,,Autobanų mokestis” – milijardus kainuojanti programa
Liucijus Suslavičius
Įtakinga Vokietijos visuomeninė organizacija – Federalinė krovinių pervežimo, logistikos ir atliekų šalinimo sąjunga (BLG) platina tarp vežėjų lapelius su mums iš pirmo žvilgsnio nelabai suprantamais pasiūlymais. Juose rašoma:,,Atsiskaitykite tik tiesiogiai terminaluose prie pakelės užeigų, įvažiavimų į automagistrales ir nuvykę į pramonines zonas!Taip sukelsime milžiniškus kamščius, ir sistema žlugs!” Apie ką čia kalbama ir kokią sistemą nori sugriauti Vokietijos transportininkai?
Tiesą sakant, sistemos, apie kurią kalbama BLG lapeliuose, dar nėra. Ji tik kuriama, bet jau egzistuoja jos teisinis pagrindas – Vokietijoje krovininiam autotransportui, kurio didžiausias leistinas svoris viršija 12 tonų, įvestas mokestis už naudojimąsi automagistralėmis. Nuo 2003-jų rugpjūčio priklausomai nuo sunkvežimio ašių skaičiaus, didžiausio leistino svorio ir ekologiškumo klasės, kuri suteikta transporto priemonei, už kiekvieną magistrale nuvažiuotą kilometrą teks mokėti nuo 10 iki17 eurocentų. O dabar visoje Vokietijoje svarbiausiose magistralinių kelių mazguose tūkstančiai darbininkų stato kelio juostą ,,apžergusias” arkas, montuoja virš kiekvienos eismo juostos dėžes radijo aparatūrai ir videokameroms. 300 tokių įranga apkabinėtų arkų turi būti pastatytos iki minėtos mokesčio rinkimo pradžios datos. Jų paskirtis – fiksuoti automagistrale važiuojančius sunkvežimius. Bet 300 arkų – tai tik viena kuriamos apskaitos ir kontrolės sistemos dalis. Kita dalis – krovininio automobilio kabinoje sumontuotas OBU (On Board Unit – borto įtaisas). Tai elektroninis įrenginys, siunčiantis signalus trečiajam kuriamos sistemos elementui – virš Vokietijos ,,kabančiam” Žemės palydovui. Idealiu atveju sistema funkcionuos taip – įvažiuojant į mokamą magistralės ruožą OBU siunčia signalą palydovui ir, sužinojusi automobilio vietą trasoje, pradeda skaičiuoti nuvažiuotus kilometrus. Pravažiuojant po kontroline arka, OBU susisiekia su ant jos įrengtais kontroliniais prietaisais. Nuvažiuojant nuo automagistralės į neapmokestintą kelią, OBU vėl per palydovą pasiunčia informaciją apie automobilį ir mokama magistrale nuvažiuotą kelią į sistemos valdymo centrą Potsdame. Apskaičiuota mokesčio už naudojimąsi automagistrale suma pranešama transporto priemonės savininkui ir federacinei Susisiekimo ministerijai.
Jei po arka pravažiuojantis sunkvežimis neturi OBU arba jis išjungtas ir nesiunčia atitinkamo signalo, automatiškai nufilmuojami priekinis ir galinis transporto priemonės numeriai, jie automatiškai palyginami su duomenų bazėje esančiais registracijos duomenimis ir vėliau savininkas gauna mokesčio už kelią kvitą su priskaičiuota bauda…
Taigi, geras sistemos funkcionavimas priklausys visų pirma nuo to, ar sunkvežimyje sumontuotas OBU, kainuosiantis nuo 300 iki 400 eurų ir viską darantis automatiškai. Bet transporto priemonių savininkai neprivalo sumontuoti šį elektroninį įtaisą, jiems siūloma tai daryti savanoriškai. Neturės OBU ir užsienyje registruoti automobiliai. Todėl lygiagrečiai su automatinės kontrolės postais kuriama maždaug 3000 mokėjimo terminalų apimanti tiesioginio mokėjimo už naudojimąsi automagistralėmis sistema. Terminaluose sunkvežimių vairuotojai pagal patvirtintą kainoraštį susimokės už važiavimą magistrale. Bet kodėl BGL funkcionieriai kovai su sistema siūlo naudotis tik terminalais? Priežastis – itin aukšta naujos unikalios elektroninės kontrolės sistemos kaina. Vien sistemos įrengimas kainuos 700 milijonų eurų, metinės eksploatacijos išlaidos planuojamos maždaug 630 milijonų eurų apimties. Tiesa, jei viskas bus gerai, Susisiekimo ministerija surinktų 3,4 milijardo eurų kelių mokesčio. Bet jei vairuotojai atsiskaitinės terminaluose, visa ši protinga elektronika dirbs tuščiai, be to, reikės priimti į darbą daug kontrolierių, kurie stabdys ir tikrins nuo automagistralės nuvažiuojančius automobilius. Prie mokėjimo terminalų susidarys transporto kamščiai. Žodžiu, pati sistema taps kliuviniu eismu ir vietoje pelno atneš valstybei nuostolius, net jei visi vairuotojai, kaip siūlo BLG, sąžiningai mokės už naudojimąsi automagistralėmis. Nereikia užmiršti ir tokio faktoriaus, kaip išaugsiantis kitų, neapmokestintų žemesnės kategorijos kelių apkrovimas, padidėsiantis juose avarijų skaičius.
Reikia pripažinti, kad mokesčio krovininiam transportui už naudojimąsi automagistralėmis įvedimas tokioje nuo automobilių priklausomoje šalyje kaip Vokietija reikalauja kardinalaus vežėjų požiūrio į pervežimų kaštų kalkuliaciją pasikeitimo. Galima teigti, jog tai bus nedidelė revoliucija, organizuojant ir optimizuojant transporto firmų klientų aptarnavimą.
Daugiausia problemų, be abejo, sukels atvejai, kai vienu autotraukiniu gabenami skirtingi kroviniai, skirti keliems skirtingose vietose įsikūrusiems klientams.Parinkti optimalų – trumpiausią ir pigiausią maršrutą tokiais pervežimais užsiimančioje firmoje žmogus jau nesugebės. Tam prireiks kompiuterių, kurie specialių programų pagalba mokės rasti ir pasiūlyti nenuostolingą pervežimų tvarką.
Vokietijoje, Meerbuscho mieste nuo 1994 metų veikianti firma ,,BNS Software AG” iš anksto rengėsi kelių mokesčio įvedimui ir šiandien jau siūlo Vokietijos transporto firmoms specialių programų paketą ,,BNS OnRoad”, kurio pagalba galima operatyviai apskaičiuoti transporto išlaidas važiuojant iš taško A į tašką B magistralėmis ir žemesnės kategorijos keliais, parinkti maršrutą neapmokestinamais federaliniais ir vietiniais keliais.
Kad visi transporto firmos automobiliai būtų panaudojami efektyviai, ,,BNS Software AG” siūlo papildomas programas – ,,BNS OnBoard” kompiuterizuotai vairuotojo darbo vietai ir ,,BNS OnFleet” kompiuterizuotam automobilių buvimo vietos nustatymui ir kontrolei iš firmos būstinės. ,,BNS OnFleet” dėka firmoje žinoma, kur kiekvienu metu randasi kiekvienas ,,BNS OnBoard” įrangą turintis automobilis. Informacija, esanti vairuotojo kompiuteryje, perduodama į centrinį firmos kompiuterį. Čia ,,BNS OnRoad” programa apskaičiuoja už pravažiuotą ar norimą pravažiuoti kelią būtiną sumokėti mokestį, jei reikia, pasiūlo alternatyvius maršrutus. Po to kompiuteris persiunčia savo rekomendacijas vairuotojui tiesiai į kabiną. Šią programinę įrangą galima taip pat vertinti kaip nukreiptą planuojamų mokesčių už naudojimąsi automagistralėmis mažinimui.
Taip veiks automatizuota kontrolės sistema autobanuose:
1.Sistema palydovo pagalba ,,sužino”, kad automobilis važiuoja magistrale;
2.Priklausomai nuo nuvažiuoto atstumo ir automobilio parametrų OBU apskaičiuoja mokesčio dydį ir radijo ryšiu praneša sistemos centrui;
3.Prie kiekvienos kontrolinės arkos OBU ,,praneša” apie save sistemai;
4.Jei sistema negauna iš automobilio informacijos, automobilis filmuojamas iš priekio ir galo, informacija siunčiama sistemos centrui.
Užrašai mažajame piešinyje:
Viršutinė eilutė – apžvalgos kamera, radijo signalas
Vidurinė eilutė – kamera, filmuojanti galinį numerį
Apatinė eilutė – kamera, filmuojanti priekinį numerį, lazerinis greičio matuoklis