FULDA (LT)

JUODOJI “FULDA” VĖDUOKLĖ

Liucijus Suslavičius

Tikriausiai sutiksite – geriausia dovana jubiliejui yra ta, kurią gali pasidovanoti sau pats. Taip manė ir 2000-siais savo veiklos 100 metų jubiliejų šventęs Vokietijos padangų gamybos koncernas “Fulda Reifen GmbH”, nepagailėjęs investuoti 4,5 milijono markių į vienintelį savo konstrukcija ir dizainu reklaminį automobilį, skirtą pristatyti “Fulda” produkcijai parodų ir kitokių renginių metu. Futuristinės išvaizdos autotraukinys, apjungęs savyje gerai patikrintus praktikoje sunkvežimių agregatus, autosporto ir autobusų gamybos “plonybes” bei naujausią demonstracinę techniką, gali pilnai pakeisti stacionarų parodos paviljoną, o savo originalios išvaizdos dėka pats tapti “Fulda” galimybių reklama.

Dar keli metai prieš jubiliejų “Fulda” vadovai kreipėsi į Pforzhaimo Aukštosios technikos mokyklos transporto dizaino katedros profesorių Džeimsą Kelly su pasiūlymu sukurti taip vadinamą “show-truck”, kuris ne tik skirtųsi nuo visų kitų analogiškos paskirties automobilių, bet ir išryškintų panaudotų sprendimų novatoriškumą, taip būdingą “Fulda” produktams. Profesorius nebūtų profesorius – jis pavedė neordinarių sprendimų paiešką savo kurso studentams. Ir šie neapvylė savo vadovo, pateikę keliolika skirtingų sprendimų. Vieno jų – Larso Saltzerio- idėjos ir tapo pagrindu realiam projektui, kurį parengė projektinė firma “project-creative-part” iš Niederolmo kartu su “Techart Automobildesign” iš Leonbergo, o metale realizavo “Karosseriewerk Kramer GmbH”. 2001-jų metų IAA galutinai užbaigtas ir sukomplektuotas audio- ir videotechnika autotraukinys buvo pristatytas visuomenei.

Jau kelyje aerodinaminių formų triašis vilkikas su didžiule taip pat triaše puspriekabe (ilgis 12,30 m,plotis-2,55 m, aukštis-4,0 m, autotraukinio bendras ilgis-16,5 m) nudažytas aksominiai juoda spalva ir papuoštas firminiais “Fulda” simboliais – per visą šoną nupiešta juoda pantera ir užrašais “Schwarz, breit, stark”(Juoda, plati, tvirta) – patraukia akį. O kai autotraukinys sustoja, prasideda stebuklų šou – aukšta juoda puspriekabė, atrodanti kaip gana įprastas furgonas, tik su įžambiai nusklembta galine sienute, staiga skyla išilgai ir ima skleistis, kol abi jos pusės sudaro tarpusavyje 68 laipsnių kampą. O tarp jų atsiranda iš 8 segmentų, primenančių savo konstrukcija kinietišką vėduoklę, susidedanti 50 kvadratinių metrų ploto, 12 metrų pločio priekyje ir 8 metrų gylio scena, iš abiejų pusių “įrėminta”išsiskleidusios puspriekabės šonų, kurie pavirsta didžiuliais videoekranais. Jei reikia, virš scenos ištempiamas sintetinio audinio stogas, pakabinami prožektoriai. Galu gale ryškia šviesa sušvinta puspriekabės gilumoje esantis vertikalus cilindras ir šou prasideda…

Triašis vilkikas (7800x2550x3900 mm), sveriantis beveik 12 tonų, pagamintas panaudojus triašę MAN važiuoklę su Euro-3 reikalavimus atitinkančiu 6 cilindrų 12,8 liro darbo tūrio 510 AG/1900 aps/min turbodyzeliu ir pusiauautomatine 16 laipsnių pavarų dėže “Eaton”.Važiuoklės konstrukcijos ypatumas – trečias, galinis tiltas, ne tik varomas, bet ir vairuojamas. Ir vilkikas, ir puspriekabė “apauti” plačiomis 385/65R22,5 dydžio padangomis. Vietoje serijinės MAN kabinos vilkikas turi specialiai jam suprojektuotą dvieilę kabiną su net ant stogo užlenktu didžiuliu priekiniu stiklu, sklandžiai pereinančiu į aerodinaminį gaubtą. Kabinos priekyje – 8 didelių ir 8 mažų ksenoninių žibintų, išdėstytų vertikaliai, eilės (po keturis kairėje ir dešinėje). Kabinos tūris padalintas į dvi dalis, turinčias atskirą kondicionavimą bei atskiras audiosistemas – priekyje vairuotojo skyrius, už jo- poilsio ir keleivių zona. Vairuotojo paslaugoms – satelitinė navigacinė sistema, telefono ir trumpųjų bangų radio ryšio sistemos. Kabina turi elektros variklio pagalba atstumiamas šonines duris, valdomas per atstumą, bei žaliuzių tipo atidaromą stogą, kurį sukonstravo firma “Webasto”.

Virš vilkiko balno yra svarbiausias puspriekabės konstrukcijos elementas – vertikalus cilindras. Jis turi daug funkcijų – jo padas kartu yra ir sukabinimo įtaisas, stogas tarnauja kaip satelitinio ryšio antena, per jį, pastūmus vertikalias slankiojančias duris, iš vilkiko kabinos galima išeiti tiesiog į sceną, ir galu gale, jame sumontuoti puspriekabę išskleidžiantys jėgos mechanizmai. Tiesa, prieš pradedant skleisti puspriekabę iš transportinės į darbinę padėtį, vairuotojas- operatorius nuotolinio valdymo įtaisu duoda komandą atkabinti hidraulinius puspriekabės šonus laikančius užraktus ir tuo pat metu nuleidžia puspriekabės gale paslėptus hidraulinius domkratus. Jų gale sumontuoti skersai puspriekabės orientuoti nedidelio skersmens ratukai su lietos gumos padangomis (juk puspriekabė viena sveria 24,2 tonos). Dėl to, kad puspriekabė “skeliama” išilgai, jos važiuoklė negali turėti įprastų ištisinių ašių. Kiekvienas iš 6 jos ratų turi individualią pakabą su velkama išilgine svirtimi, besiremiančia į pneumatinės pakabos balioną.

Vos tik domkratai “atplėšia” puspriekabės ratus nuo žemės,galima pradėti patį skleidimo procesą. Lėtai lėtai galingas hidraulinis mechanizmas ima “skelti” puspriekabę išilgai, abiejų jos šonų galai tolsta viens nuo kito, palengva riedėdami ant domkratų ratukų, o tarp jų išsilanksto scenos grindų segmentai. Kai scena išskleista ir užfiksuota, aptarnaujantis personalas iš puspriekabės ištraukia laiptelius, vedančius į sceną, paleidžia autonominio elektros maitinimo dyzelinius agregatus, sumontuotus vis tuose pačiuose šoniniuose puspriekabės blokuose, įjungia ir patikrina vertikaliajame cilindre sumontuotą centrinį apšvietimo valdymo pultą, jei reikia, išskleidžia virš scenos stogą. Praktiškai apgalvotos mechanizuotos scenos elementų išskleidimo konstrukcijos ir optimalaus papildomų įrengimų išdėstymo dėka vos 4 žmonių komanda parengia automobilį koncertui ar firmos produkcijos pristatymui per ketvirtį valandos.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *