Pirmasis ženklas su automobiliu (LT)

PIRMASIS PAŠTO ŽENKLAS SU AUTOMOBILIU

Liucijus Suslavičius

Filatelistams, kurie domisi automobiline tematika, jos ieškant Lietuvos pašto išleistuose ženkluose ilgai vargti neteks – nepriklausomos Lietuvos paštas nuo 1918 metų iki šiandien sugebėjo išleisti vos vieną ženklą su automobiliu, ir tą patį skirtą Vilniaus priešgaisrinės apsaugos 200 metų jubiliejui. Kitoms transporto rūšims skirta kur kas daugiau dėmesio – ir laivams, ir bėginio transporto priemonėms skirta po kelis, gi aviacijai – net keliolika pašto ženklų. O populiariausia Lietuvoje transporto rūšis – juk turime per milijoną automobilių – bei su ja susijęs sėkmingai besivystantis tarptautinių pervežimų verslas šalies paštui lyg ir neegzistuoja. Praleista proga 1996 metais paminėti pirmojo Lietuvoje automobilio šimtmetį, šiemet nebus paminėti ir 110 metų nuo jo pasirodymo. Tai gal tada lietuviški pašto ženklai atkreipia mūsų dėmesį į šalies eismo saugumo problemas, aktualias kaip niekada? Nesitikėkite – mes juk ne kokia Afrikos valstybė, sėkmingai papildanti savo biudžetą pinigais, kuriuos viso pasaulio filatelistai moka už ten leidžiamus spalvingus pašto ženklus su automobiliais. Spėjama, kad nuo XX amžiaus pradžios iki šiandien pasaulyje išleista apie 7 tūkstančius (o gal jau daugiau?) pašto ženklų, kuriuose vienaip ar kitaip vaizduojamas automobilis. Įspūdinga susidaro kolekcija, tiesa? Bet lietuviškas pašto ženklas joje tik vienas…

Taigi, kada ir kur buvo išleista pirmoji pašto miniatiūra su pavaizduotu joje automobiliu? Pašto ženklų (ir automobilizacijos) istorija užfiksavo tą reikšmingą datą – 1906 metų lapkričio 1-ją. Šią dieną Austro-Vengrijos imperijos kariuomenės okupuotoje Bosnijos ir Hercegovinos teritorijoje ant laiškų pradėti klijuoti naujos iš net 16 pašto ženklų susidedančios serijos ženklai. Tarp jų buvo ir tas, kuris mus labiausiai domina – tamsiai violetinis 50 helerių vertės ženklas su “Pašto automobiliu Nr.1”. Įdėmiai nagrinėdami piešinį, matome jame senovinį automobilį su mediniais ratais, keturiais acetileniniais žibintais, pusiau atvira dvieile kabina keleiviams ir uždaru dėžės pavidalo kėbulu pašto siuntoms. Tai ne dailininko fantazija, o tikro specialiai karo lauko paštui gabenti Bosnijos kalnų keliais pagaminto pašto automobilio atvaizdas. Vos 15 AG jo variklis neleido gabenti itin didelio krūvio – tik du keleivius galinėje sėdynėje ir iki 600 kilogramų pašto krovinių skyriuje. Virš krovinių skyriaus įrengta sėdynė paštą lydinčiam ginkluotam kareiviui – šiaip ar taip, bosniai niekados nesusitaikė su austrų okupacija, ką jie ir įrodė 1914 metais, pasikėsinę į imperatoriaus sosto paveldėtoją erzhercogą Ferdinandą. Pašto spalvomis

– juodai geltonai nudažytas automobilis galėjo išvystyti 30 km/h greitį, turėjo sunkiems kelio ruožams įveikti reikalingą varančiojo tilto diferencialo blokavimą bei atlenkiamą “kalnų atramą” – specialų aštrų spyrį, kuris automobiliui sustojus įkalnėje, neleisdavo jam nuriedėti atgal. Taip prasidėjo automobilio vaizdavimo pašto ženkluose istorija, besitęsianti iki šiol. Tačiau filatelistai gali mane pataisyti – o juk žinomas ir kitas ženklas, išleistas dar 1901 metais Jungtinėse Amerikos Valstijose Panamerikos parodos Buffalo mieste proga, t.y. net 5 metais anksčiau. Joje – bearklis ekipažas su vairuotoju ant atviros sėdynės ir keleiviai kupė tipo kėbule. Bet tai ne automobilis, tai – elektromobilis. Taip kad galime ginčytis, kurį ženklą laikyti “pirmuoju automobiliniu” –amerikietišką ar austrišką. Bet kuriuo atveju transporto priemonė su vidaus degimo varikliu pavaizduota pastarajame, o būtent tai yra automobilio požymiu, tikru ir nenuginčijamu!

O dabar grįžkime prie to vienintelio geltonos spalvos lietuviško 1 lito vertės ženklo, išleisto 2002 metais. Jame – vienas iš 25 padidinto pravažumo gaisrinių-gelbėjimo automobilių “Ford F-3500 Super Duty”, kuriais šalies priešgaisrinės apsaugos tarnybos parkas pasipildė paskutiniajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje. Jie ir šiandien sėkmingai tarnauja Lietuvos žmonėms. Bet juk to Vilniaus priešgaisrinės apsaugos tarnybos jubiliejaus proga galima buvo surinkti ir išspausdinti tokią gražią mieste naudotų gaisrinių automobilių galeriją – amžiaus pradžios, tarpukario laikotarpio, pirmųjų pokario ir paskutiniųjų tarybinių metų. Kiekvienu iš minimų periodų Vilniuje žmones gelbėti nuo pavojaus padėjo labai įvairūs ir įdomus automobiliai, tikrai verti įamžinimo pašto ženkluose, kaip tai daro kitų valstybių paštai…

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *