Nepriklausoma pakaba puspriekabėms (LT)

KAS TINKA AUTOBUSUI, TIKS IR PUSPRIEKABEI

Kiekviena Vokietijoje vykstanti paroda IAA būtinai pristato gausiems lankytojams kelis ar keliolika naujų, originalių techninių sprendimų, galinčių kada nedaug, o kada – ir kardinaliai pakeisti transporto priemonių konstrukciją. Gali būti, kad tokia svaria naujove taps ašių ir pakabos mazgų gamintojo – firmos “Trenkamp und Gehle GmbH” pagaminta visiškai naujo tipo ašis puspriekabėms “Gigant ERA”. Jos istorija prasidėjo prieš kelis metus, kai belgas inžinierius Toni Geusens’as pasakė sau – kas tinka autobusui, turi tikti ir puspriekabei, turėdamas galvoje jau senokai turistiniuose (ir ne tik juose) autobusuose naudojamą nepriklausomą ratų pakabą. Juk ką mums duoda nepriklausoma ratų pakaba – komfortą, dar kartą komfortą, na, o taip pat mažesnę paties agregato masę. Jei gabename lentas ar betono blokus, tai gal ir ne taip jau svarbu, tačiau transportuojant įvairią aparatūrą, baldus, kitus kratymui ir smūgiams jautrius gaminius, minkšta, švelniau kelio nelygumus “aptekanti” ratų pakaba – didelis pliusas transportininkams. O svorio sumažinimas itin aktualus skystiems ir biriems kroviniams gabenti skirtoms puspriekabėms – cisternoms. Savo idėją – nepriklausomą pakabą su viršutinėmis ir apatinėmis skersinėmis svirtimis bei pneumobalionais kaip amortizuojančiu elementu T.Geusens’as pasiūlė tarptautinei pramoninei grupei “Gigant”, kurios sudėtin kaip tik ir įeina “Trenkamp und Gehle GmbH”. Firmos inžinieriai belgo sumanymą parengė serijinei gamybai. Parodos metu šiuos naujoviškus važiuoklių agregatus galės išnagrinėti puspriekabių gamintojai.

Parengiant “Gigant ERA” modelio ašis gamybai, daug dėmesio skirta dviems dalykams – maksimaliam standartinių masinės gamybos komponentų (stebulių, stabdžių diskų ir mechanizmu, pneumopakabos elementų) panaudojimui ir pačios konstrukcijos svorio sumažinimui. Galima pasakyti, kad tai konstruktoriams pavyko – viena tokia ašis sveria maždaug 150 kilogramų mažiau, nei standartinė konstrukcija su ištisine ašimi. Trys “Gigant ERA” tipo ašys sumažina nuosavą puspriekabės svorį mažiausia 450 kilogramų. Bet tai dar ne viskas (nors ir nemažai), nes nauja pakabos konstrukcija nesuderinama su tradiciniu lonžeroniniu puspriekabės rėmu. Juk nepriklausomos pakabos svirtis reikia tvirtinti galimai arčiau puspriekabės išilginės ašies. Todėl “Trenkamp und Gehle GmbH” kartu turėjo naujai spręsti ir puspriekabės rėmo konstrukciją. Nuo seno žinomas ir dar prieš Antrąjį pasaulinį karą priekabų gamyboje naudotas centrinis rėmas – vamzdis netiko. Konstruktoriai rado kompromisą – svirčių kronšteinai tvirtinami prie originalios laikančiosios konstrukcijos, kurią sudaro iš plieno skardos išlenktas trapecijos formos centrinis lonžeronas, prie kurio iš apačios privirintas visai konstrukcijai standumą suteikiantis vamzdis. O kad konstrukcija, neprarasdama stiprumo, dar būtų ir lengva, lonžerone padaryta daugybė angų.

Štai tokia važiuoklė su nepriklausoma pakaba yra tiesiog idealiu sprendimu laikančiosios konstrukcijos puspriekabėms cisternoms. Specialios formos pagal cisternos dugno profilį pagaminti skersiniai apgaubia cisterną iš apačios, sudarydami su ja pakankamai tvirtą ir ilgaamžę vientisą konstrukciją. Be abejo, lygiai tokią pačią važiuoklę su centriniu lonžeronu galima pritaikyti, pavyzdžiui, puspriekabei- furgonui su sąlyga, kad jos dugnas pakankamai tvirtas. Tik tada kėbulo tvirtinimui skirti rėmo skersiniai bus ne lenkti lanku, o tiesūs.

Ne paskutinę rolę, įdiegiant serinėje gamyboje “Gigant ERA” tipo ašis su nepriklausoma pakaba, gali suvaidinti ta aplinkybė, jog nepriklausoma sunkiasvorių autotraukinių pakaba mažiau apkrauna kelio dangą. Juk ratas su nepriklausoma pakaba mažiau šokinėja ant dangos nelygumų, reiškia, ne taip stipriai “kala” į asfaltą. Tiesa, ar šis privalumas taps svarbiu, daugiausia priklausys nuo įstatymų leidėjų – jei jie, pavyzdžiui, tokio tipo puspriekabėms sumažintų kelių mokestį, vežėjai nedelsiant jomis susidomėtų…

Pagal užsienio spaudą parengė L.Suslavičius

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *