Turkiškas skorpionas Akrep (LT)

ŠARVUOTAS “SKORPIONAS” IŠ TURKIJOS

Liucijus Suslavičius

Turkija – tai ne vien lietuvių pamėgtų kurortų šalis. Šiandien ši valstybė yra ir vienas iš svarbių autotechnikos tiekėjų ne tik vietinei, bet ir Europos rinkai. Jos automobilių gamybos įmonės prieš maždaug 50 metų pradėjo savo veiklą kaip garsių JAV ir Vakarų Europos automobilių firmų filialai ar surinkimo gamyklos. Tačiau tai truko tik iki tol, kol Turkijos verslininkai nesukaupė pakankamo kapitalo, kad paversti užsienio firmų filialus savo, turkiška nuosavybe. Aišku, toli gražu ne visi filialai pakeitė savininkus – koncernai “Ford”, MAN, “DaimlerChrysler” Turkijoje esančias gamyklas valdo patys ir būtent jie sprendžia, ką turi gaminti kvalifikuoti, tačiau kur kas mažesnį atlygį gaunantys šių gamyklų darbuotojai. Tačiau turkų kapitalui priklausančios įmonės gali savarankiškai pasirinkti gamybos programą, atsižvelgdamos į šalies ir regiono rinkos poreikius. Sėkmingo europietiškų konstrukcijų ir technologijų panaudojimo, gaminant naują, originalų produktą, pavyzdžiu gali būti firmos “Otokar Otobus Karoseri Sanay AS” veikla. Šis pas mus Lietuvoje negirdėtas gamintojas dar XX amžiaus devintajame dešimtmetyje (1987 metais) įsigijo licenziją vienam geriausių (o gal ir geriausio savo klasėje) džipų – “Landrover Defender” gaminti ir ėmė tiekti juos Turkijos armijai po 2500 mašinų per metus. Kai pirmasis valstybės institucijų poreikis tokiai technikai buvo patenkintas, “Otokar” išplėtė savo gaminių gamą, papildęs ją šarvuota patruline “defenderio” versija. Čia vėlgi buvo pasinaudota europiečių patyrimu – konkrečiu prototipu pasirinktas Belfaste, Šiaurės Airijoje, firmos “Short Brothers and Harland Ltd.” gamintas patrulinis šarvuotis “Shorland SB.401”. Iš esmės tai trumpabazis “Landrover Defender” su uždaru iš šarvų plieno suvirintu stačiakampės dėžės formos kėbulu, didesnėmis 8,25xR16 neperšaunamomis padangomis, skirtas šešiems kariams. Turkų inžinieriai pakartojo “šorlando” konstrukciją, tačiau pasinaudojo technine pažanga – vietoje nedidelių šarviniais skydeliais uždengiamų priekinių langelių sumontavo didelius neperšaunamo stiklo langus, atlaikančius, kaip ir korpusas, tiesioginį 7,62 mm kalibro kulkos pataikymą, o stoge padarė liuką, kuriame sumontavo kulkosvaidį. Net 80 procentų šio visų pirma policijai ir saugumo pajėgoms skirtos šarvuotos mašinos detalių yra tos pačios, kaip ir serijinio “lendroverio”.

Gera pradžia – “Otokar” pagamino ir realizavo kelis šimtus šarvuotų patrulinių automobilių – paskatino sukurti naują originalią šarvuotą mašiną “Akrep” (“Skorpionas”) to paties “defenderio” pagrindu, jau skirtą specialiai armijai. Juk Turkija turi “nuosavą galvos skausmą” – kurdų sukilėlius, anksčiau dažnokai rengusius kovines operacijas prieš Turkijos pajėgas, Turkijos kariai dalyvauja ne vienoje Jungtinių Tautų organizuotoje taikos palaikymo operacijoje. Taigi, šarvuota technika tikrai reikalinga.

Pirmasis važiuojantis “skorpiono” prototipas buvo pristatytas 1993 metų pavasarį, po to jį iki metų galo bandė Turkijos ir Didžiosios Britanijos armijų technikos specialistai. Serijinė “skorpionų” gamyba “Otokar” gamykloje pradėta 1994 metų birželio mėnesį. Šiandien Turkijos armija ginkluota maždaug 750 šarvuočių “Akrep”, jie skirti vykdyti vizualinę žvalgybą, lydėti transporto kolonas, saugoti įvairius objektus, patruliuoti kelius, jie naudojami antipartizaninėse ir antiteroristinėse operacijose.

3,6 tonos sveriantis “skorpionas” (nuosavas svoris – 3,2 tonos) – tai kompaktiškas (matmenys – 4020x1910x2010 mm) ir greitas (Vmax -125 km/h) klasikinio tipo šarvuotas automobilis trims įgulos nariams. Jo korpusas suvirintas iš šarvų plieno lakštų, sujungtų taip, kad nei vienas jų nėra vertikalus. Tai padidina korpuso atsparumą, nes kulkos ir skeveldros dažniau rikošetuoja nuo šarvų. Pavyzdžiui, įprastos 7,62 mm kulkos nepramuša korpuso iš bet kokio, kad ir minimalaus atstumo. Nė kiek ne silpnesni ir priekiniai bei šoniniai stiklai. Korpuse yra dvejos šoninės ir vienos galinės durelės bei liukas stoge. Pastarąjį atidarius, galima sumontuoti distancinį valdymą turintį 7,62 mm kalibro kulkosvaidį. Alternatyva – sunkusis kulkosvaidis. Šovinių atsarga – 3300 vienetų. Kulkosvaidis horizontalioje plokštumoje pasukamas 180 laipsnių kampu, vertikaliai jis nulenkiamas 20 laipsnių žemyn nuo horizontalės, pakeliamas į viršų 70 laipsnių nuo horizontalės. Tai reiškia, kad iš jo galima apšaudyti ne tik priekyje esančius taikinius, bet ir “šukuoti” pastatų langus ir stogus, jei tenka kautis mieste. Variklio skyrius taip pat šarvuotas, kas padidina kovos mašinos “gyvybingumą”. Įgula išsidėsčiusi taip – priekyje sėdi vairuotojas ir šarvuočio vadas, už jų, kėbulo viduryje – šaulys, valdantis kulkosvaidį. Be to, įgula gali atsišaudyti iš asmeninių ginklų per šonuose ir galinėse durelėse esančias ambrazūras. Šaulys naudojasi dviem taikikliais – dieniniu dvikanaliu (vienas kanalas be padidinimo, kitas – priartinantis vaizdą 8 kartus) ir dvikanaliu naktiniu su elektroniniu vaizdo sustiprinimu (vienas kanalas – be padidinimo, kitas – priartinantis  7 kartus). Vairuotojas turi savo naktinio matymo prietaisą Kad kariai jaustųsi pakankamai komfortiškai, korpuso viduje įrengtas kondicionierius. Priklausomai nuo užsakovo pageidavimo, “skorpioną” papildomai galima aprūpinti skleidžiamą šilumą ir garsą slopinančiais ekranais, infraraudonųjų spindulių naktinio matymo prietaisais, perduodančiais vaizdą į mašinos vado ir šaulio displėjus, palydovine orientavimosi sistema GPS. Taigi, kaip žvalgybinė kovos mašina, maksimaliai sukomplektuotas “Akrep” nelabai nusileidžia gerokai didesniems šarvuočiams.

Didelis mažojo turkiško šarvuočio privalumas – jo unifikacija su visame pasaulyje paplitusiais “lendroveriais”. Reiškia, jį valdyti gali bet kuris su visureigių specifika nors kiek susipažinęs vairuotojas, jo mazgų ir agregatų remontas nekelia didesnių problemų net ir kokiame nors tolimame Afrikos užkampyje. Baziniu “skorpiono” varikliu yra 134 AG benzininis V8 tipo variklis, tačiau kaip alternatyva siūlomas ir 111 AG 4 cilindrų dyzelis “Rover 300 TDI”. Pavarų dėžė – mechaninė, penkialaipsnė, tačiau vėlgi užsakovas turi galimybę už papildomą mokestį pakeisti ją keturlaipsniu “automatu”. 110 litrų talpos degalų bakas garantuoja didelį veikimo nuotolį – benzininis “skorpionas” su šiuo degalų kiekiu nuvažiuoja 650 kilometrų, gi dyzelinis – visus 1000 kilometrų. Nors “Akrep” svoris juntamai didesnis, nei aliuminio kėbulą turinčio džipo, manevringumui ir pravažumui tas esminės įtakos neturi – šarvuotis trumpos – tik 2630 mm – bazės dėka puikiausiai manevruoja raižytoje vietovėje, nesustodamas forsuoja 0,65 m gylio brastą, persirita per 32 centimetrų vertikalią kliūtį, sugeba įvažiuoti į 80 procentų statumo įkalnę. Ko dar norėti?

“Otokar Otobus Karoseri Sanay AS” įtrauktas į oficialių NATO tiekėjų sąrašą, šarvuočiai “Akrep” pastaraisiais metais parduoti į Maroką bei Pakistaną, o 2005 metais nemaža partija šių kovos mašinų buvo parduota naujoms Irako saugumo pajėgoms.

Nuotraukos – gamintojo

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *