Autobusai MAN – lengvesni, galingesni, „švaresni”
Į keturių Vokietijos mietų gatves 2005 metų pabaigoje bandomajai eksploatacijai išriedėjo keliolika naujutėlaičių MAN gamykloje Zalcgiterio mieste pagamintų „NL” šeimynos žemagrindžių miesto autobusų. Iš pirmo žvilgsnio jie lyg ir niekuo nesiskiria nuo per pastaruosius kelis metus čia pagamintų šimtų savo „brolių”. Bet tai iš išorės, o „viduje” jie kur kas modernesni – mat, po jų grindimis ūžia naujos kartos dyzeliai D20, išvystantys aukštesnį sukimo momentą ir tenkinantys EURO-IV normų reikalavimus, o ir sveriantys maždaug 100 kilogramų mažiau, nei iki šiol į autobusus montuojami D28 šeimynos motorai.
Horizontalūs 6 cilindrų 10,5 litro darbo tūrio varikliai autobusams tėra tik jau išpopuliarėjusių sunkvežimiams skirtų naujos kartos dyzelių D20 variantai, tad net ir jų indeksas tas pat. Jų galia – tarp 270 ir 430 AG, o miesto autobusų dinamiką nulemiantis maksimalus sukimo momentas pasiekiamas jau prie 1000 alkūninio veleno apsisukimų per minutę. Galimų jo išpildymų pasirinkimas visai neblogas – 270 AG ir 1250 Nm, 310 AG ir 1550 Nm, 350 AG ir 1750 Nm. Jų pakanka, kad tas pat variklis, tik su skirtinga transmisija puikiausiai tenkintų 90 % u=sakov7 poreikius. Du dar galingesni šio variklio variantai, išvystantys 390 arba 430 AG, rezervuoti tarpmiestiniams ir turistiniams autobusams MAN ir „Neoplan”. Kokiais gi techniniais sprendimais pasižymi šis dyzelis? Na, jis turi paskirstymo velenėlį galvutėje, po keturis vožtuvus cilindrui, „common rail” tipo įpurškimo sistemą su aštuonių skylučių purkštukais. Privalomus EURO-IV normų reikalavimus padeda išlaikyti MAN sukurta „firminė” dalies atidirbusių dujų sugražinimo į cilindrus sistema bei katalizatorius su suodžių dalelių filtru.
Todėl šiam varikliui nereikia svorį didinančios ir eksploataciją sudėtingesne darančios SRC technologijos su „AdBlue” baku. MAN netgi tikisi vien tik šios savo sukurtos sistemos pagalba pasiekti, kad atidirbusių variklio dujų tarša būtų ne didesnė, nei ateičiai nustato EURO-V normos.
Tiesa, gamintojas pripažįsta – naudojant šią technologiją, variklio aptarnavimas būtinas kas 60 ūkstančių kilometrų. Kai šių metų pradžioje įsibėgės naujo dyzelio autobusams gamyba, MAN nutrauks ne vienerius metus gaminto, tačiau nelabai transportininkus tenkinusio gerokai mažesnio darbo tūrio – tik 6,9 litro – ir todėl ne visada pakankamą sukimo momentą išvysčiusio D08 modelio variklio surinkimą.
Neretai geriau (net ir ekonomiškumo požiūriu) didesnis, tačiau ne pilna galia dirbantis variklis, nei mažesnis, bet dažniausiai maksimaliais sūkiais „kankinamas” motoras. Pastarajam kai kuriose kelio situacijose gali pritrūkti „galios rezervo”, o ir tarnauja jis trumpiau. Gi didesnio darbo tūrio variklis dažniau dirba optimaliausiu režimu, kai degalų sąnaudos mažiausios. Nuotraukoje:miesto autobusas MAN NL Pagal užsienio spaudą parengė L.Suslavičius