Vienas, kuris atstoja aštuonis
Liucijus Suslavičius
Palaikyti tvarką didžiuliuose aerodromo plotuose, valyti jo pakilimo ir riedėjimo takus kasdien išvažiuoja keliolika ar net keliasdešimt specialių automobilių. Savo darbą jie atlieka, bet nepakankamai ekonomiškai – kiekvienam automobiliui reikalingas vairuotojas, kiekvienas automobilis turi pakankamai galingą variklį ir t.t. Žymiai efektyviau būtų naudoti vieną, bet galingą ir daug funkcijų vykdyti galintį specialų automobilį.
Baltarusijoje veikianti firma „Amkodor“, gaminanti specializuotą techniką kelių priežiūrai, sukūrė itin našią kombinuotą aerodromų dangų valymo mašiną „Amkodor-9561“. Bazine važiuokle pasirinktas Mogiliove, gamykloje MoAZ gaminamas vienaašis vilkikas MoAZ-6422, pas mus Lietuvoje dažniausia sutinkamas kaip savaeigis skreperis ar grunto sutankinimo mašina. Bet, pasirodo, jį galima pritaikyti ir kur kas universalesniame mechanizme. Prie standartinės varančiosios sekcijos su V-8 tipo 225 AG/1800 aps./min. dyzeliniu varikliu JaMZ-238AM2 prijungiama ilga valymo mechanizmų sekcija. Jos centre sumontuotas dar vienas 400 AG dyzelis, skirtas darbiniams mašinos mechanizmams varyti. Jų du – po sekcijos „pilvu“ sumontuotas besisukantis cilindrinis šepetys dangai nušluoti ir gale įrengtas oro sriauto generatorius ( o paprasčiau sakant – ventiliatorius). Pačiame pirmosios sekcijos priekyje, po varikliu, yra kronšteinai trijų sekcijų buldozeriniam peiliui prijungti. Beje, už peilio – dar vienas mažesnio skersmens cilindrinis šepetys. Žiemą aerodromo dangai nuo ledo nuvalyti ir išdžiovinti vietoje buldozerio įrangos gali būti prijungiamas vežimėlis su reaktyviniu varikliu, kurio išmetamas įkaitusių dujų sriautas susidoroja su bet kokiu ledu, jį ištirpindamas ir nupūsdamas.
Jei tenka valyti šviežią sniegą, kurio sluoksnio storis iki 4 centimetrų, naudojant buldozerį ir šepečius, „Amkodor-9561“ per valandą nuvalo iki 16 hektarų dydžio plotą, o jei valomas sausas lengvas sniegelis, tai su minėta įranga ir įjungęs oro sriauto generatorių, „amkodoras“ gali per tą patį laiką nušluoti net 200 hektarų – mat, tada jo darbinis greitis – 25 km/h.
Jei danga apledėjusi, savo šepečiais ir buldozeriu mašina nuo 3-5 mm storio ledo nuvalo iki 1,5 hektaro per valandą. Gi prijungus vežimėlį su reaktyviniu varikliu, ledo storis nėra svarbus – mašina juda 4 km/h greičiu, ištirpdydama jį ir išdžiovindama dangą. Beje, jei reikia tik nupūsti sausą sniegą, „amkodoras“ su prijungtu vežimėliu važiuoja maksimaliu greičiu – 44 km/h.
Parengtas darbui „Amkodor-9561“ sveria 31,9 tonos, jo matmenys – 10050x2810x3000 mm. Šarnyrinio varančiosios ir mechanizmų sekcijų sujungimo dėka jis manevringas, galinga hidraulinė sistema įgalina valdyti didelį sunkų mechanizmą be didesnių pastangų. Palyginamieji bandymai praėjusių metų žiemą Minsko aerodrome parodė, jog vienas „Amkodor-9561“ atstoja 7 automobilius su buldozeriais ir šepečiais bei vieną kartu su jais dirbantį rotorinį sniego valytuvą.
Taigi, santykis – vienas prie aštuonių!
Nuotraukos: Rustemo Ismagilovo