Sraigtasparnis Mc Donnell Douglas MD-520 „Defender”
Liucijus Suslavičius
Pasaulyje gerai žinomos ir plačiai naudojamos dvi pagrindinės sraigtasparnių komponuotės – su vienu nešančiuoju rotoriumi ir uodegos gale įrengtu vertikalioje plokštumoje besisukančiu nešančiojo rotoriaus sukeliamą sukimosi apie vertikalią ašį momentą atsveriančiu kryptį palaikančiuoju sraigtu arba du dviem vienas virš kito įrengtais ir priešinga kryptimi besisukančiais nešančiaisiais rotoriais ir vertikaliais vairais uodegos gale. Tačiau tai ne vienintelės galimos schemos.
1975 metais JAV firmos „Hughes” konstruktoriai užsibrėžė sukurti sraigtasparnį su vienu nešančiuoju rotoriumi, bet be minėto uodegoje esančio vairuojančiojo ir skridimo kryptį palaikančiojo sraigto. Mat, ilgametė sraigtasparnių eksploatacijos praktika parodė, jog sudėtinga galinio sraigto pavara tik didina bendrą sraigtasparnio svorį, o bet koks jos gedimas ar lūžimas, kaip taisyklė, baigiasi katastrofa. „Hughes” specialistai sugalvojo, kaip apeiti atrodytų neišsprendžiamą techninį prieštaravimą ir sukūrė NOTAR pavadintą schemą. Pats žodis NOTAR- tai angliškų žodžių „No Tail Rotor” (be galinio rotoriaus) abreviatūra. Taisyklingo cilindro skerspjūvio uodegos gale nėra tradicinio sraigto, tik virš uodegos balkio esančios horizontalios plokštumos sujungti du vertikalūs kyliai, o nepageidaujamą sraigtasparnio sukimosi priešinga, nei sukasi nešantysis rotorius, kryptimi momentą kompensuoja gale išvestas kairėn nukreiptas specialios formos vamzdis, kuriuo atskiras variklio sukamas ventiliatorius pučia stiprų oro srautą. Šis oro srautas stumia sraigtasparnio uodegą dešinėn. Be to, dalis oro, paduodamo į šį „orinį vairą”, išeina žemyn per siaurą išilgai uodegos balkio esantį plyšį. Šis oro srautas sąveikoje su nešančiojo rotoriaus sukeltu uodegą iš viršaus apipučiančiu srautu sudaro papildomą šoninę aerodinaminę jėgą. Aerodinamikoje tai vadinama „Koandos efektu” pagal jį atradusį ir aprašiusį rumunų tyrinėtoją-aerodinamiką H.Koandą.(Henri Coanda, 1886-1972).
1980 metais „Hughes” pasirašė su JAV gynybos ministerija kontraktą sukurti karinės paskirties NOTAR sistemos sraigtasparnį tuo metu gaminto serijinio „OH-6A” pagrindu. Pirmasis eksperimentinio naujos schemos sraigtasparnio skrydis įvyko 1981 metų gruodžio 17 dieną. Tačiau su kiekvienu skrydžiu atsirasdavo vis naujų klausimų, todėl šio visai naujo tipo sraigtasparnio bandymai užtruko iki 1990 metų. Per tą laiką firma „Hughes” bankrutavo ir perėjo aerokosminio koncerno „Mc Donnell Douglas” žinion su visais savo projektais ir prototipais. Tad 1991 metais sertifikuotas sraigtasparnis serijoje imtas vadinti jau kitu vardu – MD 520N .
Tai nedidelis – fiuzeliažo ilgis 7,77 m, aukštis – 2,83 m, rotoriaus skersmuo 8,33 m ir lengvas – maksimalus svoris 1746 kg- septynvietis sraigtasparnis. Be transportinės, gaminamos 2 kovinės modifikacijos – kovinis MD-520 MG „Defender” ir žvalgybinis MD-520 „Night Fox”.
Penkiamentį nešantįjį rotorių suka 336 KW (450 AG) galingumo dujų turbina „Rolls Royce/Allison 250-C20R” arba jos modifikacijos. Keleivinis variantas išvysto 282 km/h greitį ir gali nuskristi 382 km, kovinis kiek lėtesnis – 241 km/h ir nuskrenda 333 km. Tai sąlygoja jo ginkluotės svoris ir didesnis oro pasipriešinimas. O ginkluotas MD-520 gali būti įvairiai, žiūrint su kuo teks kautis: keturios priešlėktuvinės raketos „Stinger”, keturios prieštankinės raketos TOW, keturi dvylikavamzdžiai reaktyvinių sviedinių „oras-žemė” paleidimo įtaisai, 7,62 mm kalibro rotacinis greitašaudis pabūklas ar 12,7 mm sunkusis kulkosvaidis. Policinis variantas sraigtasparnio vietoje ginkluotės turi garsiakalbius ir prožektorius.
Važiuoklė – tradicinės tokios klasės sraigtasparniams ant ilgokų spyrių įrengtos pavažėlės (atstumas tarp jų – 1,92 m) su paminomis. Reikalui esant, prie jų galima pritvirtinti plūdurus, ir tada MD-520N gali tūpti ant vandens. Uodega pagaminta iš kompozitų, armuotų anglies pluoštu. Po keleivių kabinos grindimis – 454 litrų talpos degalų bakas.
Be abejo, „Defender” lengviau pažeidžiamas, nei sunkesni koviniai sraigtasparniai, tačiau įgudusio piloto valdomas nedidukas, greitas ir labai manevringas MD-520 puikiai tinka
žvalgybinėms, diversinėms operacijoms, netikėtoms atakoms iš už priedangos. Su atitinkamu ginkluotės komplektu jis gali apsiginti nuo gerokai galingesnio oro priešininko, suduoti skaudžius smūgius ant žemės įsitvirtinusiems kovotojams ar jų technikai. Sraigtasparnis „MD 520N” šiandien eksploatuojamas 24 pasaulio šalyse, daugiausia karinėse pajėgose.