AŠTUONIOLIKAMEČIUS – UŽ AUTOBUSO VAIRO!
Liucijus Suslavičius
Vokietijos firmos, užsiimančios keleivių vežiojimu, sunerimusios – daugelyje šalies regionų trūksta gerai profesionaliai parengtų autobusų vairuotojų. Kartais net sunku išleisti žmones atostogų, nes nėra jų kuo pakeisti. Jau šiandien vežėjai priversti priimti atsakingam – juk autobuso vairuotojas atsako už jam patikėtu autobusu važiuojančių keleivių saugumą – darbui neturinčius patyrimo vairuoti autobusus ir psichologiškai netinkančius tokiam darbui žmones, kurių vienintelis privalumas – D kategorijos vairuotojo pažymėjimas kišenėje. Nemaža dalis jų iš anksto būna nusiteikę, kad šis darbas laikinas, tad jiems nerūpi nei patikėta brangi technika, nei keleiviai. Jie vairuoja neatsargiai, neatidūs keleiviams.
Bene didžiausią susirūpinimą vežėjams kelia situacija Baden-Viūrtembergo žemėje. Jos ,,Vežėjų autobusais sąjunga” paskaičiavo, kad šiandien du trečdaliai iš kasdien į liniją žemėje išvažiuojančių 5000 vairuotojų net du trečdaliai vyresni, nei 41 metų. Per artimiausius kelis metus ne mažiau 1000 jų išeis į pensiją. Kas pakeis ilgai ir sąžiningai dirbusius veteranus? Kaip tik todėl minėta organizacija ėmėsi iniciatyvos ,,išsiauginti” profesionalius autobusų vairuotojus iš pagrindines mokyklas baigiančių jaunuolių, pasinaudojant Vokietijos profesinio parengimo ir kvalifikacijos kėlimo valstybinės sistemos teikiamomis galimybėmis. Ši sistema numato, jog siekiantis įgyti darbinę profesiją jaunuolis tris paskutinius mokymosi mokykloje metus derina bendrąjį mokymą su pasirinktos profesijos teorinių pagrindų mokymu bei atlieka gamybinę praktiką pasirinktą profesiją atitinkančioje privačioje firmoje ar įmonėje. Problema buvo tame, jog vežėjams reikia vairuotojų, tačiau profesinio mokymo pradžioje jaunuoliai kaip taisyklė, būna sulaukę tik 16 metų, o tokiems Vokietijoje vairuotojų pažymėjimai neišduodami.
Net du metus verslininkai, parengę originalų jaunų vairuotojų- profesionalų ugdymo projektą, mynė įvairių Baden- Viūrtembergo žemės ministerijų slenksčius, kol jų įdėjai buvo pritarta. Neišvengta abipusių kompromisų – jaunuoliai, sulaukę 17 metų, po vairuotojo egzamino gauna tik B kategorijos transporto priemonių vairuotojo pažymėjimą, bet ir juo gali naudotis tik mokymo organizacijos nustatytais mokymui būtinais atvejais. Kategorijos D transporto priemones leidžiama vairuoti specialiu leidimu, sulaukus 18 metų, bet jis galioja tik važinėjimui miesto ir priemiesčio maršrutais ne toliau kaip 50 kilometrų atstumu nuo mokyklos. Kai sukanka 20 metų, kategorija D bus įrašyta į jaunuolio vairuotojo pažymėjimą ir jo savininkas taps pilnateisiu profesionalu.
Projekto sumanytojai tikisi, kad jiems pavyks tokiu būdu sukurti sistemą, galinčią padėti atrinkti jaunuolius – vaikinus ir merginas – motyvuotai siekiančius tapti profesionaliais autobusų vairuotojais, pilnai suvokiančiais jiems patikėto darbo svarbą, siekiančius toliau tobulintis pasirinktoje darbinės veiklos sferoje.
Pirmoji grupė aštuoniolikamečių, sėdusių už autobuso vairo – visai nedidelė: dvi merginos ir trys vaikinai. Bet jie jau vairuoja autobusus Štutgarto apylinkėse. Simboliška, kad vienas iš jaunuoliams patikėtų maršrutų – Nr. 743 – veda į Pforzhaimą. Į tą patį Pforzhaimą, į kurį savo vyro sukonstruotą motorinį ekipažą prieš daugiau kaip 100 metų nuvairavo pirmoji istorijoje moteris – vairuotoja Berta Benz!
Nuotraukos – iš žurnalo ,,Lastauto und Omnibus”