OPTIMALUS SPRENDIMAS – DVIDISKIAI STABDŽIAI
Kiekvienas naujas sunkvežimis privalo būti bent truputį galingesnis ir kartu lengvesnis, nei pirmtakas, kurį jis keičia. Kitaip kam gi jį iš viso konstruoti. Elementaru, kad tie patys reikalavimai taikomi ir atskiriems jo agregatams – jie turi būti lengvesni, bet efektyviau vykdyti savo funkcijas. Štai, pavyzdžiui, stabdžiai krovininių automobilių ašims: šiandien jų diskiniams stabdžiams pakanka 27 kNm suspaudimo jėgos, tačiau netrukus ta reikalinga riba tikrai bus pakelta iki 35 kNm. Konstruktoriai sako, kad šiandien paplitę diskiniai stabdžiai su “plaukiojančia” apkaba išpildys šį reikalavimą. Bet…teks didinti diskų skersmenį bei visų stabdžio mechanizmo elementų dydį, kad jie atlaikytų gerokai išaugusią jėgą. Ir tada paaiškėja, jog tokie dideli stabdžių mechanizmai paprasčiausiai netilps jiems skirtoje vietoje, ypač, jei mėginsime juos sumontuoti ant priekinės vilkiko ašies!
Stabdžių sistemų gamintojas “Haldex” išeitį mato ne stabdžių diskų didinime ir stabdžio mechanizmo detalių stambinime. Juk esmė kame – didesniame stabdžio disko ir stabdžių kaladėlių kontakto plote. Bet juk tokį patį ar net didesnį kontakto plotą pasieksime, ne didindami disko skersmenį, o diskų skaičių. Vietoje vieno didelio disko sumontuosime du mažesnius, ir problema išspręsta. Bet teks dar ir pakeisti stabdžio apkabos, kurioje slankioja kaladėles prie disko prispaudžiantys stūmokliukai, konstrukciją. Pasirodo, panaudojus du vieną šalia kito esančius stabdžių diskus, “plaukiojanti” apkaba padidėja tiek, kad jai nepakanka vietos ant rato stebulės. Tad “Haldex”, 2000-siais pradėjus kurti naują stabdžių mechanizmą, pasirinko variantą su fiksuota stabdžių mechanizmo apkaba bei laisvai ant stebulės išilgine kryptimi pasislenkančiais diskais. Jau pirmame etape konstruktoriams pasidarė aišku, jog galimai paprastesnį ir patikimesnį dviejų diskų stabdžio mechanizmą galima sukurti tik kartu su šiam mechanizmui specialiai pritaikyta rato stebule. Taip į projekto įgyvendinimą įsijungė Švedijos kompanija SKF, nuo seno garsėjanti savo riedėjimo guoliais bei gaminanti ne tik juos, bet ir mazgus, kuriuose jie naudojami, tame skaičiuje ratų stebules. Specialiai naujo tipo “Haldex” stabdžiams SKF specialistai sukūrė lengvą stebulę (Hub-Unit), konstruktyviai integruotą į stabdžių sistemos mechaninę dalį. Ir garantuoja jai 1 (vieno) milijono kilometrų ridą be aptarnavimo! Maža to, švedų konstruktoriai pagalvojo apie tai, kad daugelio dabar eksploatuojamų autotraukinių savininkų gali panorėti remonto ar techninio aptarnavimo proga modernizuoti savo transporto priemones. “SKF Hub-Unit” galima sumontuoti ant daugelio dabar naudojamų ašių ar varančiųjų tiltų karterių vietoje senųjų stebulių su sąlyga, kad ašies galo, ant kurio maunama stebulė, skersmuo bus ne mažesnis kaip 80 mm ir ne didesnis kaip 105 mm. Bet šie matmenys apima absoliučią rinkoje esančių ašių ir tiltų karterių gamą.
Stebulės korpusas – su išoriniais išilginiais krumpliais, ant kurių užmaunami stabdžio diskai. Sudėtingos konstrukcijos spyruoklės fiksuoja juos, kad “nesibaladotų” važiuojant ir kad tarp diskų ir abiejų išorinių bei vidurinės kaladėlės visada būtų pakankamas vėdinimui tarpelis. Sunkiausia problema buvo rasti sprendimą, kaip iki minimumo sumažinti kontaktą tarp stebulės išorinių ir diskų vidinių krumplių, kad aukšta temperatūra nuo stabdant įkaistančių diskų kuo mažiau persiduotų stebulei – juk jos viduje – guoliai ir tepalas. Fiksuojančios spyruoklės, kol stabdys neveikia, “pakelia” diskus ir tada tarp jų ir stebulės krumplių lieka kelių dešimtųjų milimetro pločio tarpelis! Diskai užmaunami ant stebulės, atsukus išorinį ją tvirtinantį flanšą bei atvertus stabdžio apkabos šoninę dalį. Stabdžių kaladėlės tarp apkabos ir diskų nesunkiai sukišamos iš viršaus pro plyšius stabdžio korpuse ir fiksuojamos pirštais. “Haldex” sukurta konstrukcija tiek paprasta, jog diskų ir kaladėlių keitimas užima labai nedaug laiko. Kaip teigia firmos atstovai, eksploataciniai naujos stabdžių konstrukcijos išbandymai parodė, jog stabdžių diskai bei kaladėlės atlaiko pusės milijono kilometrų ridą, kol juos reikia pakeisti. Trijų ašių puspriekabei su 6 stabdžių mechanizmais aptarnauti reikėjo tik 6 valandų visos 1 milijono kilometrų ridos laikotarpiu, tuo tarpu tokia pati puspriekabė su tradiciniais (su “plaukiojančia” apkaba) stabdžių mechanizmais, kuriuose kaladėles tenka keisti pravažiavus 250 tūkstančių kilometrų, aptarnavime prastovėjo 16 valandų. Skirtumas lyg ir ne itin didelis, bet juk mechanikams reikia mokėti už tas papildomas 10 darbo valandų, puspriekabė tiek pat laiko neveža krovinio, o ir kaladėlių sunaudojama daugiau, kas irgi kainuoja…
Kitas svarbus, gamintojo nuomone, faktorius – mažesnis(15 procentų) naujos stebulės su stabdžių mechanizmu svoris. Vėlgi nieko stebuklingo – tik 25 kilogramais vienai ašiai, bet jei ir vilkiko, ir puspriekabės ašys aprūpintos “SKF Hub-Unit”, tai visas autotraukinys tuščias sveria 125 – 150 kilogramų mažiau. Atitinkamai mažėja degalų sąnaudos. Tegu tai tik dalys procento, bet po metų paskaičiavus staiga pamatai, jog ekonomija juntama!
Kad “neišradinėti dviračio” dar kartą, “Haldex” sugalvojo unifikuotą konstrukciją, kuri leidžia naudoti tą pačią bazinę konstrukciją su fiksuota apkaba skirtingo skersmens stabdžių diskams. Populiariems 22,5 colių skersmens ratams naudojami 21 colio skersmens stabdžių diskai, ta pati stebulė ir tas pat stabdžių mechanizmas, tik su 19,5 colių skersmens stabdžių diskais naudojamas 19,5 colių skersmens ratams. Pastaruoju atveju stabdžių diskų ir stabdžių kaladėlių keitimo intervalai yra analogiški dabar naudojamų 22,5 colių ratų stabdžių mechanizmų aptarnavimo intervalams ir turi tokį patį stabdymo efektyvumą. O svorio skirtumas – 35 kilogramai vienai ašiai. Aišku, “Haldex – SKF” sistemos naudai. Perspektyvoje “Haldex” ir SKF konstrukcija, ją atitinkamai sustiprinus, galės būti naudojama ir su 22 colių skersmens stabdžių diskais bei didesne nei 35 kNm prispaudimo jėga. Bet “Haldex” žvelgia dar toliau į ateitį – į tą laiką, kai bus leista naudoti elektromechaninius stabdžius. Tai siejama visų pirma su 24 voltų įtampos elektros sistemos įdiegimu sunkvežimiuose. Elektromechaniniai stabdžiai turi savaiminio stiprinimo funkciją, jie veikia greičiau, tiksliau dozuojama stabdymo jėga, ji gali būti skirtinga kiekvienam ratui. O taip pat ji yra paprastesnė, lengvesnė, jai nereikia griozdiško pneumatinės sistemos kompresoriaus. Bet kol kas “Haldex” įdirbis šioje srityje nėra reikalingas – įstatymai dar neleidžia gaminti ir naudoti elektromechanines stabdžių sistemas. Tačiau jų laikas neišvengiamai ateis, ir “Haldex” tikisi būti pirmąją firma, galėsiančia pasiūlyti sunkvežimių gamintojams tokią modernią stabdžių sistemą – su dviem stabdžių diskais bei elektromechanine pavara.
Pagal užsienio spaudą parengė L.Suslavičius