SUOMIŲ TECHNIKA – LIETUVOS ARMIJAI
Liucijus Suslavičius
Kaip pranešė Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija, toliau tobulinant mūsų karių apginklavimą, su Suomijos firma Oy Sisu Auto AB pernai gruodžio mėnesį pasirašyta sutartis dėl specialių didelio pravažumo sunkvežimių pagaminimo. Krašto apsaugos ministerijos paskelbtame tarptautiniame konkurse dalyvavo 8 armijos sunkvežimių gamintojai iš Europos ir JAV. Firma iš nedidelio Karjaa miesto pasiūlė geriausias sąlygas ir laimėjo ne tik daugiau kaip 20 milijonų eurų vertės kontraktą, bet, pratesiant sutarties galiojimą, galimybę tiekti Lietuvos kariuomenei reikalingą techniką ir išpildžius pirmąjį kontraktą.
Krašto apsaugos ministerija nesirengia viešai skelbti pasirašytos sutarties turinio ir tai, kiek automobilių bus įsigyta. Tačiau neslepiama, kad tai bus net trijų modifikacijų sunkvežimiai su 8×8 tipo važiuokle, apsaugota nuo minų kabinos apačia. Pasižymintys ne tik dideliu pravažumu, bet ir pakankama keliamąją galia, „Sisu ETP” galės vykdyti transporto užduotis įvairiomis klimatinėmis bei reljefo sąlygomis. Tiek galima sužinoti iš Krašto apsaugos ministerijos paskelbtos informacijos.
Tačiau pats gamintojas nesirengia slėpti informacijos apie šį kontraktą bei apie tuos specialius sunkvežimius, kuriuos pagamins Lietuvai. Žurnale „Sisuviesti 2/2005″ suomiai ne tik pasigyrė laimėję Lietuvos krašto apsaugos ministerijos paskelbtą konkursą, bet ir „išdavė” kai kuriuos techninius būsimųjų automobilių ypatumus, išspausdino jų atvaizdus. Taigi, „Sisu ETP” – aštuonratis visureigis su 13 litrų darbo tūrio 6 cilindrų amerikietišku dyzeliniu varikliu „Caterpillar C-13″. Per JAV gamybos automatinę 7 laipsnių pavarų dėžę „Allison HD 4560″ ir Austrijoje gaminamą dvilaipsnę paskirstymo dėžę “Steyr”, sumontuota ties automobilio rėmo viduriu variklis varo visus automobilio ratus su plačiomis radialinėmis 14.00 R 20 dydžio padangomis. Sukimo momentą padidina visų ratų stebulėse esantys cilindriniai reduktoriai. Transmisija praktiškai tokia pati, kaip ir Suomijos armijai gaminamų HMTV šeimynos krovininių visureigių. Galiniai tiltai sujungti į tradicinės konstrukcijos vežimėlį su balansyrine pakaba ir apverstomis pusiauelipsinėmis lingėmis, atokiau vienas nuo kito esantys priekiniai varantieji ir vairuojami tiltai turi kiekvienas atskirą pakabą su ilgomis minkštomis mažalakštėmis pusieuelipsinėmis lingėmis. Tokia tiltų išdėstymo schema sumažina priekiniam tiltui tenkančią apkrovą, daro sunkvežimį manevringesnį, o ir vienu ratu užvažiavus ant minos, visada lieka šansas važiuoti toliau. Kartu tokia pakaba leidžia važiuojant raižyta vietove sunkvežimio tiltams dideliu kampu pasikreipti rėmo atžvilgiu, išlaikant kontaktą su žemės paviršiumi, be to, kartu su teleskopiniais amortizatoriais puikiai slopina smūgius, todėl net ir bekele „Sisu” juda gana greitai. Elektros įrengimai – 24 V, kaip ir kitos pasaulyje naudojamos karinės technikos.
Labiausia stebina mums neįprastos išvaizdos kampuota toli į priekį atsikišusi šarvuota kabina su liuku stoge. Jos plienas bei specialūs stiklai atlaiko įprastų šaunamųjų ginklų kulkas. Vairuoti „Sisu” neturėtų būti sunku – be jau minėtos automatinės pavarų dėžės, jame yra vairo stiprintuvas, dviejų kontūrų stabdžių sistema su pneumopavara, 5 blokuojami diferencialai – reikia tik mokėti reikiamu momentu pasinaudoti tomis galimybėmis, kurias į automobilį „sudėjo” jo konstruktoriai.
Krašto apsaugos ministerija nutyli, kur bus panaudoti šie puikūs visureigiai, tačiau pažvelkime į suomių žurnalą ir pamatysime, jog dalis, jei tik ne visi „Sisu ETP” tikrai bus pritaikyti gabenti standartinius konteinerius. Tai įprasta nūdienos karinėje logistikoje – viskas, ko gali prireikti kariams jų misijos metu, sukraunama į standartinius konteinerius arba ant tokio pat dydžio platformų ir laikoma sandėliuose. Reikalui esant, jie greit pakraunami į laivus, lėktuvus ar traukinius, o į galutinį tašką juos atveža štai tokie galingi visureigiai. Reikia manyti, kad Lietuvos kariuomenės keturašiai „Sisu” jau gamykloje bus sukomplektuoti hidrauline “Multilift” sistema, kurios pagalba konteinerį arba platformą galima nuleisti ant žemės arba užkelti ant automobilio važiuoklės per kelias minutes.
Visa tai leidžia daryti prielaidą, kad Lietuva ir ateityje aktyviai dalyvaus tarptautinėse taikos palaikymo operacijose. Todėl norima aprūpinti jose dalyvaujančius mūsų kariuomenės dalinius modernia ir patikima transporto technika, ne tik sugebančia susidoroti su sunkiausia bekele, bet ir kiek galima apsaugančia neretai kautynių sąlygomis jiems pavestas užduotis vykdančius mūsų karius.
Iliustracijos – „Sisuviesti 2/2005″