ELEKTROHIDRAULINIS AŠIŲ VAIRAVIMAS
Liucijus Suslavičius
Papildomos nevarančiosios, o tik palaikančiosios ašys leidžia padidinti sunkvežimio važiuoklės keliamąją galią arba, jei automobilio tonažo nedidiname, sumažinti kelio dangai perduodamas apkrovas. Tačiau be privalumų, 6×2 tipo važiuoklė turi ir savų trūkumų – sumažėja automobilio manevringumas, posūkiuose papildomos ašies padangos slysta šonu. Visa tai matydami, konstruktoriai jau senokai sukūrė įvairias papildomos ašies ratų valdymo sistemas, padedančias išvengti minėtų problemų ar bent jau žymiai sumažinti neigiamą jų įtaką.
Koncerno „Volvo” specialistai sukonstravo naujas vairuojamas nevarančiąsias ašis, kurias galima montuoti kaip prieš varantįjį sunkvežimio tiltą, taip ir už jo, turinčias modernų elektrohidraulinį valdymą. Vienintelė sąlyga – važiuoklė turi turėti pneumatinę tiek priekinės ašies, tiek varančiojo tilto pakabą. Siūlomi du vairuojamos ašies variantai – RAPD-A6, montuojama prieš varantįjį automobilio tiltą ir RADT-A8, montuojama už varančiojo tilto.
RAPD-A6 leidžia naudoti važiuoklę su prailginta baze, nesumažinant automobilio manevringumo, o įvertinus tai, kad pačiame gale atsidūręs varantysis tiltas turi sudvejintas padangas, galima didesnė sunkvežimio galo leistina apkrova. Pavyzdžiui, tokia ašių išdėstymo schema itin patogi šiukšliavežėms arba sunkvežimiams su rėmo gale įrengtu hidrauliniu kranu.
RADT-A8 padidina sunkvežimio manevringumą mažo spindulio posūkiuose, o ypač važiuojant atbuline eiga, be to, neatsiranda taip vadinamo “buldozerio efekto”, kai automobiliui sukantis, nevairuojami tiesiai stovintys galinės ašies ratai slysta šonu, braukdami dangos paviršių. Jei kelio paviršius minkštas, ratai slysdami sustumia prieš save gruntą, didindami pasipriešinimą riedėjimui. Elektrohidraulinis vairavimo įtaisas yra patogesnis vairuotojui ir leidžia kur kas tiksliau vairuoti sunkvežimį manevruojant ankštose vietose, nei senesnių tipų mechaninės arba hidraulinės vairavimo sistemos.
Vairuoti padeda atskiras elektroninis įtaisas – RAS (Rear Axle Steered Pusher/Tag), įkomponuotas į sunkvežimio agregatų darbą kontroliuojančią elektroninę sistemą. Daviklis vairo mechanizme nuolatos matuoja priekinių ratų pasukimo kampą ir perduoda signalus valdančiajam moduliui. Šis sujungtas su vožtuvu, reguliuojančiu alyvos slėgį nedideliame papildomos ašies vairavimo mechanizmo hidrocilindre. Visa naujoji sistema sveria mažiau, nei kol kas dažniausiai sutinkamos hidraulinės dviejų vairuojamų tiltų ratų pasukimo sistemos pagrindinis hidrocilindras. O kur dar vairuojamus tiltus jungiančių ratus pasukančių traukių svoris! Taip, naujoji elektrohidraulinė sistema atrodo sudėtingesnė, tačiau šiandien elektronika sunkvežimiuose pasiekė tokį patikimumo lygį, kad nereikia bijoti, jog ji nustos veikti.
Nuotraukoje – RADT-A8 tipo ašis