SUNKVEŽIMIŲ LIAZ DAUGIAU NEBEBUS…
Liucijus Suslavičius
Nelinksmą žinią pranešė Čekijos Respublikos masinės informacijos priemonės – savo vartus galutinai užvėrė sunkvežimių gamykla LIAZ(Liberecke Automobilove Zavody), pas mus tarybiniais laikais gerai vertintų sunkvežimių ir vilkikų “Škoda 706RT” bei “LIAZ 100” gamintoja. Sunkiųjų (keliamoji galia – 8 ir daugiau tonų) komercinių automobilių gamykla Mnichovo Hradište mieste buvo įkurta 1951 metais, pirmuosius “Škoda 706R” tipo sunkvežimius ji pagamino 1952 metų sausio mėnesį. Vėliau pagrindiniu modeliu tapo bene moderniausias ir komfortiškiausias visoje “socialistinėje stovykloje” 8 tonų sunkvežimis “Škoda 706RT”, eksportuotas į daugelį pasaulio šalių ir dar tebegaminamas Kinijoje. Gamykla klestėjo 1977-1980 metais, kai per metus pagamindavo virš 13 tūkstančių naujos “LIAZ 100″šeimynos automobilių, kurių daugumą sudarė į TSRS eksportuojami vilkikai “LIAZ 110.50” su 12 tonų puspriekabėmis “N12CH”, pas mus dažniausiai vadintomis “Alka”. Išsiplėtė kooperacija su gamybos partneriais Vengrijoje (“Raba”) ir Bulgarijoje (“Madara”).
Tačiau po 1990-jų gamybos apimtys ėmė greitai mažėti. Pagrindinis užsakovas – TSRS- nustojo egzistuoti, o Čekiją ir Slovakiją užplūdo nebrangių analogiškos klasės naudotų sunkvežimių “lavina” iš Vakarų. Prie gamyklos nuosmukio prisidėjo ir jos vadovybės padarytos klaidos. Surasti strateginių partnerių Europoje nepavyko, tad problemų turinčią įmonę 1995 metais perėmė Pilzene įsikūręs koncernas “Škoda Holding”, tuo metu planavęs perimti kitus sunkvežimių gamintojus, tarp jų čekų firmą “Tatra”, ir jų pagrindu siekęs sukurti stiprią automobilių gamybos grupę centrinėje Europoje. Tačiau ir šie ambicingi planai nuėjo niekais. 2001-jų kovo mėnesę pagrindinė gamykla Mnichovo Hradište buvo paskelbta bankrotu, 2002-jų birželio mėnesį toks pat likimas ištiko “LIAZ” dukterinę variklių gamyklą “Jamot s.a.”Jablonec nad Nysou mieste. Tiesa, 2001 metų lapkričio mėnesį “LIAZ” bandė gelbėti Slovakijos holdingas “Sipox”, perėmęs pagrindinę gamyklą tikslu atnaujinti sunkvežimių surinkimą ir surasti naujas rinkas eksportui. Deja, 2002 metais Mnichovo Hradište gamykloje pavyko surinkti tik 15 “liazų”, šiais metais – dar penkis, iš kurių du parduoti į Kazachstaną. Paskutiniu pagamintu”LIAZ” markės sunkvežimiu tapo specialus 4×4 tipo visureigis, skirtas lydėti vieną iš sekančių metų ralyje Paryžius-Dakaras startuosiančių komandų. Tai lyg ir liūdnas buvusios šlovės atspindys – juk prisimename, kad tame pat ralyje savo klasėje 1987 metais specialiai parengti sunkvežimiai “LIAZ” užėmė trečią vietą, o sekančiais – net antrąją.
Variklių gamykla dar dirbs – gamins atsargines dalis Čekijoje, Slovakijoje ir kitose Rytų Europos šalyse eksploatuojamiems sunkvežimiams”LIAZ” ir autobusams “Karosa”, variklius. Beje, gamykla rengiasi ateityje persiorientuoti į variklių laivams, žemės ūkio mašinoms bei stacionariems įrengimams gamybą. Taip planuoja naujasis savininkas – Čekijos firma “Tedom”, pavadinusi ją “Tedom Motor Plant”.
Nuotraukoje – vienas iš paskutinių Lietuvoje eksploatuojamų vilkikų “LIAZ”