„NEOPLAN NM 9022″ – NAUJA AUTOBUSŲ AEROUOSTAMS KARTA
Liucijus Suslavičius
Dėl daugelio išradimų automobilizmo srityje prioriteto galima ginčytis, net dėl to, kas gi pirmasis sukūrė automobilį. Bet yra ir nekeliančių abejonių atvejų. Vienas iš jų – specialaus autobuso oro uostams, skirto pervežti lėktuvų keleiviams nuo trapo iki oro uosto pastatų gabenti sukūrimas.
Pirmasis toks autobusas pasirodė prieš 44 metus, ir jį sukonstravo ne kas kitas, kaip tuo metu dar nepriklausomos firmos “Neoplan” inžinieriai ir dizaineriai. Tai buvo unikalus tiems laikams autobusas – žemagrindis, su priekyje šalia vairuotojo įrengtu ir priekinius ratus varančiu varikliu (kad variklis ir transmisija netrukdytų keleiviams), su šešiomis durimis – po tris kiekvienoje pusėje. Neįprastos konstrukcijos itin patogus autobusas sudomino oro uostus, kuriuose keleiviai iki tol buvo vežiojami serijiniais miesto autobusais, ir žingsnis po žingsnio tokie “neoplanai” užkariavo visus didžiuosius pasaulio oro uostus – šiandien, kaip teigia visa žinanti statistika, tokios kategorijos autobusai „Neoplan” naudojami 150 – je oro uostų, esančių 75 pasaulio šalyse. Pats didžiausias iš “Neoplan” gamyklos cechuose “gimusių” aerodromo autobusų buvo dviaukštis gigantas “Neoplan Galaxy Lounge”, talpinęs net 340 keleivių. Dėl savo talpos ir matmenų (15,0×4,5×4,5 metro) šis milžinas net pateko į Gineso rekordų knygą.
Visai nesenai “Neoplan” gamino net 5 autobusų oro uostams modelius, besiskiriančius savo dydžiu ir keleivių talpa. Būta tarp jų ir labai originalaus “stūmtraukio” – autobuso su dviem – priekyje ir gale įrengtomis kabinomis vairuotojui, kad autobusas neapsisukinėdamas galėtų judėti kaip šaudyklė pirmyn – atgal. Deja, pastaraisiais metais specialių autobusų paklausa juntamai sumažėjo, pasikeitus klientų aptarnavimo didžiuosiuose oro uostose technologijai – lėktuvas sustoja netoli perono ir sujungiamas su pastatu teleskopine “rankove” – lanksčiu keičiamo ilgio perstumiamu koridoriumi. Visgi toli gražu ne visur ir visada galima išlaipinti keleivius tiesiai į peroną. Štai tada ir prireikia žemagrindžių “neoplanų”. O kad jie būtų konkurencingi, šiandien koncernui MAN priklausanti ir į padalinį “Neoman” įeinanti ilgametį patyrimą turinti firma sukūrė patį moderniausią tokio tipo autobusą “Neoplan NM”. Pažvelkite į nuotraukas – ar suprasite iš karto, kas šis, atrodo, vien iš stiklo pagamintas „aparatas”? Ar neprimena jis fantastinio traukinio ant magnetinės „pagalvės” vagono, atsitiktinai atsidūrusio ant žemės, o tiksliau – ant betoninio oro uosto tako? Tamsaus stiklo blokas lygiais ir glotniais, be jokio išsikišimo, šonais ir užapvalintomis briaunomis ant sidabro spalvos padėklo – toks pirmas įspūdis, pamačius “NM”. Jo kėbulo įstiklinimas tikrai neturi sau lygių – jo net galinė sienutė ištisai stiklinė. Gal palyginimas ir ne visai tikslus, bet žiūrint iš galo, vaizdas kaip matant didžiulį televizorių, kur už stiklo – keleivių figūros. Dizaineriai iš tikrųjų padarė viską, kad kėbule dominuotų ne metalas, o keleiviams netrukdomą vaizdą į visas puses atveriantis stiklas.
Autobusas „Neoplan NM” išsiskiria ne vien dizainu. Jo konstrukcija taip pat toli gražu ne standartinė. Pradėkime nuo to, kad šis didelis – ilgis 14,72 arba 13,31 metro, o plotis – 3,17 arba 2,62 metro – autobusas turi priekinių ratų pavarą. Priekyje po grindimis sumontuotas šešių cilindrų 220 AG dyzelis per ZF firmos keturlaipsnę automatinę pavarų dėžę suka priekinius ratus, „apautus” 425/65 R22,5 dydžio padangomis. Tai padaryta visų pirma dėl to, kad 136 didžiausiame arba 96 keleivius mažiausiame iš keturių galimų variante keleivius talpinantis autobusas turėtų kuo žemesnes grindis. Elektronikos kontroliuojamos pneumatinės pakabos dėka važiuojant jos yra 350 mm aukštyje nuo dangos, sustojus, autobusas iš karto „pritupia” ir tada jo grindys atsiduria vos 20 centimetrų aukštyje. Salonas turi po trejas net 1,35 metro pločio į šonus lygiagrečiai mašinos šonui atstumiamas duris kiekviename šone, o jo aukštis – 2,4 metro – tikrai pakankamas, kad net atvykę aukštaūgiai krepšininkai jame stovės nesusilenkę. Būtent stovės, nes šiame autobuse tėra tik 6 sėdynės. Daugiau ir nereikia – juk nuo lėktuvo iki pastato važiuojama tik keletą minučių, jos neprailgs ir stovintiems. Užtat niekas netrukdo patogiai pasidėti bagažą – juk vietos didžiuliame salone į valias. Na, o tiems, kas tikrai negali stovėti, ir yra skirtos tos kelios sėdimos vietos autobuso priekyje.
Unikalūs autobusai gaminami nebe Vokietijoje, Štutgarte esančioje gamykloje, kaip jų pirmtakai. Aštri konkurencija, pavyzdžiui, su vokiškai-šveicariškos firmos “Cobus” gaminiais, verčia taupyti, tad modelis „NM” („Neoplan Maribor”)pernai pradėtas surinkinėti Slovėnijoje, Maribore esančioje autobusų gamykloje “Tovarna Vozil Maribor”, nes čia darbo jėga pigesnė. Be to, metinei gamybos apimčiai neviršijant 70-80 vienetų, organizuoti autobusų surinkimą Štutgarte, kur naudojama kur kas didesnėms vienodų autobusų serijoms pritaikyta gamybos technologija, paprasčiausiai neapsimoka.
Nuotraukose:
1.Vienas iš ankstesnių oro uostams skirtų “Neoplan” modelių
2.Unikalusis “Neoplan Galaxy Lounge”
3.”Neoplan NM 9022″ Zalcburgo oro uoste.
4.Naujasis “Neoplan” iš galo.