Mislenai su lupa (LT)

,,Mišlenai su lūpa” arba ,,anti-splash”

Liucijus Suslavičius

Visi lengvųjų automobilių vairuotojai yra pergyvenę baimės akimirkas, kai lietingą dieną lenkiant sunkvežimį arba prasilenkiant su juo priekinį ir šoninį stiklus staiga užlieja sunkvežimio priekinių ratų pakeltas purvino vandens sriautas. Nepadeda ir didžiausiu dažniu stiklą ,,šluojantys” valytuvai – sekundę kitą tenka važiuoti nieko nematant.

Prancūzijos padangų gigantas ,,Michelin” nusprendė rasti būdą, kaip sumažinti sunkvežimio priekinių ratų į šonus išmetamo vandens kiekį. Kaip žinia, jis nepriklauso nuo padangos protektoriaus. Juk padangos protektoriaus funkcija – išspausti vandenį iš padangos ir kelio dangos kontakto vietos. Protektoriaus grioveliuose susirinkęs vanduo aplinkiniams nėra pavojingas, nes juda rato sukimosi kryptimi. Smulkius jo lašelius – savotišką rūką – sulaiko priekiniai sparnai bei specialūs šiurkštūs kaip šepečiai posparniai, kuriuos sunkvežimių gamintojai montuoja jau daugiau kaip 10 metų. Bet kaip nuslopinti į šoną ir aukštyn ratų metamą vandens bangą?

,,Michelin” specialistai nusprendė panaudoti automobilių padangoms jau anksčiau lėktuvų padangų konstrukcijoje pasiteisinusį padangos aerodinamines savybes keičiantį sprendimą – suformuoti toje vietoje, kur protektorius pereina į padangos šoną kelių centimetrų aukščio trikampio skerspjūvio briaunelę – savotišką ,,lūpą, atsikišusia į šoną. Ji padarė stebuklą – vos ne trečdaliu sumažino iš po rato į šoną metamo vandens bangos aukštį! Mat, ši iš pirmo žvilgsnio nedidelė papildoma padangos profilio detalė apribojo vandens sriauto išmetimo kampą ir todėl jis jau neužlieja normalaus aukščio lengvojo automobilio stiklų, o sudūžta į jo šoną. Teigiama, jog įvedus į padangos konstrukciją šį naują elementą, nepakito nei padangos riedėjimo tolygumas, nei jos šonų elastingumas. Iš to pat gumos mišinio, kaip ir padangos bortas suformuota ,,lūpa” yra tiek pat atspari galimam kontaktui su bordiuru ar kitu kelio elementu, kaip padangos šonas.

Kol kas ,,Michelin” gamina tik vieno modelio ,,Anti-Splash” (taip pavadintas šis padangų modelis) padangas sunkvežimių priekiniams ratams. Tai ,,Michelin XFA Energy 385/55 R22,5″ iš riedėjimo pasipriešinimą mažinančio gumos mišinio. Reikia pastabėti, jog naujosios padangos didina ne tik lengvųjų automobilių eismo saugumą šlapiame kelyje. Jos naudingos ir tokiomis padangomis ,,apautų” sunkvežimių vairuotojams. Juk sumažėjus iš po ratų trykštančio vandens bangai, jie geriau mato, kas vyksta šalia sunkvežimio ir už jo, taigi, gali saugiau manevruoti. ,,Michelin” prognozuoja, jog 2005-jų metų pabaigoje maždaug 20 procentų ant magistralinių sunkvežimių priekinių ratų montuojamų padangų turėtų būti ,,Anti-Splash” tipo.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *