RAUDONIEJI MILŽINAI IŠ SENT-NAZERO
Liucijus Suslavičius
Prancūzijos miestas Sent-Nazeras Atlanto pakrantėje, jau XIX amžiuje garsėjęs laivų statyklomis, po Antrojo pasaulinio karo tapo dar ir specialią autotechniką gaminančių firmų buveine. Šiandien papasakosime apie vieną jų – penktąją vietą pasaulyje užimančią gaisrinių automobilių ir priešgaisrinės įrangos gamyba nuo 1951 metų užsiimančią SIDES. Tik 250 darbuotojų turinti firma per metus pagamina iki 600 priešgaisrinių automobilių. Skaičius nedidelis ir lyg tai prieštarauja ankstesniam teiginiui apie penktąją vietą pasaulyje. Tačiau šį kartą esmė ne kiekyje, o kokybėje ir specializacijoje – firma iš Sent-Nazero garsėja pačios sunkiausios klasės priešgaisriniais automobiliais oro uostams, karinėms oro bazėms bei naftos perdirbimo pramonei, nors gamina taip pat “greitojo reagavimo” ir “pirmosios priešgaisrinės pagalbos” automobilius. SIDES pasididžiavimas – didžiuliai greiti originalios konstrukcijos “raudonojo gaidžio tramdytojai”, skirti ne savanorių gaisrininkų komandoms, o treniruotiems profesionalams!
SIDES (Societe Industrielle pour le Development de la Securite – saugumo priemonių kūrino pramoninė kompanija) nuosekliai laikosi principo, kad norint užtikrinti gaminio patikimumą, ilgaamžiškumą bei patogią eksploataciją, kuo daugiau jo agregatų ir dalių reikia gaminti patiems. Todėl, pavyzdžiui, aerodromų priešgaisriniams automobiliams perkamas tik variklis ir transmisijos agregatai, o važiuoklė gaminama vietoje. Aišku, užsakovui pageidaujant, SIDES pagamins priešgaisrinį automobilį ant jo pasirinktos kito gamintojo važiuoklės, tačiau tai nėra taisyklė. O jau siurblius, monitorius, cisternas vandeniui ir putokšliui, įrangos valdymo ir reagento dozavimo sistemas, kaip ir automobilių išorės dizainą, prancūzai tikrai sukurs ir pagamins patys.
SIDES gaminamų automobilių serijiniais niekaip nepavadinsi, tačiau gamybos racionalizavimo ir geresnio klientų aprūpinimo atsarginėmis dalimis sumetimais firma dar prieš keliolika metų sukonstravo bazinę triašę 6×6 tipo važiuoklę S2000, specialiai skirtą aerodromų priešgaisriniams automobiliams. Prieš porą metų, po nedidelės modernizacijos ji vadinama jau S3000, nors didesnių skirtumų su ankstesniąja ir nėra. Rėmui SIDES konstruktoriai naudoja iš specialaus didelio atsparumo plieno pagamintus švelerius, suvirintus su skersiniais. Prie jo tvirtinama pakaba – išilginės pusiauelipsinės lingės priekyje bei balansyrinis galinių tiltų vežimėlis su apverstomis lingėmis, aišku, su efektyviais hidrauliniais amortizatoriais kiekvienam ratui. Stabdžių sistema – dviejų kontūrų, pneumatinė, su ABS. Vairas ir vairo mechanizmas su efektyviu stiprintuvu sumontuotas netradiciškai – automobilio išilginėje ašyje, tad vairuotojas sėdi ne kairėje ar dešinėje, o centre.Važiuoklės galinėje dalyje dažniausia montuojamas amerikietiškas firmos “Detroit Diesel” gamybos turbodyzelis 8V92TA (760 AG/2300 aps/min) bei automatinė šešialaipsnė pavarų dėžė su hidrauliniu sukimo momento konverteriu. Užsakovui pageidaujant, gali būti sumontuotas dar didesnės galios arba kito gamintojo motoras.
S2000 kabina – trivietė vienaeilė arba šešiavietė dvieilė. Jos skeletas suvirintas iš plieninių vamzdžių, priekinė dalis su atsikišusiu buferiu – plastmasinė, o šonai ir stogas – iš aliuminio lakštų. Naujesnis modelis – S3000 – Už kabinos įrengtas aliuminis kėbulas savyje slepia 11 tūkstančių litrų talpos stiklaplasčio cisterną vandeniui ir dar vieną 1350 litrų talpos cisterną putokšliui. Vėlgi – jei reikia, standartinė komplektacija gali būti pakeista, pavyzdžiui įrengta net 14 tūkstančių litrų talpos vandens ir 2000 litrų talpos putokšlio cisternos. Važiuoklė tų keliomis tonomis didesnio krūvio nė nepajus…
Ten pat sumontuotas variklio per paskirstymo dėžę varomas aukšto slėgio siurblys SIDES FP-6500, kurio našumas tiesiog neįtikėtinas – net 6,5 tūkstančio litrų per minutę, kai slėgis 12 barų. Vandenį su putokšliu maišo automatinis įrenginys ADA 400, turintis elektroninį valdymą. O svarbiausias SIDES S2000 13R “ginklas” – ant stogo lafeto sumontuotas monitorius SIDES CM 22/45 AH, galintis išpurkšti nuo 2250 arba 4500 litrų vandens-putų mišinio per minutę iki 83 metrų atstumu. Jį gali valdyti kabinoje sėdintis operatorius arba infraraudonųjų daviklių pagalba srovę į degantį objektą nukreipiantis kompiuteris. Buferyje sumontuotas dar vienas 1000 litrų per minutę našumo lafetas. Automobilio „savigynai”, jei pavyzdžiui, degantys degalai atitekėtų iki jo, po rėmu sumontuoti aplink automobilį ugnį slopinančias putas skleidžiantys purkštuvai. Aišku, taip sukomplektuotam automobiliui ir dar su “kompiuteriniu padėjėju” pakanka 2-3 gaisrininkų ekipažo, kurie, sėdėdami karščiui atsparioje kabinoje, per atstumą gali gesinti degantį lėktuvą ar kitą kokį gaisro židinį. Bet ne visada tokio automobilio pakanka, todėl SIDES gamina variantą S2000MK3/VMA 160, turintį 5-6 vietų kabiną su ketveriomis durelėmis. Jo kėbule sumontuoti du būgnai, ant kurių suvyniota po 40 metrų ilgio žarną su švirkštu gale. Jomis iššokę iš kabinos, gaisrininkai gali gesinti ugnį taip, kaip jiems patogiau. Beje, būgnai kartu yra ir gervės, tad po operacijos jie patys suvynioja žarnas atgal. Taip pat galima papildomai sumontuoti 250 litrų talpą ugniai slopinti skirtiems milteliams, pneumatinio cilindro iškeliamą apšvietimo žibinto stovą, variklio ir vandens šildytuvą, jei automobilis eksploatuojamas kur nors šaltuose kraštuose. Bet ne specialistus – o, manau, mūsų žurnalo skaitytojų dauguma nėra gaisrininkai – labiausiai žavi šio su visa įranga ir vandens atsarga iki 35 tonų sveriančio raudono milžino (matmenys 10370x2500x 3850 mm) dinamika. Iš vietos iki 80 km/h S2000 pagreitėja per 25 sekundes, o po minutės nuo starto jo greitis – jau 125 km/h.
Modernizavus važiuoklę, kažkaip nepatogu buvo palikti senąjį kampuotą automobilio kabinos dizainą, ir netrukus SIDES S3000 serija gavo naują stiklaplasčio kabiną su didžiuliu sklandžiai lenktu buferį siekiančiu priekiniu stiklu irjo linijas atkartojančiomis iki pat slenksčio įstiklintomis lanko formos durelėmis. Matomumas vairuotojui ir operatoriams puikus, bet sėdėti tokioje „stiklo dėžėje”, kai sunkus automobilis visu greičiu skrieja tiesiai prie liepsnojančio lėktuvo, tikriausiai nelabai smagu…kaip ir serijos s2000, modernizuoti SIDES S3000 atitinka visus ICAO reikalavimus 8 – 10 kategorijos oro uostų gaisriniams automobiliams.
Kita, kiek mažiau žinoma sritis – naftos verslovėse ir naftos perdirbimo įmonėse naudojami priešgaisriniai automobiliai. Specifinė jų panaudojimo aplinka diktuoja ir konstrukcinius reikalavimus. SIDES sukurti VMR klasės automobiliai gali turėti net 16000 litrų talpos vandens ir 4000 litrų talpos putokšlio cisternas, 8,3 tūkstančio litrų per minutę našumo siurblius, iki 120 metrų atstumu putas išpurškiantį monitorių su specialiai degančių naftos produktų gesinimui optimizuota maišymo bei dozavimo įranga. Aišku, ją irgi gamina SIDES. Šiems automobiliams dažniau naudojamos automobilių gamintojų siūlomos važiuoklės. Pavyzdžiui, naftos perdirbimo gamyklose, kur teritorija asfaltuota, VMR naudojamos 8×4 tipo važiuoklės MAN, “Mercedes Benz”, „Renault”, o štai Arabijos smėlynuose veikiančias naftos versloves saugo SIDES įranga “apkrauti” didelio pravažumo sunkieji triašiai “Kenworth C500” ant plačiausių važiuoti smėlio barchanais skirtų padangų. Bet yra viena būdinga kiekvienam Sent-Nazere pagamintam sunkiajam priešgaisriniam automobiliui sąlyga – už jo vairo ir į jo kabiną turi teisę sėsti tik aukštos kvalifikacijos profesionalai. Juk sunkieji SIDES automobiliai kainuoja keliolika kartų brangiau, nei, pavyzdžiui, magistraliniai vilkikai, o juose esančios įrangos sudėtingumą galime lyginti su karine technika. Šiandien įvairūs priešgaisriniai ir gelbėjimo automobiliai su SIDES ženklu eksploatuojami 80 pasaulio šalių,
Nuotraukos – gamintojo