SISU ARFF – suomisškas pasiulymas (LT)

SUOMIŠKAS PASIŪLYMAS – „SISU ARFF”
Liucijus Suslavičius

Nedidelės dar 1931 metais Suomijoje įkur tos sunkvežimių gamybos firmos „SISU” (dabar gamina maždaug 500-700 sunkiosios klasės daugiaašių automobilių per metus) programa pasižymi itin didele klientams siūlomų modifikacijų įvai rove. Jei ne tai, „SISU” tikriausiai jau senai būtų bankrutavusi. Štai visai nesenai eilinį kar tą pasikeitė jos savininkai, kai kont rolinį akcijų paketą valdęs koncernas „Kone” pardavė jį vietinių investorių grupei, kurią sudaro priekabas gaminanti firma „Yuki” bei penki stambūs suomių verslininkai (vienas jų – Ilmaris Mustonenas – yra i r kėbulų gamybos fi rmos „Kiitokori” savininkas). Tačiau šie pasikeitimai neturėtų padaryti didesnės įtakos firmos veiklai. Nedidelė metinė gamybos apimtis ir pačių geriausių bei patikimiausių agregatų panaudojimas leidžia „SISU” pasiūlyti užsakovams geriausiai atitinkančius jų poreikiams automobilius. Firma gamina t r ijų, keturių, penkių ašių sunkvežimius su įvai riu varomų i r vairuojamų tiltų skaičiumi, kuriuos „sudėsto” iš unifikuotų mazgų tiksliai pagal užsakovo parengtą specifikaciją. Jau nuo seno „SISU” gamina važiuokles gaisriniams automobiliams, kurias perka ir galutinai sukomplektuoja kitos, dar mažesnės specializuotos firmos. Šių metų naujovė – aerodrominis gelbėjimo ir priešgais rinis automobilis „SISU ARFF”, sukur tas armijai ski rto t riašio „SISU HMTV” pagrindu.

ARFF – tai angliškų žodžių „Aircraft Rescue and Fire Fighting” abreviatūra, nusakanti automobilio paski rtį – gelbėti ir gesinti į avariją patekusius lėktuvus. Tuo tikslu automobiliui parinkta 6×6 tipo važiuoklė, leidžianti važiuoti bekele ir labai galingas – net 700 AG išvystantis amerikietiškas turbodyzelis „Caterpillar C18″, kurio darbo tūris – 18 lit rų. Jo sukimo momentą varantiesiems tiltams perduoda i rgi amerikietiška automatinė 7 laipsnių pavarų dėžė „Allison HD4076″ bei dvilaipsnė paski rstymo dėžė. Važiuoklė – modifikuota, nuo serijinio kar inio sunkvežimio, turinti itin tvi rtą iš šalčiui atsparaus plieno pagamintą rėmą (lonžeronų aukštis – 460 mm). Automobilis turi plačiaprofiles žemo slėgio padangas ant 20 colių skersmens ratų diskų. Kėbulą su visa priešgais rine į ranga pagamino Suomijos firma „Conlog Oy”. Vandens bako talpa – 10 tūkstančių lit rų, putokšlio bako – 1300 lit rų. Jame įrengtas šildomas siurblys tiekia ugnį gesinantį mišinį į ant kabinos stogo esantį pagrindinį pasukamą monitorių ir į ant priekinio buferio sumontuotą pagalbinį monitorių. Pi rmojo našumas – iki 5000 lit rų per minutę, ant rojo – 1000 lit rų per minutę, čiurkšlės ilgis – pi rmojo – net 74 met rai, ant rojo – 42 met rai. Abu monitoriai gali veikti vienu metu, taip pat automobiliui važiuojant. Taigi, degančio lėktuvo gesinimas pradedamas, automobiliui dar neprivažiavus prie ugnies židinio. Kad „SISU” manevruodamas dideliu greičiu būtų kuo stabilesnis, konstruktoriai padidino jo plotį iki 2,55 met ro ir sumažino aukštį iki 3,1 met ro. Tam standar tinė prancūziška „Renault Premium” modelio kabina, kokios pastaruoju metu naudojamos visuose sunkvežimiuose „SISU”, buvo pastumta į priekį ir t ruputį nuleista žemyn, kad „ARFF” įgulos nariams būtų lengviau į ją įlipti. Be to, pagerėjo svorio pasiski rstymas tiltams. Tuščias automobilis sveria 10,9 tonos, pilnai parengtas gais rui gesinti – 29 tonas. Nepaisant didelio svorio, naujasis aerodrominis priešgais rinis automobilis labai dinamiškas – jo Vmax-120 km/h, iki 80 km/ h įsibėgėjama per 27 sekundes ( kas gerokai lenkia ICAO normatyvą – 40 sekundžių). Gaisro gesinimo monitoriai ir kita į ranga valdoma iš kabinos, nors, reikalui esant, ugniagesiai gali pasinaudoti automobilio komplekte esančiais rankiniais švi rkštais ugniai slopinti.

Pirmuosius keturis „SISU ARFF” modelio automobilius įsigijo Suomijos miestų Kittle, Kuusamo, Ivalo ir Juvaskiulia aerodromai.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *