Šimtas dešimt “Lancia Ypsilon” spalvų
Liucijus Suslavičius
Autopasaulyje nuvilnijo nedidelio skandalo ratilai – vos tik Ženevos autosalone Italijos koncernas FIAT pristatė gaarsųjį mažylį “Panda” pakeisiantį “Fiat Gingo”, kaip Prancūzijos koncernas “Renault” kreipėsi į teismą, reikalaudamas uždrausti šį pavadinimą, nes jis skamba labai panašiai kaip “Twingo”. Žodžiu FIAT turėjo savajam modeliui sugrąžinti gerai žinomą “Panda” vardą. Tačiau nepavyko tik “Gingo”, o tuo pat metu debiutavusiam dar vienam mažos klasės automobiliui iš to paties koncerno toks negarbingas bylinėjimasis negresia, nors ir jo pavadinimas pakeistas – anksčiau kukliai žymėtas tik raide”Y” ant “Fiat” platformos sukurtas mažos klasės “Lancia Ypsilon” nepakartojamas tiek savo pavadinimu, tiek dizainu. O techniškai – tai tiesiog mažas “fiatukas” su priekyje skersai sumontuotu ir varančiu priekinius ratus keturių cilindrų varikliu. Jei tikėti turima informacija, pirmieji rinkoje pasirodysiantys modeliai bus komplektuojami tik 1,3 l darbo tūrio “Multijet” tipo 70 AG dyzeliniais varikliais bei 1,2 l darbo tūrio 60 AG benzininiais varikliais. Minėtieji varikliai bus komplektuojami su tradicinės konstrukcijos penkialaipsne mechanine pavarų dėže arba “Dualmode” tipo automatizuota, leidžiančia pavaras jungti sekvencine tvarka arba rinktis automatinį režimą. “Dualmode” atveju automobilis neturi sankabos pedalo, jį atstoja ir sankabą sunginėja elektronikos valdomas hidraulinis mechanizmas. Pakaba, stabdžių sistema taipogi ne itin skiriasi nuo daugelyje kitų šiuolaikinių automobilių naudojamų konstrukcijų. Nedidelis – ilgis 3778 mm, plotis – 1704 mm, aukštis – 1530 mm – automobilis pakankamai erdvus, kad į jį tilptų 4 keleiviai ir dar šiek tiek bagažo. Visgi drįsčiau suabejoti, ar šiuo “Lancia” – aristokratiškiausios italų koncerno markės – modeliu tikrai bus važinėjama keturiese. Juk modelis “Ypsilon” – tai ypatingas automobilis. Jis populiarus tik tam tikrose šalyse ir tik tarp moterų-vairuotojų. Pirmoji “Lancia Ypsilon” pirmtakų – “Y” – karta pasirodė 1985 metais, antroji – 1995 metais. Ir jau nuo pat pradžių maži elegantiški “Y” sužavėjo dailiąją lytį. Bent jau Italijoje “Lancia Y” tapo moterims skirto automobilio simboliu – 90% šių automobilių vairavo moterys. Todėl kampuotas pirmosios kartos “Y” siluetas buvo pakeistas taip, kad automobiliuko kėbulas, atrodo, susidėjo vien iš kreivių. Be to, firma žengė precendento automobilių istorijoje neturintį žingsnį – sukūrė daugiau nei 100 skirtingų spalvų, kuriomis dažomas automobilis, gamą, kad pirkėja galėtų automobiliuką priderinti prie savo suknelės ar kostiumėlio. Juk skirtingai nei liaudiškieji “Fiat”, automobiliai “Lancia” visada turėjo aristokratizmo aureolę, jie niekada nebuvo nepigūs, nes visada prabangiai sukomplektuoti. Ir šį kartą Ženevoje italai sėkmingai įrodė, kad net ir pačiai mažiausiai automobilių klasei priskiriamas modelis gali būti stilingas bei prabangus. Natūralia oda aptrauktos net vizualiai solidžios sėdynės, paneliai, originalūs dizaino sprendimai bei minėta neišsemiama kėbulo spalvų įvairovė – visa tai šį automobilį daro nepanašų į kitus. Potencialiems pirkėjams – atsiprašau, pirkėjoms – įdomu ir tai, kad kiekviename šių “mažylių” yra didžiulis stiklinis “Skydome” modelio stoglangis, elektronikos valdoma dviejų zonų klimato kontrolės sistema bei “Bose” sukurta specialiai šiam automobiliui “Hi Fi” garso aparatūra. “Fiat” automobiliuose tokia įranga montuojama tik už papildomą mokestį. Ženevoje pademonstruoti ryškiai dažyti “Ypsilon” tarp kitu “bendraklasių” išsiskyrė ne tik minėtu “stikliniu stogu” – virš priekinių sėdynių sumontuotu dideliu tamsiai tonuotu stoglangiu, bet ir “kilmingam” automobiliui būdingu atributu – skydo formos chromu spindinčiu falšradiatoriumi. Dabar juos mielai naudoja ir kitų pasaulio šalių firmos, bet pavyzdžiui, ant korėjietiškų automobilių jie atrodo dirbtinai – juk automobilius Pietų Korėjoje imta gaminti palyginti nesenai. O štai “Lancia” tikrai gali didžiuotis šimtamete garbinga istorija, tad jos tradicinės formos (na, gal kiek modernizuotas…) chromuotas “snukutis” puikiai dera su firmos įvaizdžiu.
Beje, italai nepersistengia ir chromą naudoja saikingai, kaip ir madingą juodą plastmasę – iš jos pagaminti buferiai, siauručiai kaip prieš 60-70 metų. Juodi – ir todėl lyg “ištirpsta” spalvingo kėbulo fone – šoninių langų rėmai. “Ypsilon” bus gaminamas tik su tridurio, o kiek vėliau – ir su penkiadurio chečbeko kėbulu, o jo kaina Europoje sieks 11-15 tūkstančių eurų. Anot firmos “Lancia Ypsilon” – tai “idealus miesto automobilis trumpoms ir ilgoms kelionėms”. Belieka pridurti, jog FIAT pareiškė, kad šis naujas modelis nebus pardavinėjamas daugelyje rinkų (pavyzdžiui, net ir Didžiojoje Britanijoje), taigi galime būti beveik tikri, kad jo Lietuvoje ilgai neišvysime, kol jo neatsiveš koks nors egzotikos mėgėjas.
Nuotraukos:K. Jadzevičiaus