Renault Midlum (LT)

Labai specialus “Renault Midlum”

Liucijus Suslavičius

 Visiems, kas važiuodamas iš Vilniaus, pasuka į Lentvario gatvę, siūlyčiau ties pirmaisiais pastatais pristabdyti ir bent viena akimi žvilgtelti į už tvoros matomus įvairaus dydžio ryškiai raudonus automobilius. Čia įsikūrusi unikali Lietuvos sąlygomis įmonė – priešgaisrinius automobilius gaminanti “Iskada”. Kol kas čia daugiausia rusiškų “gazelių”, dyzelinių “zilų” kampuotomis “nosimis”, bet vis dažniau matome ir vakarietiškų markių sunkvežimius, kurie tampa pagrindu Lietuvos inžinierių sukonstruotiems ir Lietuvos meistrų rankomis surinktiems moderniems priešgaisriniams automobiliams.

Bet kokios važiuoklės tokiam automobiliui nepanaudosi, jei nori, kad automobilis nenusileistų savo parametrais Europoje gaminamiems analogams. Ir būtina sąlyga – padidintas pravažumas, t.y.4×4 tipo važiuoklė, tokia kaip turi “Renault Midlum 220.16 4×4 off road”, pirmą kartą pamatytas firmos “Skuba” stende parodoje “alt 2003”. Tai buvo bene pirmasis atvejis, kai Lietuvoje pristatytas visiškai naujas 16 tonų didžiausios leistinos masės padidinto pravažumo sunkvežimis. Gamintojas teigia, kad “Renault Midlum off road” tipo automobiliai puikiai tinka dirbti statybose, žemės ūkyje, o jų važiuoklės dažnai naudojamos gaminant specialias transporto priemones statybininkams, komunalininkams ir ugniagesiams. Būtent pastarajai funkcijai jį ir pritaikė “Iskada” specialistai. Gal būt, šiandien tai moderniausias priešgaisrinis automobilis Lietuvoje. Jis jau eksploatuojamas Vilniuje, vienoje iš priešgaisrinių dalių.

Dailus automobilis su dviguba septynviete kabina, nors ir nepanašus į Lietuvoje kur kas dažniau sutinkamus grubokus rusiškus4x4 bei 6×6 tipo automobilius, nėra “parketinis visureigis”. Bet panagrinėkime viską iš eilės.

Ketverių durų 6-7 vietų kabina sukurta panaudojus daugelį standartinės “Renault Midlum” kabinos elementų. Hidraulinis siurblys padeda ją atversti į priekį, kai reikia aptarnauti ar remontuoti variklį. Iš priekio ją saugo originalios konstrukcijos buferis. Jis gerokai atsikišęs į priekį ir pridengia įgilintus bei grotelėmis papildomai apsaugotus žibintus nuo galimo smūgio susidūrus su kliūtimi. Pats buferis iš trijų dalių: masyvios centrinės, pritvirtintos prie lonžerono, ir dviejų kraštinių, kurie dažniausiai nukenčia užkliudžius medį, uolą ar namo sieną manevruojant siaurame kelyje. Kabinos komfortas ir saugumas – pavyzdingi : reguliuojamos sėdynės, saugos diržai vairuotojui ir priekyje sėdinčiam keleiviui, reguliuojamas vairas ir vairo kolonėlė, geras matomumas į priekį ir šonus, elektriniai durelių stiklų pakėlėjai, elektroninis prietaisų skydelis. Beje, kadangi kabina ilga ir sunki, konstruktoriai suprojektavo 6 kabinos pakabos taškus. Alternatyviai siūloma ir standartinė trumpa trijų vietų kabina.

Po kabina – 6 cilindrų, 6,18 litro darbo tūrio dyzelis su “common rail” tipo įpurškimo sistema, turbokompresoriumi ir tarpiniu oro aušinimu, pasiekiantis 215 AG, esant 2400 aps./min., sukimo momentas – 700 Nm, esant 1200-1500 aps./min. Jis atitinka Euro 3 reikalavimus.

Kadangi “Midlum off-road” skirtas darbui sunkiomis sąlygomis, konstruktoriai nusprendė vietoje serijinių transmisijos agregatų panaudoti gaminamus specializuotų firmų. Pavarų dėžė – 6 laipsnių, visiškai sinchronizuota “Eaton 4106 OD”. Galimas jos variantas – su galimybe perduoti sukimo momentą kitiems ant važiuoklės sumontuotiems mechanizmams.

Verta dėmesio transmisijoje sumontuota dviejų laipsnių paskirstymo dėžė su tarpašiniu diferencialu .Šis “VG 750” indeksą turintis agregatas – vienas geriausių pasaulyje, nes jį gamina pripažintas transmisijų visureigiams gamintojas – Austrijos firma “Steyr”. Pavaroms perjungti ir galinio tilto diferencialui blokuoti įrengtos vairuotojui padedančios pneumatinės sistemos.

Pakaba, kaip ir dera 4×4 tipo automobiliui – su išilginėmis pusiau elipsinėmis lingėmis. Priekyje ir gale – standūs skersiniai stabilizatoriai, neleidžiantys aukštokam automobiliui pernelyg svyruoti važiuojant duobėtu keliu.

Sunkvežimis siūlomas “apautas” plataus profilio “Michelin” padangomis, skirtomis važiuoti bekele (11R22,5XZY), tačiau galima komplektuoti važiuoklę ir standartinėmis gale sudvejintomis padangomis.Tokius ratus pasirinko lietuviško gaisrinio automobilio gamintojas. Šiek tiek stebina diskiniai visų ratų stabdžiai su pneumatine pavara. Paprastai sunkiam darbui bekelėje ar gruntiniuose keliuose skirtuose sunkvežimiuose gamintojai montuoja būgninius stabdžius, nes ilgametė praktika parodė, jog šie labiau apsaugoti nuo užteršimo, todėl ilgiau tarnauja. Gal būt “Renault V.I.” konstruktoriams pavyko išspręsti šią problemą, todėl jie ir naudoja ne būgnus, o ventiliuojamus diskus ? Stabdžių sistema – dviejų kontūrų, su ABS. Stovėjimo stabdys – su spyruokliniais aktyvatoriais, kuriuos valdyti padeda pneumosistema.

Sunkvežimio rėmo lonžeronai štampuoti iš 8 mm storio plieno, jų aukštis – 220 mm, plotis 70 mm. Priklausomai nuo užsakovo pageidavimų ir didžiausios leistinos masės – 12, 14 arba 16 tonų – “Renault Midlum” gali turėti 3070, 3350, 3650 arba 3950 mm ilgio bazę. Visais atvejais provėža siekia 1860 mm, prošvaisa priekyje – 319 mm, gale – 283 mm. Žvelgiant istoriškai, šis automobilis laikytinas kažkada visą Sacharą “išmaišiusių” ir net iki Kongo upės per Afrikos dykynių ir džiunglių bekelę nuvažiuodavusių didelio pravažumo sunkvežimių “Berliet” palikuoniu. Juk “Renault”1978 metais įsigijo šią seną firmą kartu su jos gamintais civiliniais bei kariniais sunkvežimiais. Gal būt, ilgainiui jis irgi taps toks garsus, kaip ir jo pirmtakai.

 Nuotraukos – autoriaus.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *