IR VĖL APIE PADANGŲ KONTROLĘ…
Liucijus Suslavičius
Atrodo, padangos palaipsniui tampa svarbiausiu krovininio automobilio elementu – tiek daug dėmesio joms skiriama pastaruoju metu. Gal ir ne be pagrindo – jos daug lemia užtikrinant važiavimo saugumą, ekonomiškumą, komfortą. Dažniausiai rūpinamasi oro slėgio padangoje palaikymu ir kontrole, siūlomos vis tobulesnės elektroninės sistemos, informuojančios vairuotoją, kas dedasi su jo valdomos transporto priemonės padangomis.
Sunkvežimių parodoje Hanoveryje garsus elektroninių sistemų gamintojas „Siemens VDO” pristatė „mastančią” padangų kontrolės sistemą „Tire-IQ-System”. Jos pagrindinė funkcija – sekti oro slėgį padangose, tačiau iš tikrųjų siūlomos sistemos galimybės gerokai platesnės. Kodėl? Na, oro slėgio kontrolės sistemų jau sukurta ne viena, jos sėkmingai naudojamos, nors kol kas ne taip plačiai, kaip reikėtų. „Siemens VDO” produktas savo konstrukcija gerokai skiriasi nuo to, ką jau turime. Joje slėgio daviklis niekaip nesusijęs su padangos oro vožtuvu, kaip kitose sistemose. Mat, jis yra plokštelės, įvulkanizuotos į padangos borto gumą, pavidalo. Joje esanti mikroschema tikrai gali pasigirti itin aukštomis mechaninėmis savybėmis – juk vulkanizacija trunka pusvalandį, jos metu slėgis pasiekia 28 barus, o temperatūra – net 185 laipsnius karščio. Kartu į padangos bortą turi būti įvulkanizuojama prie mikroschemos prijungta plona visą padangą juosianti viela. Daviklis neturi maitinimo elemento, energiją, reikalinga signalams perduoti, gaunama elektrinės indukcijos būdu. Tam tikslui prie kiekvieno rato įrengiamas priimantis – perduodantis įrenginys. Ratui sukantis, jo magnetas indukuoja srovę vieloje, kuri kartu yra ir perduodanti mikroschemos signalus antena. Taip daviklis gauna darbui reikiamą srovę, įvertina slėgį padangoje ir perduoda koduotą signalą siustuvėliui. O iš čia ji keliauja į prietaisų skydelyje esantį displėjų.
Kadangi daviklis įra „mirtinai” sujungtas su padanga, jame galima užkoduoti informaciją apie padangos parametrus, be to, „Tyre-IQ-System” sistema įsimena padangos ridą, ant kurio rato ji buvo sumontuota ir pan. Todėl vairuotojas visada laiku informuojamas apie garantuotos ridos pabaigą. Uždėjus padangą ant kitos transporto priemonės, sukaupta informacija neišsitrina, ridos atskaita tesiasi toliau.
Taigi, turime tikrai unikalią savo galimybėmis sistemą. Tačiau jos įdiegimas susijęs visų pirma su padangų gamintojų pasirengimu ją naudoti praktiškai. Jei jie nesutiks padangų gamybos procese įvulkanizuoti svarbiausio sistemos komponento – daviklio su antena – į padangos bortą, „Siemens VDO” darbas nueis perniek. Juk sumontuoti sistemą papildomai neįmanoma. Bet reikia tikėtis, jog naujų brangių „super single” tipo padangų plitimas ilgainiui paskatins ir sistemos „Tyre-IQ- System” praktinį įdiegimą.