TALET 30 (LT)

Spausdinti

,,TALET 30" – AVIATORIŲ PAGALBININKAS ŽEMĖJE Liucijus Suslavičius

Lėktuvas savo variklio dėka gali riedėti ir žeme, o ne tik skristi ore, tačiau naudoti jo variklių galią ir resursą tam, kad pervaryti jį iš vienos stovėjimo vietos aerodrome į kitą, įstumti į angarą ir kitiems ,,pariedėjimams" tikrai neapsimoka. Tam geriau naudoti specialius vilkikus. Tačiau vienoks vilkikas reikalingas šimtų vietų ,,aerobusui" buksyruoti, o visai kitoks – nedideliam lėktuvui. Tačiau ir vienu, ir kitu atveju lėktuvų vilkikams keliami panašūs bendrieji reikalavimai – jie turi būti pakankamai galingi, galimai kompaktiški ir žemi, vilkiko vairuotojas turi turėti kuo geresnį apžvelgiamumą.

Rytų ir Vidurio Europoje kariniuose aerodromuose dar nuo Varšuvos pakto laikų buvo įprasta kovos lėktuvų buksyravimui žemėje naudoti armijos sunkvežimius, nors, pavyzdžiui, JAV oro pajėgos jau antrojo pasaulinio karo metais naudojo specialiai sukonstruotus aerodrominius vilkikus. Dabar atėjo laikas naujai technikai pasirodyti ir postsocialistinėse šalyse.

Čekijos ir Slovakijos respublikų karo aviacijai aptarnauti Slovakijoje esanti gamykla ,,Hontianske Strojarne A.S." sukonstravo ir gamina labai įdomios konstrukcijos 4x4 tipo mažagabaritinį (matmenys 3985x2210x2188 mm) vilkiką ,,TALET 30", skirtą lėktuvų, sveriančių iki 20 tonų, buksyravimui aerodromuose. Dvivietis kiaušinį savo išvaizda primenantis ,,taletas"turi pikapo tipo kėbulą su įstiklinta vairuotojo kabina ir atvira galine dalimi. Už vairuotojo nugaros – 60 AG keturtaktis itališkas turbodyzelis ,,Lombardini LDW 2004/T CHD. Jo darbo tūris – 2,1 litro, jis aušinamas skysčiu. Kitų jo transmisijos agregatų sąrašas primena garsių automobilių komponentų gamintojų katalogą - ,,Hurth" firmos dvilaipsnė mechaninė pavarų dėžė su elektrohidrauliniu valdymu, ,,Manesman-Rexroth" firmos hidraulinis vairo mechanizmas, ,,Clark" firmos varantieji tiltai su reduktoriais stebulėse. Transmisijos ypatumas – ji hidrostatinė: vilkiko variklis suka hidrosistemos siurblį, o jo pumpuojama alyva suka ,,Rexroth" markės hidromotorą, kuris kardano velenais perduoda sukimo momentą automobilio varantiesiems tiltams. Tokia transmisija garantuoja itin sklandų, be trūkčiojimų, pajudėjimą iš vietos ir didelį sukimo momentą jau pajudant. Darbinis stabdys – irgi netradicinis, sąlygotas transmisijos konstrukcijos, daugiadiskis, valdomas hidraulikos.

Lygiai 4 tonas sveriantis ,,TALET 30" lygiu keliu išvysto maksimalų 40 km/h greitį, na o lėktuvus buksyruojant, įjungiama pažeminanti pavara, ir tada greitis siekia tik 15 km/h. Svarbiu privalumu dirbant lauko aerodromuose yra visų ratų pavara ir plačios žemo slėgio padangos, kuriomis komplektuojamas mažasis vilkikas. Tai suteikia jam netgi visureigio savybių.

Vilkiko priekyje yra adapteris įvairiems įtaisams ir jų valdymo hidraulikai prijungti, tad ,,TALET 30" gali būti naudojamas ne tik lėktuvams buksyruoti, o ir teritorijai bei pakilimo takams valyti, atlikti kitokius ,,neaviacinius" darbus. Papildomai įrangai valdyti numatytas svirčių blokas šalia vairuotojo. Vilkikas taip pat sėkmingai gali būti naudojamas civilinėje aviacijoje.

Nuotraukoje: ,,TALET 30" buksyruoja kovos lėktuvą.