MAN TGA 8×4-4 (LT)

MAN TGA 35.390-530 8×4-4 BL – VIKRUS SUNKIASVORIS

Liucijus Suslavičius

Keturašiai automobiliai su dviem vairuojamomis ašimis – jokia naujiena ir Europoje, ir pas mus, Lietuvoje. Kai kur, pavyzdžiui, Suomijoje, nieko nestebina ir penkiaašiai, pasirodantys bendrame transporto sraute. Bet dauguma tokių keturašių važiuoklė – simetriška: du tiltai priekyje, du – gale. Todėl 2006 metų parodoje IAA pristatytas serijinis keturašis TGA šeimynos “manas” su 8×4-4 tipo važiuokle tikrai tapo naujiena, nes turėjo tik vieną tiltą priekyje, bet užtat tris gale. Tas trečiasis – nevaromas, bet vairuojamas ir pakeliamas!

Papildomi nevarantys tiltai, padidinantys standartinės 4×2 automobilio važiuoklės kraulumą ir kartu sumažinantys kelio dangos apkrovą, atsirado XX amžiaus ketvirtojo dešimtmečio pradžioje. Teigiama, kad vienu pirmųjų sunkvežimių gamintojų, pasiūliusių vežėjams triašius modelius su vienu varančiuoju tiltu, buvo “Volvo” – dar 1930 metais. Reikėjo padidinti “Volvo LV” modelio pervežamo krovinio svorį nuo 2- jų iki 3-jų tonų. Buvo pagamintas prailgintas rėmas, prie kurio pritvirtino trečią nevarantį tiltą. Pirmieji 6×2 tipo sunkvežimiai turėjo tradicinėmis išilginėmis lingėmis prie rėmo pritvirtinus tiltus. Jau po Antrojo pasaulinio karo imta naudoti ne fiksuotai pritvirtintus, o pakeliamus papildomus tiltus. Priežastis – kai sunkvežimis važiuoja nepakrautas, trečiasis tiltas jam nebūtinas. Jis tik trukdo, sumažina manevringumą. Na, ir tilto padangos be reikalo dėvisi, tad kodėl jo nepakelti?

Kitas papildomo nevaromo tilto įrengimo variantas – sumontuoti tokį tiltą prieš varantįjį tiltą ir dar padaryti jį vairuojamu, taip padidinant automobilio manevringumą ir kartu sumažinant dangos apkrovimą. Vilkikus su tokiomis važiuoklėmis serijiniai pradėta gaminti praėjusio amžiaus šeštajame dešimtmetyje. Dabar papildomų atraminių tiltų sunkvežimiams yra kokių tik nori – ir priekyje, ir gale įrengiamų, pakeliamų ir vairuojamų. Visais atvejais siekiama sumažinti pakrauto automobilio tiltų spaudimą į kelio dangą ir pagerinti manevringumą, o pakėlus papildomą tiltą – pagerinti varančiųjų ratų sukibimą su apsnigta ar apledėjusia danga.

Naujasis MAN TGA modelis nėra skirtas įprastoms transporto operacijoms. Jo ilga važiuoklė – bendras jos ilgis nuo priekinio buferio iki rėmo galo siekia beveik 11 metrų. Atstumas nuo priekinio tilto iki pirmojo galinio gali būti 3200, 3600, 3900 arba 4200 mm, nuo antrojo iki trečiojo – 1350 mm, nuo trečiojo iki ketvirtojo – 1450 mm, o galinė rėmo iškyša pagal pageidavimą nuo 1700 iki 2400 mm. Didžiausias leistinas sunkvežimio svoris – 35 tonos. Tokia važiuoklė atlaiko 24 tonų apkrovą, kurios didesnė dalis tenka kaip tik galinei automobilio daliai. Priekinis 8,2 tonos tiltas turi tradicinę parabolinių lingių pakabą, varantieji 11,5 tonos tiltai ir galinis vairuojamas nevarantysis 9 tonų tiltas turi pastovų važiuoklės aukštį nuo kelio paviršiaus garantuojančią pneumopakabą. Ji ganėtinai sudėtinga – varančiųjų tiltų vežimėlis turi 8 pneumopagalves, ketvirtasis tiltas – tik dvi, tačiau visi tiltai turi skersinius stabilizatorius. Automobilis komplektuojamas “D 2066LF” (390 arba 430 AG) arba galingesniu D 2876LF (480 arba 530 AG) 6 cilindrų turbodyzeliais , 16 laipsnių pavarų dėžėmis, užsakovas gali pasirinkti vieną iš trijų MAN TGA kabinų – M, L arba LX. Jos atverčiamos į priekį 65 laipsnių kampu. Stabdžių sistema – pneumatinė, dviejų kontūrų, su ABS ir stabdymo jėgos reguliatoriumi priklausomai nuo apkrovos.

Tačiau nepaisant įspūdingų gabaritų, MAN TGA 35.390-530 8×4-4 BL stebėtinai manevringas. Kad skaitytojams būtų aiškiau – “manui” su tradicine simetriška 8×4 tipo važiuokle ir 7,4 metro ilgio kėbulu apsisukimui reikia net 25 metrų skersmens apskritimo, o štai 8×4-4 važiuoklę turintis sunkvežimis su 7,9 metro ilgio kėbulu apsisuka 16,8 metro apskritime. Tai leidžia sėkmingai panaudoti jį ankštose statybų aikštelėse, senamiesčio gatvėse bei kiemuose, konteinerių terminaluose. Todėl šį modelį dažniausia matysime kaip betonmaišę, šiukšlių surinkimo automobilį, lietaus kanalizacijos valymo cisterną, automobilį konteineriams ir keičiamiems kėbulams transportuoti.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

EN DE LT RU