Oro slegio kontrolė (LT)

ORO SLĖGIO PADANGOSE KONTROLĖ

Liucijus Suslavičius

Teisingo, gamintojo rekomendacijas atitinkančio oro slėgio sunkvežimio padangose palaikymo svarbą sunku pervertinti. Juk toks, koks reikalaujama, oro slėgis – tai ne tik optimalios automobilio riedėjimo savybės ir ekonomiškiausias važiavimas. Esant nustatytam slėgiui padangose, automobilis geriausiai „klauso” vairo, o padangos tarnauja ilgiausiai. Padangų gamintojai vienareikšmiškai teigia, jog dažniausia padangos pirmalaikio išėjimo iš rikiuotės priežastis – pernelyg mažas oro slėgis joje.

Galima neabejoti, kad visi vairuotojai ir eksploatacininkai tikrai yra girdėję apie būtinumą reguliariai tikrinti oro slėgį padangose. Ir lygiai taip pat galima teigti, kad tuo užsiimama tik kartas nuo karto, kai nepamatyti subliuškusios padangos neįmanoma. Ką gi, – pasakytų psichologas, – tai žmogiška ir suprantama. Tačiau ar galima taip atsainiai žiūrėti į svarbią, tiesiogiai su eismo saugumu susijusią problemą? Aišku, ne, ir geriausias būdas – nepalikti oro kontrolės žmogaus nuožiūrai, o pasitelkti tam šiuolaikinę techniką, kaip tai padarė „Volvo”, pasiūlęs savo FH ir FM šeimynų sunkvežimių pirkėjams labai praktišką oro slėgio kontrolės padangose sistemą TPM ( Tyre Pressure Monitoring). Sistemos paskirtis – automatiškai sekti oro slėgio padangose pokyčius ir informuoti vairuotoją apie pavojingą slėgio kritimą arba jo padidėjimą, taip pat apie nesandarų vožtuvą bei paties daviklio gedimą.

Svarbiausia TPM dalimi yra individualūs ant kiekvienos padangos oro vožtuvo sumontuoti davikliai, siunčiantys signalus į TPM sistemos valdantįjį bloką. Beje, pastarasis yra integruotas į bendrą automobilio funkcijas ir atskirų agregatų darbą kontroliuojančią elektroninę sistemą. TPM valdymo blokas gali kontroliuoti iki 12 padangų vienu metu, taigi tinkamas ne tik tradicinėms dviašėms važiuoklėms, bet ir keturašėms. Kiekvienos padangos daviklis turi miniatiūrinį radijo siustuvėlį, maitinamą net 5 metus tarnaujančios elektros baterijos. Signalai siunčiami ne nuolatos, o kas tam tikrą laiko periodą. Valdantysis blokas gautus signalus transformuoja į prietaisų skydelyje esančiame displėjuje matomus įspėjimus. Nukrypimai nuo nustatyto slėgio gali būti dvejopi – nežymūs ir pavojingi. Pirmuoju atveju sistema tik informuoja vairuotoją, jog vienoje iš padangų slėgis pakito ir užrašu siūlo patikrinti, kas atsitiko, artimiausio sustojimo metu. Jei slėgio pokyčiai dideli, užsidega užrašas, rekomenduojantis kuo greičiau sustoti. Kai sunkvežimis sustoja, displėjuje tiksliai nurodoma, kuriame rate ir kaip pasikeitė oro slėgis. Protingas sprendimas, tiesa? Juk iš karto apkrauti vairuotoją informacija apie tai, kuriame rate ir kiek pasikeitė slėgis, reikštų atitraukti jo dėmesį nuo vairavimo. O sustojus – prašau, gaukite visą informaciją!

Be abejo, autotraukinio vairuotoją domina ne tik vilkiko, bet ir priekabos ar puspriekabės padangos. Šiam atvejui „Volvo” siūlo sumontuoti prikabintoje transporto priemonėje antrą kiek didesnes galimybes (kontroliuoja iki 16 ratų) turintį TPM valdymo bloką bei aprūpinti priekabos (puspriekabės) padangas davikliais. O tam, kad vairuotojas žinotų, ar viskas tvarkoje, antrasis TPM valdymo blokas reguliariai radijo signalais susisiekia su automobilio- vilkiko TPM sistema ir perduoda jai informaciją, kuri analogišku būdu pateikiama displėjuje.

Visa tai perskaičius, gali susidaryti įspūdis, jog „Volvo” siūloma oro slėgio padangose kontrolės sistema – tai kažkas sudėtingo, reikalaujančio specialių žinių naudojantis ja ir prižiūrint. Taip nėra, nes TPM iš tikrųjų labai paprasta, lyginant su daugeliu kitų šiuolaikiniame sunkvežimyje montuojamų elektroninių sistemų. Nereikia jai ir kokios tai ypatingos priežiūros, pakaks, jei užsidegus signalui apie pačios sistemos gedimą, patikrinsite, ar neatsijungė nuo vožtuvo daviklis, ar nenutrauktas jį su siustuvėliu jungiantis laidas.

Galima tikėtis, jog netrukus „Volvo” pavyzdžiu paseks kiti Europos sunkvežimių gamintojai, ypač, jei transportininkai ims ant varančiųjų tiltų naudoti vietoje sudvejintų plačias „Super single” tipo padangas, kurioms pastovi slėgio kontrolė itin aktuali.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *