KRYPTIS – UNIFIKACIJA IR MODERNIZACIJA
Liucijus Suslavičius
1996 metų parodoje IAA koncernas “Daimler-Benz” nustebino klientus ir konkurentus ne tik nauju vilkiku “Actros”, bet ir darbui su juo skirtomis puspriekabių važiuoklėmis su diskiniais ratų stabdžiais. Dar daugiau – vilkiko priekinės ašies mazgai (stebulė, guolių mazgas, diskinis stabdys) buvo panaudoti puspriekabės ašiai komplektuoti. Trumpai tariant, vilkiko priekinės ašies siją konstruktoriai pakeitė stebules jungiančiu vamzdžiu, ir nauja ašis puspriekabėms yra! Tačiau Kaselyje, kur buvusiuose sunkvežimių gamyklos “Henschel” cechuose “Daimler-Benz” dabar gamino važiuoklių mazgus ir agregatus, naują ašį atitinkanti moderni pakaba dar nebuvo sukurta. Kad darbai vyktų greičiau, koncernas įsigijo JAV firmos “Hendrickson” licenziją pneumatinei pakabai, tačiau ir tai dar neleido iš karto sukurti žemesnę važiuoklę, kurios poreikis rinkoje vis labiau ryškėjo.
Puspriekabės ašies konstrukcijos tobulinimas vyko palaipsniui. 1999 metais Kaselyje vietoje tradicinės konstrukcijos guolių pradėti naudoti neaptarnaujami guolių mazgai, vokiškai vadinami “Kompaktlager”, kuriems suteikiama 1 milijono kilometrų ridos garantija! Dar po dviejų metų kartu su pakabos dalių gamintoja firma “Weweler-Colaert” sukuriama naujo modelio pneumopakaba, leidžianti gaminti skirtingą aukštį turinčias važiuokles. Visgi daug kas sutiks – modernios ir ilgaamžės ašys puspriekabėms iš Kaselio turi vieną trūkumą – solidi jų konstrukcija yra sunkoka.
2003 metų viduryje ir šis nedidelis “minusas” buvo pašalintas – dabar kaip “Daimler Chrysler Powertrain” žinomo koncerno padalinio, gaminančio varančiuosius tiltus ir ašis koncerno sunkvežimiams bei priekaboms ir puspriekabėms, konstruktoriai sukūrė naujos kartos ašį, kurioje pats ašies vamzdis ir jo vedančiosios išilginės svirtys sudaro vieną sudėtingos formos mazgą, lengvą ir itin tvirtą. Jis gaminamas panaudojant sudėtingą presavimo ir suvirinimo technologiją, kuri analogiška sunkvežimiuose “Actros” ir “Axor” naudojamų HL6 tipo varančiųjų tiltų gamybai. “Durable compact axle” pavadintas mazgas neturi aštrių briaunų ar kampų, todėl pavyko išvengti metalo nuovargį sukeliančios itin didelės įtempimų koncentracijos. Kaip vaizdžiai pasakė pristatant naują produktą Ch.A.Frėjus, padalinio “Puspriekabių ašys”vadovas, “jėgos ir įtempimai sklandžiai teka konstrukcija”. Ir pridūrė: “Patikimumu mūsų konstrukcija kelis kartus lenkia dabartinį technikos lygį”.
Tiksliai viską apskaičiavę, konstruktoriai galėjo sumažinti metalo storį mažiau apkrautose ašies vietose, nebeliko ašį prie svirčių tvirtinančių varžtų. Turėdami naują ašį, konstruktoriai ją “apaugino” unifikuotais mazgais, leidusiais iš nedaugelio detalių sukomponuoti plačią skirtingus parametrus turinčių ašių šeimyną. Ašies pakabos pneumobalionai gali būti sumontuoti plačiau arba siauriau, nes prie ašies prisukamos pneumobalionų atramos gali būti prisuktos trijose skirtingose padėtyse. Tas pat ir su kronšteinais, jungiančiais puspriekabės ašies vedančiąsias išilgines svirtis su rėmu – gamykla gamina tris skirtingo aukščio kronšteinus, leidžiančius pasirinkti ašies tvirtinimo aukštį ribose nuo 200 iki 520 mm! Stabdžių mechanizmams tvirtinti sukonstruoti universalūs flanšai, tinkantys visiems specializuotų firmų gaminamiems diskiniams stabdžių mechanizmams. Stebulių irgi yra keletas, kas leidžia parinkti skirtingo dydžio provėžas bei skirtingo dydžio ir tipo ratus, kaip to pageidauja užsakovas. O štai guolių mazgas “Kompactlager” visais atvejais tas pat.
Svarbiu “Durable compact axle” privalumu yra tai, jog jokia ašies pakabos detalė neišsikiša aukščiau ašies lygio, teleskopiniai amortizatoriai įrengti beveik horizontaliai, todėl puspriekabės rėmą galima nuleisti kiek žemiau nei iki šiol įprasta.
Gamintojų tvirtinimu, sukomplektuota ašis sveria 400 kilogramų, jai suteikiama 1,5 milijono kilometrų ridos garantija.
Nuotraukos- gamintojo.