Į ATEITĮ – PRAEITIES PĖDSAKAIS
Liucijus Suslavičius
Vokietijos Automobilių gamintojų sąjunga (Verband der Automobilindustrie – VDA) kartu su viena iš pramoninio dizaino specialistų organizacijų pernai paskelbė konkursą „Future Road Transport 2020″ („Ateities kelių transportas 2020″), kuriame dalyvavo keliolika jaunų dizainerių iš Europos aukštųjų meno mokyklų, pateikusių savo vizijas, kaip galėtų po 15 metų atrodyti magistraliniai autotraukiniai.
Konkurso dalyvių darbai buvo įvertinti ir premijos paskirstytos 2006 metų parodos IAA metu. Darbus vertinusi komisija pabrėžė, kad jau atėjo laikas, kada ne tik lengviesiems automobiliams, bet ir sunkvežimiams jų dizainas, aplinkiniams išvaizdos padaromas įspūdis tampa svarbiu veiksniu. Juk žiūrint vien techniškai konstrukcija, visiems privalomų įstatymų, normų, reglamentų „spaudžiama”, darosi vis labiau vienoda, tos pačios kategorijos automobiliai techniškai suvienodėja, jų parametrai taip pat labai pasidarė labai artimi, tad, be skirtingos kainos, vis dažniau pasirinkimą nulemia tas neapčiuopiamas „patinka – nepatinka”, net tokios, atrodytų, smulkmenos, kaip kabinos apdailos medžiagos, langų dydis, prietaisų išdėstymas ir kiti, anksčiau antraeiliais laikyti dalykai. Galu gale, dažnam transporto firmos savininkui ne tas pat, kokį įspūdį aplinkiniams daro jam priklausantys sunkvežimiai. Jis stengiasi išsiskirti nestandartiniu nudažymu, originaliu firmos logotipu, kas gali – užsako ypatingesnę komplektaciją. Reiškia, dizainas tampa vis svarbesnis, o dizaineris į naujo modelio kūrimą šiandien įsijungia kur kas anksčiau nei prieš kelis metus. Ir būtent dizaineriai šiandien neretai nurodo kryptį, kuria turi eiti technikai, kuriantys agregatus ir mechanizmus.
Kiek neįprasta, kad daugumą aukščiausių įvertinimų (antrą, trečią, ketvirtą vietas) „susižėrė” jaunieji vengrų dizaineriai, pateikę iš kelių sekcijų susidedančių autotraukinių projektus. Tiek Tiboro Biro „Roadtrain”, tiek Zoltano Szaszo „Tiertransporter”, tiek Viktoro Malakuczi „Rolling Home” prie visų skirtumų turi vieną bendrą bruožą – jie labai aukšti. Jaunieji dizaineriai nusprendė išnaudoti visą įstatymais leidžiamą krovininių automobilių aukštį keliems tikslams. Pirma, tokiu būdu naudingai panaudojamas bene paskutinis iki šiol dar galimas autotraukinio talpumo ir kraulumo padidinimo rezervas, antra, tokiu būdu išsprendžiamas autotraukinio aptakumo pagerinimo klausimas be jokių papildomų spoilerių. Trečia ir gal svarbiausia – vairuotojui užtikrinamos nepalyginamai geresnės apžvelgiamumo ir saugumo sąlygos, nei šiuolaikiniuose magistraliniuose vilkikuose. Jie kiekvienas skirtingai išsprendė vilkiko ir priekabų jungimo būdus, parinko skirtingą ašių skaičių, tačiau nepaisant aiškiai matomų skirtumų, galutinis įspūdis nuo vengrų dizainerių darbų galu gale susidaro vienodas – ateities krovininis autotraukinys – tai daugiasekcijinė aukšta ir ilga transporto priemonė, pasižyminti paprastu pakrovimu ir iškrovimu, galimybe prijungti reikiamą skaičių sekcijų ir netgi perkomponuoti visą sąstatą judėjimo metu.
Nors konkurso dalyviai nedetalizavo vairuotojo kabinos sprendimų, tačiau šie dizainprojektai priminė man beveik 60 metų senumo istoriją, labai panašią savo scenarijumi į ką tik papasakotą. Tada, 1939 metų pavasarį, Niujorke atsidarė pasaulinė mokslo ir technikos pasiekimų paroda. Amerikos paviljonai buvo skirti ateičiai – šalies vizijai po 20 metų – 1960 – siais. Koncernas „General Motors”, atsakingas už ateities transporto idėjų pristatymą, specialiai parodai pagamino „ateities sunkvežimį”, skambiai pavadintą „Futurliner”. Tačiau prasidėjęs Antrasis pasaulinis karas sustabdė tada labai įdomia ir perspektyvia atrodžiusios konstrukcijos tobulinimą. Tik 1949 metais „General Motors” vėl sugrįžo prie šio projekto ir per kelis metus pagamino dar 11 „futurlainerių”, kurie tapo neatskiriama judančios koncerno pasiekimų parodos „Parade of Progress” dalimi. Pakrauti reklamine literatūra, stendais, perspektyviniais lengvaisiais automobiliais, šie unikalūs krovininiai automobiliai tada apvažinėjo bene 400 JAV miestų, pristatydami tuo metu klestėjusio didžiausio JAV koncerno laimėjimus. Vėliau juos pamiršo, ir tik vienas, 1998 metais surastas sąvartyne ir atstatytas grupės entuziastų, primena mums, kaip dizaineriai ir konstruktoriai ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje įsivaizdavo XX amžiaus pabaigos magistralinius sunkvežimius. Ir štai, žvelgdami į už 200 tūkstančių dolerių atkurtą „Futurliner”, pastebime daugybę paralelių su 2006 metų studentų darbais. Pirmiausia – tai uždaras aptakių formų kėbulas su aukštai įrengta vairuotojo kabina ir lygiagrečiai šonams pakeliamomis aukštyn didžiulėmis kaip vartai, todėl patogiai prieinamo krovinių skyriaus durimis. Važiuoklė tada buvo tradicinė, be elektronikos variklyje ir transmisijoje, be jokių ten pneumobalionų pakaboje, su vos 130 AG galios karbiuratoriniu 6 cilindrų motoru priekyje, po vairuotojo kabinos grindimis. Tačiau transmisija jau buvo automatinė, „Hydramatic” tipo. Ir priekiniai, ir galiniai ratai – sudvejinti, kad automobilis būtų patikimesnis. Vairuoti „Futurliner” nebuvo lengva net esant vairo stiprintuvui, nes ratų pasipriešinimas sukimui buvo tikrai didelis. Sunkvežimio kėbulas pagamintas iš aliuminio ir stiklaplasčio elementų, pritvirtintų prie karkaso iš nerūdijančio plieno. Kėbulo priekyje dešinėje esančios durys, užmaskuotos aliuminio moldingais, veda į laiptinę. Stačiais laipteliais vairuotojas užkopia į kabiną ir sėda į 3 metrų aukštyje virš kelio esantį krėslą priešais kabinos centre automobilio išilginėje ašyje įrengtą vairą ir prietaisų skydelį. Matomumas iš tokio aukščio per panoraminį stiklą – puikus, saugumo jausmas garantuotas, o krovinys saugiai sukrautas ir pritvirtintas erdviame krovinių skyriuje. Telieka užvesti variklį ir pajudėti pirmyn tiesiomis kaip styga Amerikos magistralėmis…
Kaip matome, prieš daugiau kaip šešis dešimtmečius dizaineriai mastė praktiškai taip, kaip ir jų kolegos šiandien, jie netgi, kaip ir šiandieniniai, tikėjosi, jog jų idėjos taps kasdienine realybe po poros dešimtmečių. Deja, taip neatsitiko. Bet gal konkurso „Future Road Transport 2020″ prizininkams pasiseks daugiau ir jų sumanytus magistralinius autotraukinius ims gaminti garsios Europos sunkvežimių firmos…