“SUPERPLAČIOSIOS” VERŽIASI Į RINKĄ
Liucijus Suslavičius
Lėtai, bet užtikrintai į padangų komerciniams automobiliams rinką skverbiasi “super single” tipo padangos. Vis daugiau magistralinių vilkikų gamintojų ryžtasi siūlyti tokias padangas standartinėje komplektacijoje. Po MAN, pasiūliusio “Michelin” padangas ir “DaimlerChrysler”, pradėjusio komplektuoti naujuosius “Actros” koncerno “Bridgestone” gaminamomis “super single”, tokiomis padangomis “apautus” savo vilkikus ėmė siūlyti ir “Volvo”. Matyt, greit šią trijulę papildys ir kiti gamintojai.
Tokią išvadą leidžia daryti pastaruoju metu pasirodžiusios padangų gamintojų naujovės. Koncernas “Good Year” nustebino konkurentus, pasiūlęs “super single” tipo padangas galiniams sunkvežimių, kurių didžiausias leistinas svoris – 7,5 tonos, ratams. Indeksą RHD 355/45 R 17,5 turinčios padangos, gamintojo nuomone, turėtų pakeisti dabar naudojamas šios klasės sunkvežimiuose sudvejintas 215/75 R 17,5 padangas su kuriomis leistinas galinio tilto apkrovimas siekia 6,4 tonos. “Good Year” specialistai mano, kad tai pernelyg daug tokiam lengvam sunkvežimiui ir siūlo sudvejintas padangas keisti “super single”, su kuriomis ašies apkrovimas – til 5,6 tonos, tačiau taip sukomplektuotas sunkvežimis sveria maždaug 50 kilogramų mažiau. Kartu siūloma priekines 215/75 R 17,5 dydžio padangas, su kuriomis leistinas ašie apkrovimas – tik 3,4 tonos, pakeisti platesnėmis žemaprofilėmis “Good Year 225/70 R 17,5”, su kuriomis ašies apkrovimas padidėja iki 3,8 tonos. Kadangi 7,5 tonų didžiausios leistinos masės sunkvežimiai dabar gaminami praktiškai tik su kabina virš variklio, taip apkraunant priekinį tiltą, “Good Year” siūloma padangų kombinacija leidžia geriau paskirstyti apkrovą ašims.
Toliau tobulinamos ir didžiosios “super single”. Vienas tikrai esminių jų įpatumų yra didelis nuosavas svoris. Net ir įprastine padanga “apautą” sunkvežimio ratą kelyje gali pakeisti tik fiziškai stiprus žmogus, o pradūrus du standartinius ratus atstojančią plačiąją “Super single”, vienas jau nieko nepadarysi – reikia specialaus keltuvo ratui su tokia padanga pakeisti, reikia kviestis pagalbą. Tai neskatina transportininkus keisti tradicinius sudvejintus ratus “Super single” padangomis, nors jų privalumai – net 130 kilogramų mažesnis bendras svoris, degalų ekonomija iki 2 procentų – tikrai akivaizdūs. Todėl šio tipo padangų gamintojai ieško būdų, kaip bent iš dalies palengvinti situaciją tiems vairuotojams, kuriems nepasisekė – plačioji jų vilkiko padanga prakiuro. Pirmasis savo sprendimą serijoje įgyvendino padangų koncernas “Bridgestone”, kurio gaminamomis 495/45 R 22,5 dydžio “Supersingle Greatec” modelio padangomis komplektuojami nauji “Mercedes Benz Actros” magistraliniai vilkikai. Su šia padanga, jei ji pradėjo leisti orą, galima nuvažiuoti ne mažiau 25 kilometrų, o ir važiavimo greitis bus ne toks jau mažas – 60 km/h. Vakarų Europoje to pakaks, kad pasiekti miestą su padangų remonto dirbtuve, degalinę ar bent prie magistralės esančią sunkvežimių stovėjimo aikštelę. Mat, japonų inžinieriai pasiūlė montuoti bekamerės “Super single” viduje dar vieną pagalbinę “Aircept”pavadintą padangą. Išorinė padanga pripučiama iki 9 barų slėgio, o vidinė – iki 9,7 baro. Pastaroji apjuosta iš specialių griežtai riboto atsparumo siūlų pagamintu tinkleliu, suspaudžiančiu ją tiek, kad jos išorinis skersmuo pasidaro mažesnis, nei “Super single” vidinis. Sumontuojant tokią ganėtinai sudėtingą konstrukciją, pirmiausia dalinai pripučiama išorinė padanga, po to pilnai – vidinė, kartu kontroliuojant slėgį išorinėje padangoje, kad jis nepasidarytų per didelis. Pagrindinės padangos slėgis dalinai atsveria vidinės slėgį. Jei važiuojant išorinėje padangoje atsiranda skylė, per kurią išeina oras, savaime suprantama, kad vidinę padangą veikiantis slėgis staiga sumažėja. Tada siūlai, juosiantys vidinę “Aircept” padangą, nebeatlaiko jos 9,7 baro slėgio ir trūksta, leisdami jai išsiplėsti. “Aircept” užpildo vidinę “Super single” ertmę taip, kad jos išorinis skersmuo praktiškai nepasikeičia. Bandytojai, važiavę su taip sukomplektuotu “Actros”, pažymi, kad padūrus padangą, “Aircept” dėka autotraukinio pastovumas posūkiuose, jo valdomumas, kol neviršijamas 60 km/h greitis, praktiškai išlieka toks pat, kaip ir su pripūsta “Super single”, tačiau vis tik vibruojantis vairas ir keistas trynimosi garsas išduoda, jog su ratais kažkas ne taip. Be to, apie oro slėgio kritimą padangoje vairuotoją informuoja rate sumontuotas slėgio daviklis, uždegantis signalinę lemputę prietaisų skyde ir įjungiantis įspėjantįjį garsinį signalą. Be šios įrangos komplektuoti “Super single” padangomis vilkiką tiesiog neapsimoka. Žodžiu, saugumas kainuoja papildomus pinigus, bet kitaip ir būti negali.
Žemaprofilės itin plačios padangos vis plačiau taikomos ne tik varančiųjų tiltų ratams. Jau minėtas koncernas “Good Year” sukūrė specialiai vairuojamoms ašims skirtą padangą LHS 355/50 R 22,5, skirtą maksimaliai 7,5 tonos ašies apkrovą turintiems sunkvežimiams. Jos išorinis skersmuo – tik 928 mm. Gamintojas siūlo šiomis padangomis keisti praktiškai tokį pat skersmenį turinčias siauresnes 295/60 padangas. Tačiau tikrai puikūs rezultatai pasiekti plačiąsias 455/45 R 22,5 padangas sumontavus ant puspriekabės ratų. Pavyzdys – IAA pademonstruota “Schmitz” firmos “Megatrailer” modelio puspriekabė su tokiomis padangomis. Jos vidaus aukštis – trys metrai, tačiau galima buvo sumontuoti didesnio skersmens stabdžius. Kaip teigia gamintojo atstovai, stabdžių kaladėlių susidėvėjimas sumažėjo net 30 procentų, lyginant su tokiomis pat puspriekabėmis, komplektuojamomis 19,5 colio skersmens ratais. Todėl “Schmitz” pareiškė, kad dabar “megatrailerius” serijiniai komplektuos “Dunlop” gaminamomis SP 252 modelio 455/40 R 22,5 dydžio padangomis. Nelinkę atsisakyti perspektyvaus rinkos sektoriaus ir kiti padangų gigantai – pavyzdžiui, “Good Year” irgi pareiškė siūlanti tokias plačias žemaprofiles padangas LTH 455/40 R 22,5 puspriekabių ratams. Tad rinktis jau yra iš ko!