Smart Truck (LT)

SmartTruck 3 – “hamerio” palikuonis?

Liucijus Suslavičius

SmartTruck – tai jau virtinę metų JAV ginkluotųjų pajėgų vykdoma nauja transporto priemonių kūrimo programa, kurioje dalyvauja stambiausi šalies koncernai, o darbus koordinuoja ir sukurtus pavyzdžius išbando JAV armijos savaeigės technikos centras. Kartais greta grėsmingų brutaliai atrodančių karinės technikos pavyzdžių į Centrą atkeliauja gana žaismingi prototipai, niekuo nepanašūs į įprastas armijos mašinas.

Pavasarį eiliniame SAE (Society of Automotive Engineers – Automobilių inžinierių asociacija) kongrese, kuris vyko JAV automobilių pramonės sostinėje Detroite, jo dalyviams Centras pademonstravo kaip tik tokį prototipą – konceptualų automobilį SmartTruck 3. Ilgas, juodas, įspūdingos išvaizdos keturių durų universalas, su tamsintais stiklais, vietoje įprastų žibintų apkarstytas daugybe mažučių šviesos diodų kampuotų sparnų priekinėje dalyje. Kur bepažvelgtum niekuo neprimenantis kovos mašinos, – greičiau “kietiems vyrukams” specialiai išdailintą didelį džipą. Netgi konstrukcijos požiūriu tai yra tiesa – prie tradicinės konstrukcijos rėmo pritvirtinta nepriklausoma spyruoklinė visų varomųjų ratų pakaba, tarp priekinių ratų iš vamzdžių suvirintame porėmyje “pakabintas” 4,5 l darbo tūrio, V-6 dyzelis International VT- 275, pasiekiantis beveik 200 AG! Įdomi detalė – porėmio priekinė dalis iškišta į priekį, kad apsaugotų priekinį buferį ir radiatorių. Transmisija – automatinė, daugialaipsnė. Ratai apauti neperšaunamomis padangomis.

Bekelės smarkuolis SmartTruck 3 sukurtas visų pirma žvalgybai. Iš keturių jo įgulos narių – vairuotojo, šturmano-stebėtojo, šaulio ir ryšių aparatūros operatoriaus – net du kariai vykdo žvalgybos ir informacijos perdavimo užduotis. Operatorius nuolat palaiko interneto ryšį su dalinio vadovybe palydoviniais ryšio kanalais. Pro stogo angą iškeliama 360 laipsnių kampu besisukanti videokamera su infraraudonųjų spindulių prožektoriumi ir lazerine vaizdo fokusavimo sistema. Vaizdo aparatūra papildyta keturiais itin jautriais mikrofonais, kurių “sugautus” garsus fiksuoja skaitmeninė įrašymo aparatūra. Visa ši įranga gali būti iškelta net 2,5 m virš automobilio stogo. Be apžvalgos įrangos, gali būti iškeltas savigynai skirtas 12,7 mm kalibro sunkusis kulkosvaidis su distanciniu valdymu. Šaulys kraipo jį, stebėdamas aplinką 53 cm įstrižainės monitoriaus ekrane. Vaizdą transliuoja minėta videokamera. Šaulys valdo ir priekyje sumontuotą ugniasvaidį bei dujas purškiančią įrangą. Tad šis taikiai “nusiteikęs” automobilis gali pridaryti pakankami nemalonumų tiems, kurie norėtų jį pulti. Nepaisant “civilio rūbo”, SmartTruck 3 yra šarvuotas ir, patikėkite, pakankamai gerai! Salonas ir stiklai yra B5 apsaugos lygio, (t.y. atlaiko 7,62 kalibro kulkos pataikymą “iš arti”) automobilio dugnas ypatingai atsparus – jam nebaisūs net priešpėstininkių minų sprogimai. Bet amerikiečiai nebūtų amerikiečiais, jei nepanaudotų kokios nors fantastiniuose filmuose naudojamos įrangos. Atkreipkite dėmesį į kėbulą po langais juosiantį metalu tviskantį moldingą. Juk tai – visai ne apdailos detalės, o portatyviniai priešraketinės (!) gynybos sistemos blokai! Kas po to išdrįstų teigti, kad amerikiečiai tuščiai spokso į Holivudo produkciją?..

Ir vis dėlto egzotiškasis SmartTruck 3 nėra vien konceptualus technologines galimybes demonstruojantis prototipas. Kartu su karine versija SAE kongreso dalyviams buvo pristatytas kitas – nešarvuotas ir neginkluotas automobilio variantas. Pigesnis ir su “normalia” salono vidaus apdaila. Skirtas policijai, apsaugos ir kitoms panašioms tarnyboms. Gali būti, jog kažkuri firma ir įsigis tokio automobilio gamybos platesniam vartotojų ratui teises. Juk ir garsusis “hameris” pradžioje buvo – griežtai! – tik armijai skirtas automobilis. O šiandien jį gali nusipirkti kas tik nori! Svarbu, tik reikiamą sumą šlamančių sukaupti…

Gamintojo nuotrauka

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *