“Mega Trailer” ir kiti
Liucijus Suslavičius
“Schmitz Cargobull” ne veltui laikomas puspriekabių rinkos lyderiu. Firmos konstruktorių sumanyti patobulinimai bei nauji techniniai sprendimai kiekvieną naują “Schmitz Cargobull” puspriekabės modelį daro dar talpesnį, sugesnį ir ekonomiškesnį eksploatuojant. Štai kad ir IAA-2002 pristatytas “Curtainside” tipo modelis “Mega-Trailer”. Tai pirmoji serijinė puspriekabė su vidiniu kėbulo aukščiu iki 3 metrų, turinti triašę važiuoklę su 22,5 colio skersmens ratais(nuotr.1).
Laikančioji konstrukcija – cinkuotas 10 metų garantiją turįs rėmas. Trys “Rotos” firmos ašys, MRH-2 (Multi-Right-High) tipo pneumopakaba, naujausi “Knorr” firmos diskiniai stabdžiai – tai “Mega-Trailer” važiuoklė. Reikia pasakyti, jog pneumopakaba leidžia tiksliai suderinti puspriekabės sukabinimo įtaiso ir vilkiko balno aukštį, tad puspriekabė gali būti sukabinta tiek su 950 mm aukštyje balną turinčiais, tiek su 1150 mm aukštyje balną turinčiais vilkikais. Pakabos aukščio reguliavimo vožtuvas turi taip vadinamą “Auto Reset” funkciją, todėl prieš pradedant važiuoti, pakabos pneumabalionai visada pripildyti oro ir nebus sugadinti dėl vairuotojo neapdairumo.
“Schmitz Cargobull” atstovai, pristatydami naująją puspriekabę, įpatingai pabrėžė privalumus, gautus panaudojus 22,5 colio skresmens ratus su naujomis “Dunlop” pagamintomis “Super Single” tipo 455/40 R 22,5 dydžio padangomis. Jų skersmuo – tik 936 milimetrai (standartinės 386/65R22,5 padangos – 1072 mm), t.y. vos 5 mm daugiau nei 435/50R19,5 dydžio padangos. Tuo tarpu jų keliamoji galia tokia pati – 4,5 tonos. Bet naujosios padangos rida maždaug 10 % didesnė, nei standartinės, be to, lyginant su 19,5 colio skersmens ratais, dabar galima sumontuoti efektyvesnius didesnio skersmens stabdžių diskus. Tai, savo ruožtu, prailgina stabdžių kaladėlių tarnavimo laiką beveik trečdaliu. Beje, kada reikia keisti kaladėles, parodo specialus stabdžių kaladėlių sudilimo indikatorius, populiariai vadinamas “Magic Eye”.
Na, o dabar – apie puspriekabės kėbulą. Kaip jau minėjome, jis “Curtainside” tipo, t.y. su kaip užuolaida sustumiamais tentiniais šonais ir metalinėmis priekine sienute ir galinėmis durimis. Kiekviename šone – po tris teleskopines atramas, laikančias stogą. Būtent kintamo šių stogą palaikančių atramų aukščio dėka galima keisti furgono aukštį, gana dideliame diapazone. Stogas yra iš anksto įtemptos konstrukcijos, taigi, reikalui esant (pavyzdžiui, pakraunant ilgas konstrukcijas) šonines atramas galima laikinai demontuoti, ir stogas neįlinks. Galinių durų portalo plotis – 2480 mm, tad vietoje ankstesniame to pat ilgio modelyje pakraunamų 93 standartinių grotuotų konteinerių dabar telpa jau 96 tokie konteineriai. Vykdant pervežimų saugumo reikalavimus, puspriekabė komplektuojama VDI 2700ff reikalavimus atitinkančia krovinių tvirtinimo įranga. Štai tokia naujausia standartinė puspriekabė. Bet juk jų tipų yra žymiai daugiau. Juk jei net ir specialistą paprašyti greit išvardinti jau žinomus puspriekabių tipus, atsakymas greičiausia bus toks – tentinės, šaldytuvai, cisternos, savivartės, platformos. Ir tai beveik teisinga, nes ko gero, 99% visų keliais riedančių puspriekabių tenka šioms rūšims. Bet štai tas vienas likęs procentas yra toks įvairus, jog verta detaliau pasidomėti, kas jį sudaro.
Specialiai dideliam kiekiui konteinerių su ratukais pervežti Vokietijos Bieberacho mieste įsikūrusi firma “Zeyer Trans” pagamino žemarėmę dviaukštę puspriekabę. Prieš pakraunant puspriekabės viduje įrengtos “antrojo aukšto” grindys hidraulikos pagalba nuleidžiamos iki pakrovimo rampos lygio ir krovėjai suridena vidun konteinerius.Tada grindys pakeliamos į viršų, kiek leidžia krovinio aukštis. Dabar 4 hidraulinės teleskopinės atramos pakelia puspriekabę aukštyn (nuotr.2) taip, kad apatinio aukšto grindys atsiduria rampos aukštyje. Ir vėl krovikai suridena vidun konteinerius. Viso per 2 aukštus puspriekabėje telpa 87 standartinių mažagabaritinių konteinerių su ratukais arba 52 standartiniai europadėklai.
Kiek kitaip sukonstruota universali “Ortein” firmos puspriekabė “Megatrailer 3 in 1”, tinkanti tiek skysčiams, tiek kroviniams ant padėklų gabenti. Vidinis furgono aukštis – 2,95 m. Jame sumontuota ilga 22 tūkstančių litrų cisterna iš aliuminio. Kai reikia gabenti skystą krovinį, cisterna pritvirtinama ant kėbulo grindų. Jei skysto krovinio nėra, tuščia cisterna pakeliama… prie furgono lubų ir užfiksuojama ten. Dabar po ja galima sukrauti nedidelius konteinerius arba ant padėklų pritvirtintus krovinius (nuotr.3).
Firma “Kiesling” siūlo kitokį keliems skirtingiems kroviniam vienu metu gabenti skirtą puspriekabės-šaldytuvo variantą. Čia furgonas išilgai pertveriamas kilnojama pertvara (ar net keliomis) taip patikimai atskiriant, pavyzdžiui, skerdieną nuo šaldytos žuvies ir vaisių! (nuotr.4). Vidinės pertvaros fiksuojamos lengvai perstatomis pavažėlėmis. Jei reikia, vidinės pertvaros perkeliamos prie šoninių furgono sienų ir taip užfiksuojamos.
Puspriekabę-furgoną galima lengvai pritaikyti sunkių krovinių, pavyzdžiui, metalo gaminių pakrovimui per šoną, jei bus panaudota firmos “Walkliner” sukurta šoninių durų sistema. Jos ir atsidaro į šonus, ir kartu stumdomos. 30 m³ metrų talpos puspriekabė “Walkliner SB 3/90” puikiai tinka ir sunkiems vienetiniams, ir lengviems bet didelės apimties kroviniams gabenti (nuotr.5).
Vokietijos automagistralių policijos pasiūlymu firma “K and M” sukūrė “oro pagalvę” ant tentinės puspriekabės stogo susidarančiam ledui, kurio gabalai gali tapti sunkios avarijos priežastimi, pašalinti. Taip vadinamas “Roof Safety Air Bag” prieš važiuojant pripučiamas oro iš vilkiko pneumosistemos. Pūsdamasis, jis kilsteli tento vidurinę dalį. Ant jo susikaupęs vanduo ar susidaręs ledas suaižėja ir nubyra žemyn nepavojingais gabaliukais (nuotr.6).