Geriausia apsauga – puolimas
Liucijus Suslavičius
Rusija – didžiulė ir ganėtinai savita valstybė, šiuo metu pergyvenanti grįžimo į rinkos ekonomiką (tačiau dažniausia laukinio kapitalizmo metodais) periodą. Situaciją apsunkina karinis konfliktas Čečėnijoje. Žodžiu, šioje šalyje netrūksta žmonių, kuriems reikalinga gera apsauga nuo priešų – kilerių, snaiperių, teroristų ar kitokių ,,blogų vaikinų”. Savo ruožtu, tai paskatino ir asmens saugumu besirūpinančių firmų bumą. Vienos jų organizuoja apsaugą, kitos – gamina apsaugos priemones, pavyzdžiui, specialius šarvuotus automobilius. Šioje sferoje gana gerai užsirekomendavo Maskvoje registruota įmonė – “Korporacija Zaščita” (“Korporacija Apsauga”), užsiimanti, be kita ko, ir serijinių automobilių perdirbimu į padidintos apsaugos transporto priemones. Kaip ir kiekviena komercinė įmonė, ji suinteresuota gauti valstybinius užsakymus. Todėl jos specialistai labai daug (ir sėkmingai) dirba, tobulindami standartinio armijos ir teisėsaugos organų džipo – ir Lietuvoje žinomo “ožio” UAZ-3151 apsaugą nuo kulkų ir skeveldrų, gerindami jo techninius parametrus.
Oficialiose parodose jau buvo parodyti jos pagaminti šarvuoti džipai “Antik”, tarp jų – ir suvarpyti čečėnų kovotojų kulkų, bet apsaugoję savo ekipažą nuo žūties. Sumontuoti šarvus ir neperšaunamus stiklus – tai įprastas būdas pagerinti serijinio automobilio apsaugines savybes. Bet yra ir kitas apsisaugojimo metodas – pulti pirmam. ,,Zaščita” specialistai pagalvojo ir apie jį…
Išmarginti maskuojamojo nudažymo dėmėmis, parodoje ,,Medžioklė, ginklai, sportas” Maskvoje akį traukė neįprastai platūs ,,uazai”, kuriuos ,,Zaščita” specialistai pristatinėjo kaip ,,automobilį medžiotojams ,,Skorpion”. Vardas, reikia pasakyti, keistokas civiliams vartotojams skirtam automobiliui. Juk skorpionas gelia, ir gelia mirtinai. Bet uždaras metalinis arba, jei to pageidaujama, atviras džipo kėbulas su saugos lankais vietoje sulankstomo stogo ir gervė priekyje ,,antikengūrinio” iš storų vamzdžių suvirinto apsauginio buferio viduryje, plačios padangos ant lietų ratų diskų lyg ir patvirtino ,,oficialią versiją” apie šį automobilį. Juk medžioklėje Rusijos miškuose tikrai praverčia ir nemaža – 210 milimetrų – prošvaisa, ir sustiprinta, duobėms bei nelygumams atspari jo pakaba, ir galimybė nesustojus forsuoti pusmetrio gylio brastas per upelius. Pateisinamas taip pat nuo 750 kilogramų (serijinis UAZ) iki 1200 kilogramų ,,Skorpion”) padidintas kraulumas – kaip kitaip parsiveši iš miško nušautą briedį? Na, ir kas, kad techniškai ,,Skorpion” analogiškas Rusijos specialiųjų ,,jėgos” padalinių – ,,specnazo” – poreikiams kuriamo greitaeigio visureigio UAZ konstrukcijai? Panaudoti jo agregatus – visų pirma naujus praplatinus varančiuosius tiltus ir 2,7 litro darbo tūrio ZMZ-409 modelio 4 cilindrų variklį su įpurškimu ir turbokompresoriumi, galintį išvystyti iki 200 AG niekas nedraudžia!
Bet tikroji ,,skorpiono” paskirtis gana netikėtais atsiskleidė kitoje parodoje – INTERPOLYTEX-2002, kada ,,skorpioną” išvydome ,,kovos vežimo” vaidmenyje. Tai žaibiškai atakai ir “ryžtingam pokalbiui su kietais vyrukais” skirtas unikalus kovos automobilis tuo pačiu “Skorpion” vardu. Jis skirtas profesionalams iš specialiųjų pajėgų, kurie apsieina be šarvų, atiduodami pirmenybę greičiui ir ugnies galiai. Todėl virš atviro “Skorpiono” ant gembės kyšo 12,7 milimetrų kalibro tanko kulkosvaidis “Kord”. O dabar kai ką palyginkime. “Skorpion” provėža – 1850 mm, matmenys – 4025x2035x2051 mm, tuo tarpu serijinio UAZ-3151, iš kurio galingasis “kovos vežimas” padarytas, atitinkami parametrai – 1445 mm ir 4025x1785x1910 mm. Saugos lankai virš kėbulo – ne tam, kad žmonės nenukentėtų visureigiui virstant.
Jis dabar kur kas stabilesnis – pavyzdžiui, nevirsta, važiuodamas skersai 45 laipsnių statumo šlaitą. Paprasčiausiai už lankų patogiau laikytis, kai net ne pats galingiausias – tik 145 AG/4400 aps./min. galios – variklis “įvaro” džipą iki 160 km/val. Be to, į šį karkasą iš vamzdžių viršuje įvirintas žiedas, skirtas žaibiškai “permetinėti” 40 kilogramų sveriantį kulkosvaidį iš vienos automobilio pusės į kitą. Tiesaus šūvio atstumas, šaudant iš “Kord” – 1500 metrų, jo stambaus kalibro kulkos paverčia rėčiu medines namų sienas ir automobilius, pramuša plytas, kaip dalgiu nušienauja krūmus ir medžių šakas… Gi praplatintame kėbule vyrams su visa ginkluote erdviau, nei paprastame ,,ožyje”.
Nors ,,skorpiono” pravažumas puikus – tie, kurie bandė jį tipiškomis rusiškomis ,,kelio” sąlygomis – giliame sniege, šlapiame juodžemio arime – rašo, jog jis pravažiuoja ten, kur ,,užsikasa” amerikietiškas ,,hameris”, visgi pelkės ir jis neįveikia. Tad vis to paties UAZ-3151 pagrindu ,,Zaščita” inžinieriai sukonstravo ir pagamino plaukiantį visureigį su keturiomis superplačiomis didelio skersmens padangomis.Tai ne automobilis-amfibija su valties tipo korpusu. Paprasčiausiai padangų tūris toks didelis, o jų kontakto su žemės paviršiumi vietai perduodamas slėgis toks mažas, jog toks ,,baloeigis” nenugrimzta, jis rieda pelkės paviršiumi, o jo minkštutės padangos beveik neardo jautraus viršutinio augalinio sluoksnio. Tokius visureigius galime laikyti tipiškai rusiška konstrukcija, išsivysčiusia iš auksarankių meistrų pasigamintų savadarbių didelio pravažumo transporto priemonių. Šiandien juos gamina net kelios firmos, bet, reikia manyti, paklausos nepatenkina, jei į rinką su savo modeliu nori išeiti ir ,,Zaščita”.
Nuotraukos:R.Ismagilovo ir A.Škajevo.