Die Gothas (LT)

“DIE GOTHAS”

Liucijus Suslavičius 

Gotha – nedidelis miestas rytinėje Vokietijos dalyje, esantis pusiaukelėje tarp Erfurto ir automobilių pramonės centro Eisenacho Dar Pirmojo pasaulinio karo metu čia buvo gaminami sunkiausieji to meto kaizerio armijos lėktuvai – bombonešiai, sugebėję nuskristi ir numesti bombas net ant Londono, ir pagarbiai vadinti “Die Gothas” – “Gotos”! Hitlerio laikais Gothoje taip pat veikė aviacijos gamykla, todėl miestas ne kartą buvo negailestingai bombarduotas. Iki šiol žemės darbai mieste vykdomi su didžiausiu atsargumu – surastos ir neutralizuotos toli gražu ne visos tada nesprogusios aviabombos. Po karo Gothoje lėktuvų nebegamino – čia surinkinėjo važiuokles Eisenache gamintiems lengviesiems automobiliams “Wartburg”, gamino geležinkelio vagonus, kitą mašinų gamybos produkciją. Praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio viduryje,kai dar egzistavo VDR, čia dirbo per 2,3 tūkstančio žmonių. Šiandien Gotha mieste visiškai perstatytoje ir dabar firmai “Schmitz” priklausančioje gamykloje dirba 250 darbininkų bei 150 vadybininkų bei inžinierių. Pastarieji ne tik rūpinasi gamyba, bet ir projektuoja naujus gaminius ir įrangą. Vienai moderniausių savo srityje gamyklų daugiau specialistų nė nereikia – daug ką padaro moderni kompiuterių valdoma įranga. Pavyzdžiui, čia ne tik plazminiu pjovikliu iš plieno lakštų išrėžiami puspriekabių detalių ruošiniai, bet ir veikia moderniausias Europoje robotizuotas aliuminio kėbulų suvirinimo kompleksas, beje suprojektuotas tų pačių Gothoje dirbančių inžinierių. Iš gamyklos cechų pas užsakovus vėl iškeliauja naujos transporto priemonės – darbui žemės ūkyje ir statybose skirtos savivartės puspriekabės “Schmitz Cargobull”, Vokietijoje transportininkų paprastai vadinamos “Die Gothas”, tuo atskiriant jas nuo kitų panašių gaminių, puspriekabės-važiuoklės jūriniams konteineriams transportuoti.

 

Gamykla Gothoje siūlo užsakovams plačią įvairaus dydžio bei konstrukcijos statybinių puspriekabių gamą, bet jos visos turi daug unifikuotų mazgų, agregatų ir techninių sprendimų. Važiuoklė – triašė, su plieniniais lonžeronais ir plačiaprofilėmis viengubomis padangomis ant kiekvienos ašies. Hidrauliniai kėbulo pakėlimo mechanizmas – specializuotos firmos “Hyva/Georg” produktas. Ji tiekia kelių skirtingų dydžių teleskopinius hidrocilindrus, tiksliai paskaičiuotus pagal keliamąją galią. Tai, kad lengviems kroviniams skirtų puspriekabių pakėlimo mechanizmų hidrocilindrai taip pat lengvesni, ne trūkumas, o privalumas, leidžiantis dar keliasdešimt kilogramų sumažinti transporto priemonės svorį. Visos puspriekabės komplektuojamos itališkais firmos “Cramaro” tentais su distanciniu elektrinio suvyniojimo mechanizmo valdymu. Įdomu tai, kad užsakovas gali rinktis skersai arba išilgai kėbulo suvyniojamą tentą, be to jis gali būti vyniojamas arba ant kairiojo, arba ant dešiniojo borto – taip kaip patogiau užsakovui. Ir čia padaryta viskas, kad mechanizmas būtų kuo lengvesnis – naujausia versija su aliuminio detalėmis lengvesnė už ankstesnį variantą 28 kilogramais. Tačiau jei jūs esate taupus, galite pasirinkti ranka sukamą tento suvyniojimo mechanizmą – jis dar lengvesnis, o ir kainuoja pigiau. Tentų mechanizmai sukonstruoti taip, kad jie bet kokioje padėtyje nekliudo galinio borto atidarymui.

Klasikine laikoma puspriekabė SKI 24 S 7.2 SR su plieniniu kėbulu suapvalintais perėjimais nuo bortų į dugną. Jos privalumas tame, kad tokiame kėbule biriam kroviniu nėra už ko “užsikabinti”, jis, pakėlus kėbulą, išbyra greit ir pilnai. Tačiau SKI 24 SL 7.2 AK su 7,2 metro ilgio aliuminio lydinio kėbulu vertikaliais bortais yra lengvesnė.

“Schmitz” specialistai rado puikų technologinį sprendimą kaip patikimai sujungti skirtingą šilumos plėtimosi koeficientą turinčias plienines ir aliumines puspriekabės detales. Juk jas sukniedijus, skirtingai besiplečiančios detalės deformuosis arba nukirps kniedę. O štai Gothoje gaminamose puspriekabėse naudojami varžtai – kniedės, turintys ties galvute dantytą “apykaklę”. Toks varžtas standžiai įpresuojamas į skylę aliuminio detalėje, o štai plieninė detalė turi ovalo formos skylę. Detales sujungus, uždedama ir užveržiama veržlė, taip patikimai sujungiant abi iš skirtingų metalų pagamintas detales. Tačiau temperatūrai svyruojant, jos gali minimaliai pasislinkti viena kitos atžvilgiu be jokių pavojingų deformacijų. Plienas garantuoja svarbiausių laikančiųjų konstrukcijų tvirtumą bei ilgaamžiškumą, o aliuminio detalės bei kėbulo paneliai gerokai–net 650 kilogramų- sumažina puspriekabės svorį. Verta atkreipti dėmesį ir į tai, kad apgadintą tokiais varžtais – kniedėmis sujungtą kėbulą kur kas paprasčiau atremontuoti, nei suvirintą.

Be statybinių puspriekabių, Gothoje dar gaminama žemės ūkiui skirta transporto technika. Naujausias pavyzdys – 10,5 metro ilgio triašė puspriekabė SKI 24 SL 10,5 AKR su palengvintos konstrukcijos plieniniu rėmu ir aliuminiu kėbulu. Jos ypatumas – dvivėrės galinės kėbulo durys su papildomais nedideliais liukais – dozatoriais kiekvienoje varčioje. Jų dėka galima birų krovinį, pavyzdžiui, grūdus, berti nedideliu srautu ant juostinio konvejerio arba į mažesnes talpas. O atidarius gale esančias varčias, į savivartį kėbulą kaip į paprasčiausią tentinę puspriekabę galima krauti europadėklus ar mažagabaritinius konteinerius. Kėbulą dengia sandarus tentas su jau minėtos italų firmos “Cramaro” pagamintu suvyniojimo mechanizmu. Lyginant su vien iš plieno pagamintu tokios pat talpos kėbulu, aliuminis sveria 300 kilogramų mažiau, reiškia, puspriekabės keliamoji galia atitinkamai didesnė.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *