Signalas iš padangos (LT)

Signalas iš padangos

Liucijus Suslavičius

Kokią įtaką eismo saugumui ir padangų ilgaamžiškumui turi nustatyto slėgio padangose kontrolė, pasakojama jau automokykloje. Pernelyg mažas oro slėgis keičia automobilio valdomumo charakteristikas, padidėja pasipriešinimas riedėjimui, auga degalų sąnaudos. Dėl padidėjusios vidinės trinties padangos perkaista, atsisluoksniuoja jų protektorius, padanga greičiau dėvisi ir gali sprogti. Tad oro slėgio kontrolės problemomis specialistai užsiima ne pirmą dešimtmetį. Aukštesnių klasių lengvuosiuose automobiliuose, kai kuriuose autobusų modeliuose jau montuojamos oro slėgio kontrolės sistemos, Vokietijoje žinomos abreviatūros RDKS vardu. O šiais metais atėjo eilė ir autotraukiniams. Specialiai vilkikų ir puspriekabių padangų slėgio kontrolei firma „Beru”iš Ludwigsbergo (Vokietija) sukūrė naują elektroninę sistemą, kontroliuojančią visų autotraukinio ratų padangų slėgį tiek stovint, tiek važiuojant. Kiekviename rate prie oro vožtuvo sumontuojamas nedidelis elektroninis blokas. Svarbiausiu jo elementu yra mikromechaninis silicio kristalo pagrindu pagamintas daviklis, matuojantis kaip oro slėgį padangoje, taip ir jo temperatūrą. Be jo bloko korpuse sumontuotas miniatiūrinis aukšto dažnumo siųstuvėlis, mikroschema, įvertinanti daviklio pokyčius ir suformuojanti koduotą signalą bei ličio baterija, teikianti elektros srovę.

Užbėgant už akių, galima pasakyti, jos joje sukauptos energijos užtenka septyniems metams!

Kiekvieną ratą gaubiančiame sparne sumontuojama individuali elektroninio bloko siųstuvėlio signalus priimanti antena, sujungta su kontrolės sistemos centriniu valdymo bloku, o šis sujungtas su automobilio informacine sistema. Kiekvienam ratui suteikiamas savas elektroninis kodas, tad centrinis valdymo blokas „žino” kokie kiekvieno autotraukinio rato padangos slėgio ir temperatūros parametrai, „sugeba įvertinti” jų pokyčius ir per informacinės sistemos displėjų informuoja vairuotoją apie situaciją. RDKS apskaičiuota darbui temperatūrų diapazone nuo –40° iki +170°C.

Sistema pradeda veikti jau automobiliui stovint. Užtenka įjungti degimą, RDKS iš karto įjungia ir parodo displėjuje, ar visuose autotraukinio ratų padangose slėgis normalus. Pradėjus važiuoti ratų elektroniniai blokeliai kas keliolika sekundžių perduoda signalus centriniam sistemos valdymo blokui. Jei užfiksuojamas lėtas oro slėgio mažėjimas, nekeliantis pavojaus eismo saugumui RDKS primena vairuotojui artimiausia patogia proga pripūsti padangą. Toks įspėjimas pasirodo displėjuje, kai slėgis padangoje sumažėja 0,4 baro lyginant su normaliu. Jei oro slėgis krinta greitai, centrinis valdymo blokas duoda pavojaus signalą, reikalauja nedelsiant sustoti ir imtis priemonių.

Bet ne tik vokiečiai rūpinasi oro slėgio padangose kontrole. JAV firma „Meritor” užsiimanti varančiųjų tiltų ir ašių sunkvežimiams ir priekaboms gamyba, sukūrė automatiškai veikiančią slėgio palaikymo sistemą. Dalis vilkiko variklio kompresoriaus tiekiama stabdžių ir pneumopakabos sistemoms suspausto oro nukreipiama į atskirą resiverį, kuris per tuščiavidures ašis ir ratų stebules sujungtas su padangų oro vožtuvais. Sistema sureguliuojama taip, kad palaikytų ratų padangose reikiamą slėgį. Jei kuri nors padanga ima „leisti orą”, automatiškai suveikia šiam ratui skirtas vožtuvas, ir į padangą paduodama porcija suspausto oro. Kai slėgis pasiekia reikiamą dydį, vožtuvas užsidaro. Nesudėtingi davikliai informuoja vairuotoją, kuriame rate buvo nukritęs slėgis. Aptarnavimo ši sistema beveik nereikalauja, o padangų tarnavimo laiką prailgino maždaug 15%, padeda išvengti avarinių situacijų ir pradurtų padangų visiško sugadinimo.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *