Stūmtraukis (LT)

STŪMTRAUKIS VARDU ,,MERCEDES”

Liucijus Suslavičius 

Tur būt, ne vienas iš mūsų dar atsimena vaikystės dienų pasakose minimą keistą gyvūną su dviem galvomis – stūmtraukį, kuris neapsisukdamas galėjo bėgti ir pirmyn, ir atgal. Gamtoje tokių sutvėrimų nėra, bet štai technikoje pasitaiko. Toli nuo Lietuvos, Australijoje, viename iš pietinių žemyno regionų, vietinio geležinkelio linijų bėgiais jau 15 metų važinėja keista transporto priemonė – tarp dviejų į priešingas puses nukreiptų krovininio ,,mersedeso” kabinų – neilgas baltu tentu apdengtas kėbulas. Jo paskirtis – sugedus linijoje geležinkelio sąstato lokomotyvui, partempti traukinį į stotį. Tuo paaiškinamas dviejų kabinų įrengimas ir simetriškas 4800 milimetrų bazę turinčio ,,stūmtraukio” profilis. Unikalus ir bėgiais, ir keliais važiuoti galintis automobilis po viena iš kabinų turi visus keturis ratus varantį V-10 tipo 335 AG dyzelinį variklį. Pavarų dėžė – automatinė, keturių laipsnių, su reversu, t.y. paprasčiausiai svirtele perjungus papildomą krumpliaračių porą, ji keičia ratų sukimosi kryptį. Be specialiomis padangomis, pritaikytomis riedėti bėgiais, ,,apautų” automobilio ratų priekyje ir gale ,,stūmtraukis” turi nuleidžiamus mažo skersmens metalinius ratukus su rebordomis, neleidžiančius automobiliui nuslysti nuo bėgių. Abu varantieji ,,mersedeso” tiltai – ir vairuojami, nes jam neretai tenka, privažiavus sugedusį lokomotyvą, nuvažiuoti nuo bėgių, apvažiuoti sąstatą ir kitame jo gale vėl užsiropšti ant bėgių. Čia daug padeda ir minėta visų ratų pavara. Du vairuojami tiltai padidina ,,stūmtraukio” manevringumą, na. o jei automobiliui tenka važiuoti keliu, galinio pagal važiavimo kryptį tilto vairo mechanizmas paprasčiausiai blokuojamas. Važiuojant bėgiais, tokiu pat būdu blokuojamas abiejų tiltų valdymas.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *