Schuco HO (LT)

“SCHUCO EDITION 1:87” ARBA GAIVUS GŪSIS IŠ UŽ ATLANTO

Liucijus Suslavičius

Vokietijos (o gal ir visos Europos) “žaislų sostinėje” Niurnberge pasibaigė kasmetinė žaislų mugė. Joje dalyvauja ir visos bent kiek žinomos mastelinių modelių gamyba užsiimančios firmos, pristačiusios naujausius savo produktus – daugybę spalvingų įvairiausių dydžių modeliukų. Akys raibsta nuo jų gausybės ir įvairovės. Tačiau pasibaigia mugė, ir kai ramiai, be emocijų išsidėstai prieš save firmų stenduose gautus reklaminius prospektus ir pradedi analizuoti, kas gi įdomaus atsirado rinkoje, palaipsniui apima nusivylimas – kurį “firminį” prospektą neatsiversi, iš karto pamatysi tų pačių, tik kiek kitaip apipavidalintus arba kito mastelio automobilių modelius. Pasirodo, kad ir kiek daug pasaulyje kasmet debiutuotų naujų automobilių, modelių pavidalu jų pasirodo vos kelios dešimtys, o jei kuris gamintojas ir paįvairina savo programą kokiu nors ankstesnių metų automobilio modeliu, toli gražu ne visada tai būna nelaukta naujiena, greičiau tai kitos firmos jau gaminamo modelio variantas.

Esu mastelio HO (1:87) gerbėjas ir tokiu masteliu leidžiamų krovininių automobilių modelių pakankamai aktyvus “rinkėjas”. Pagrindinis mano kolekcijos papildymo šaltinis – tokio mastelio modelius gaminančios Vokietijos firmos. Vis tik, nepaisant jų siūlomų modelių gausos, pernai mano kolekcija pasipildė tik kiek daugiau nei tuzinu šių firmų modelių. Priežastis paprasta – man nereikia visų gal 30 siūlomų “Mercedes Benz Actros” ar tuzino “Volvo FH ” modeliukų, pakanka vos poros-trejeto, nes visa ta “įvairovė” – tai tik skirtingai sukomplektuoti ir kitaip nudažyti vis tų pačių automobilių modeliai. O norisi kolekciją paįvairinti, papildyti ją rečiau matomų ar iš viso nežinomų automobilių modeliais. Matyt, šis noras nėra jau toks išskirtinis, nes atsirado firma, pasiūliusi visiškai kitokių, nepaprastai įdomių HO mastelio modelių gamą Europos šalių kolekcionieriams.

Garsios ilgametes modelių gamybos tradicijas turinčios firmos “Schuco” iš Fiūrto miesto Vokietijoje 2004 metų serijoje “Edition 1:87” greta visiems žinomų naujausios kartos “Mercedes Benz”, DAF, MAN ir “Scania” vilkikų modelių gana netikėtai atsirado “ilganosiai amerikonai”. Kas įdomiausia, tai ne kokie nors jau daugelį metų šiuo masteliu gaminami legendinių vilkikų “Kenworth” modeliai, o Europoje praktiškai nesutinkamų “Amerikos darbiniais arkliais” pramintų sunkvežimių “International” ir “GMC” su pačiais įvairiausiais specialiais įrengimais – statybiniais, gelbėjimo, gaisriniais, policijos – ganėtinai tikslios miniatiūrinės kopijos. Bazinių modelių nėra daug – “International 4700/4900” ir “International 4300/7000” bei “GMC Topkick” su 4×2 ir 6×4 važiuoklėmis ir standartinėmis arba dvieilėmis kabinomis. O toliau prasideda modifikacijos – paprasti arba “Trilex” tipo ratų diskai, trumpa arba ilga bazė ir daugybė skirtingų antstatų. Vien skirtingos paskirties savivarčių ant tos pačios važiuoklės gaminama 3-4 variantai, 4-5 gaisrinės ir t.t. Bet įdomiausiais laikyčiau funkcionuojančius įvairių avarinių tarnybų keltuvų, evakuacinių automobilių, gręžimo įrengimų, “hidraulinių rankų” modelius. Jie tikrai nuostabūs – nudažyti ryškiomis JAV firmų spalvomis, turi ištraukiamas, pakeliamas ir pasukamas savo mechanizmų dalis ir gali būti labai realistiškai įkomponuoti į bet kokią tokio mastelio dioramą, kaip ir tipiškai amerikietiškos daugiaašės betonmaišės.

Patys modeliai yra kombinuotos konstrukcijos – kabina kartu su variklio gaubtu ir priekiniais sparnais išlieti iš metalo lydinio, tuo tarpu rėmas su važiuoklės elementais bei kėbulais ir specialia įranga gaminami iš plastmasės. Panašumą į tikrus amerikietiškus automobilius gerokai didina gausiai naudojamos metalizuotos aliuminiu ir chromu blizgančios modelių detalės. Pirmiausia rinkoje pasirodė senesniųjų “internacionalų” (“Series 4700/4900”) kopijos, kurios turėjo visus tokio mastelio modeliams su metalinėmis kabinomis būdingus “kosmetinius” trūkumus, pavyzdžiui, kabinų įstiklinimas buvo įgilintas. O štai naujausi “International 4300/7000” įstiklinti taip tiksliai ir dar su guminės tarpinės imitacija, kad ir pirštu braukdamas, nepajunti, kur yra modeliuko priekinio stiklo rėmas, o kur – pats stiklas. Pagerėjo nudažymo kokybė – naujausių modelių kabinos nebe matinės, o blizga lyg šviežiai nudažytos.Gi jei vertinti atitikimą originalui, tai pasakysiu tik tiek, kad ant šių modelių išorinių veidrodėlių galima įžiūrėti kaip ir prototipe sumontuotus oranžinius posūkio signalus!

Atskirai verta suminėti dar vieną labai specifinę (kaip ir jų prototipai) modelių šeimynėlę – amerikietiškų gaisrinių automobilių “Spartan”, “Seagrave” ir “S and S” modelius. Tai puiki dovana gaisrinių automobilių HO masteliu kolekcionieriams – juk iki tol tebuvo galima gauti vieną vienintelį tokio tipo automodelį, kurį gamina firma “Busch”.

Kyla klausimas – kaip “Schuco” pavyko taip staiga “išmesti į rinką” tokią plačią iki tol Europoje negamintų modelių gamą? Atsakymas paprastas – “Schuco” , siekdama išplėsti savo siūlomos produkcijos asortimentą, kooperuojasi su kitu modelių gamintoju. Tai JAV modelių gamybos firma “Boley”, kuri tokiu būdu “stumia” savo modelius į Vakarų Europos rinką. Be jau minimų sunkvežimių modelių (jų yra maždaug 320 daugiau ar mažiau skirtingų variantų) , “Boley” dar gamina tuo pačiu masteliu žmonių ir gyvulių figūrėles, II pasaulinio karo laikų amerikietiškų ir vokiškų tankų modelius, didelius 1:48 bei 1:32 mastelio automodelius ir jau rengiasi pasiūlyti kolekcionieriams istorinių XX amžiaus pradžios lėktuvų modelius masteliu1:72!

Mums Lietuvoje “Schuco” siūlomi modeliai įdomūs dar ir tuo, kad kai kurios šalies įmonės ir organizacijos eksploatuoja labai panašius, tik ant sunkvežimių “Ford” važiuoklių sukurtus specialius automobilius, skirtus elektros perdavimo linijoms prižiūrėti ir remontuoti, gaisrinius automobilius, furgonus, net kelias cisternas. Tad panaudojant minėtus modelius, galima suteikti specifinį “lietuvišką koloritą” tiek geležinkelio dioramai, tiek HO modelių kolekcijai.

Nuotraukos- gamintojo

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *