Suomijos patyrimas (LT)

O Suomijoje daroma taip….

Liucijus Suslavičius

Visame pasaulyje eismo organizatoriai ieško būdų, kaip pagerinti visuomeninio transporto eismo sąlygas perpildytose automobiliais miestų gatvėse. Vienu iš visuotinai pripažintų metodų – specialių eismo juostų, kuriomis galima važiuoti tik visuomeniniam transportui, išskyrimas. Tada autobusai ir troleibusai juda žymiai greičiau, nei lengvieji automobiliai, ir tai dalį miestiečių skatina bent jau piko valandomis palikti savąjį automobilį stovėti aikštelėje ir naudotis visuomeniniu transportu.

Suomijos kelių eismo taisyklėse nurodyta, kad darbo metu ir rytinio bei vakarinio eismo piko valandomis specialiomis juostomis, skirtomis visuomeniniam transportui gali važiuoti tik autobusai ir taksi. Visus kitus vairuotojus, susigundžiusius pralėkti kvartalą – kitą laisva nuo automobilių srauto eismo juosta, policija stabdo ir baudžia. Helsinkyje iki pastarojo meto policija reguliariai rengdavo tokių skubančių „gudručių” gaudymo operacijas.

Dabar policijos pareigūnų funkcijas Suomijos sostinės magistralėse perima skaitmeninės videokameros. Jos įrengtos taip, kad fiksuoja automobilių, įvažiuojančių į visuomeniniam transportui skirtą eismo juostą, valstybinius numerius bei vairuotojo veidą. Bandomosios eksploatacijos metu per valandą buvo išaiškinama iki 80 pažeidėjų, neturinčių teisės naudotis specialiomis eismo juostomis. Bauda, skiriama už šį pažeidimą – 50 eurų.

Nors videokameros nėra pigios – apie 15 tūkstančių eurų už vieną, bet jas aptarnauja vos du operatoriai. Tuo tarpu pažeidėjams gaudyti vien tik Helsinkio centre policija turi skirti ne mažiau 5 ekipažų su 2 pareigūnais kiekviename. O tai, kaip patys suprantate, kainuoja kur kas daugiau… Beje, naujos eismo kontrolės technikos įdiegimą nedelsiant parėmė Helsinkio miesto metro valdyba, miesto taksi asociacija bei savivaldybės miesto transporto valdyba, nupirkusios policijai kelis komplektus video įrangos. Juos galima suprasti – mieste automobilių vis daugėja, tad ir rizikuojančių pažeisti savo naudai kelių eismo taisykles vairuotojų – taip pat. Objektyvi, tiksli ir nepaperkama „elektroninė kontrolė” privers juos (ar bent dalį) laikytis tvarkos, o tai pagerins visuomeninio transporto eismo sąlygas, suteiks jam kad ir nedidelį, bet pranašumą prieš individualius automobilius.

Naujos technikos pasirodymas netruko atsiliepti ir įstatymams. Suomijos teisingumo ministerija parengė iki tol galiojusios tvarkos, kai baudžiami automobilius vairavę asmenys (todėl videokamera kol kas fiksuoja ir taisykles pažeidusio vairuotojo veidą) pakeitimus. Kadangi naudojant videokameras pažeidėjas nėra iš karto stabdomas, o jam išsiunčiamas pranešimas ir baudos kvitas, tai kad be reikalo neapkrauti kelių policininkų automobilį vairavusių pažeidėjų paieškomis, už minėtą pažeidimą – važiavimą viešajam transportui skirta juosta – baudos kvitas bus siunčiamas tiesiog automobilio savininkui, nustačius jį pagal automobilio valstybinį numerį. Jei pažeidimą padarė ne jis, tegu pats aiškinasi, kas piktam panaudojo pasitikėjimą ir važiuodamas svetimu automobiliu, šiurkščiai pažeidė kelių eismo taisyklių reikalavimus. O jei užfiksuota ne privati, o firmos mašina, tai sumokėjęs baudą savininkas galės imtis priemonių prieš nedrausmingą savo darbuotoją. Na, o videokameros bus sureguliuotos taip, kad kuo geriau fiksuotų ne savo juosta važiuojančio automobilio valstybinį numerį.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *