RARITETAI IŠ FIRMOS ,,RIO”
Liucijus Suslavičius
Pasaulyje labiausiai paplitęs automobilių modelių mastelis yra 1:43. Sumažintas 43 kartus automobilių kopijas kolekcionuoja dešimtys milijonų įvairiausio amžiaus ir socialinės padėties žmonių. Atitinkamai tokio mastelio, angliškoje literatūroje dar vadinamo nuliniu, modelius gamina dešimtys stambių firmų ir šimtai smulkių gamintojų visame pasaulyje. Šiandien modelių pasiūla tiek didelė, kad surinkti visus pasirodančius ,,nulinio mastelio” modelius nesugebės net turtingiausias kolekcionierius.
Bet kai be emocijų pradedi analizuoti atrodančią begaline modelių rinką, galu gale pastebi – taip, 1:43 mastelio modelių gaminama labai daug, pradedant įprastų masinės gamybos lengvųjų automobilių modeliais ir baigiant ,,Formulės – 1″ bolidais, tačiau jų pasirinkimas nėra begalinis. Yra daug automobilių, kurių modelius, besiskiriančius kai kuriomis detalėmis, ir, aišku, kokybe, ,,tiražuoja” vos ne visos stambios modelių gamybos firmos nuo ,,Bburago” iki ,,Schuco”. Geriausiu pavyzdžiu būtų ,,vabalas” – garsusis ,,Volkswagen”. Skirtingų gamintojų siūlomi šio kultinio automobilio modeliai skaičiuojami dešimtimis. Yra ir daugiau, ypač naujų modelių automobilių, kuriuos konkuruodamos tarpusavyje, prototipais savo gaminamiems modeliams pasirenka iš karto kelios firmos. O štai tie, kuriuos domina ne niūdiena, o pionieriškieji automobilio laikai, iš modelių parduotuvių dažniausia išeina nusivylę. XIX amžiaus pabaigos – XX amžiaus pradžios automobilių modelių gaminama labai nedaug, vėlgi dažniausia apsiribojant keliais itin garsiais prototipais. Bene vienintelė džiuginanti išimtis – italų firmos ,,RIO” iš Cernobbio miesto produkcija. Nuo 1962-jų veikianti 1:43 mastelio modelius gaminanti įmonė savo per 200 skirtingų modelių apimančioje gamoje turi daugybės senovinių ir klasikinių automobilių modelių. Tarp jų – ir tikrų ,,autoraritetų” sumažintas kopijas.
Seniausiuoju šioje autoveteranų galerijoje yra pirmąjį 1894 metų ,,bearklinių ekipažų” konkursą laimėjusio garinio ,,De Dion-Bouton” modelis. Tai buvo itin originalus ekipažas, susidedantis iš dviejų sekcijų – keturračio dviviečio garinio automobilio ir ant jo kaip puspriekabė uždėtos vienaašės keleivinės priekabos su pakeliamu tentu.
Sekantis unikumas iš ,,RIO” kolekcijos – legendinis kulkos formos rekordinids elektromobilis ,,Jamais contente”(,,Visada nepatenkintas”), su kuriuo 1899 metais ,,rudabarzdžiu velniu” pramintas belgas Camille Jenatzy pirmą kartą istorijoje viršijo 100 km/h greitį. Tikrai šaunus ir vertas dėmesio modelis!
Du modeliai primena mums 1902 – jų metų įvykius. Tai rekordinis Henrio Fordo sukonstruotas ir jo paties vairuotas vienvietis monstras ,,999″ su galingu gyvatukinio tipo radiatoriumi ir T-formos vairavimo svirtimi. Gi kito modelio prototipas tais pat metais buvo pagamintas Londone, firmoje ,,General”. 40 AG variklį ir grandininę ratų pavarą turėjęs automobilis nuo savo visiškai atviro, net variklio gaubto neturėjusio bendraamžio ,,999″ skyrėsi labai originaliu ant šono paguldytos smailiaviršės geltonos piramidės formos kėbulu. Deja, tai mažai tepadėjo – ,,General” sugebėjo išvystyti tik 113 km/h greitį ir nenugalėjo nei vienose lenktynėse. Užtat originali forma sudomino ,,RIO” dizainerius…
Sekantys du automobiliai, kurių kopijas gamina ,,RIO”, žinomi visiems, besidomintiems automobilio istorija. Tai 1907-jų ,,Itala” ir 1908-jų ,,Thomas Flyer”, kurie aprašomi visose istorijos knygose. Mat, pirmasis nugalėjo ralyje Paryžius – Pekinas, antrasis apvažiavo aplink pasaulį varžybų Niujorkas – Paryžius metu. Gaila tik, kad jie abu ,,pliki”, t.y. neturi tos tolimoms kelionės skirtos ekipiruotės, kurią jie iš tikrųjų vežėsi kartu. Na, bet ją gali modelius papildomai sukomplektuoti ir pats kolekcionierius…
Tarp ,,RIO” modelių ir pirmas tikrai aerodinamiškas idealaus lašo formos kėbulą turėjęs automobilis, grafo Ricotti užsakymu pagamintas 1914 metais ant lengvojo automobilio,,Alfa” važiuoklės. Beje, ,,RIO” gamina ir antrąjį 1915 metais išbandytą jo variantą su atviru gale keleivių salonu.
Paskutiniu tarp originalių senoviškų automobilių modelių, gaminamų Cernobbio mieste, galima įvardinti 1923 metais Prancūzijoje pasirodžiusį ,,Leyat”. Jis nepakartojamas vien tuo, kad priekyje turi milžinišką propelerį! Mat, aviacijos inžinieriaus Marcelio Leyato po Pirmojo pasaulinio karo sukonstruotas automobilis judėjo ne ratų varomas, o kaip lėktuvas – propelerio traukiamas. ,,Leyat” ir primena lėktuvą – aptakus liemuo su mažais langeliais ir priekyje įrengtu oru aušinamu propelerį sukančiu varikliu, aukšta lengva važiuokle su vairuojamais lynų pagalba…galiniais ratais.
Kaip ir kiti ,,RIO” modeliai, šie unikumai gaminami iš ,,baltojo metalo” lydinio, salono įranga ir apdailos detalės – iš plastmasės, kaip ir ratų padangos.Objektyviai vertinant, modeliai gruboki. Jų detalizacija nėra itin aukšto lygio, kas ypač pastebima, vertinant valdymo svirčių, vairo, žibintų išpildymą. Tai masinės gamybos rezultatas – juk nei įklijuojamų stiklų, nei ,,fototeč” technologija pagamintų prietaisų skydelių ar radiatorių minėti modeliai neturi. Tačiau jie gerai atitinka mastelį, spalvingai ir kokybiškai nudažyti, artimi prototipams. Ir dar vienas jų privalumas – šiame rinkos sektoriuje jie neturi rimtų konkurentų. Panašius modelius gamina tik atskiri auksarankiai meistrai pagal užsakymus, tad, kad ir tikslesni, tokie modeliai mažai kam prieinami.