieną nauji pašto ženklai buvo antspauduojami ,,Pirmosios dienos spaudais" Paryžiuje bei Nievre, šalia kurio yra Magny-Course trasa. Joje ne kartą siekta motociklų lenktynių čempiono vardo, apie ką byloja ir specialiame pirmosios dienos spaude pavaizduota auksinė Europos čempiono taurė.