TEBS 4 stabilizuoja puspriekabę
L. Suslavičius
Vos tik elektronikos valdomos vilkikų stabdžių sistemos tapo standartinės komplektacijos dalimi, sujudo puspriekabių gamintojai. Šiandien jau galime tvirtinti, jog ,,procesas pajudėjo”, nes vis dažniau ,,elektroniniams smegenims” patikima puspriekabių stabdžių darbo kontrolė bei valdymas ekstremaliose situacijose. Firmos ,,Schmitz” iniciatyva žinomas stabdžių sistemų gamintojas ,,Knorr” jau pradėjo gaminti ketvirtosios kartos elektroninę stabdžių sistemą puspriekabėms TEBS 4 (Trailer Electronic Brake System) su integruota stabilumo palaikymo sistema. Ji skirta įrengti vairuojamų ratų neturinčiose daugiaašėse puspriekabėse. Nuo iki šiol gamintų ir puspriekabėse naudotų sistemų TEBS 4 skiriasi tuo, kad turi papildomai sumontuotą skersinio pagreičio daviklį, reaguojantį į pasikartojančius šoninius puspriekabės svyravimus ar pavojingą, artimą kritiniam pasvirimą į šoną. Skirtingai nei jau keli metai naudojamos elektroninės stabilumo programos ESP, TEBS 4 neturi nei sukimosi apie vertikalią ašį, nei vairuojamų ratų pasukimo kampo daviklių.
Artėjant prie kritinio puspriekabės pasvirimo į šoną, ratų stabdžių ABS daviklių pagalba TEBS 4 išmatuoja kylančio aukštyn šono ratų praslydimą ir, jei jis viršija tam tikrą užprogramuotą dydį, automatiškai pristabdo labiau apkrautos pusės ratus, taip kompensuodama puspriekabę verčiančias jėgas. Šią operaciją sistemą valdantis elektroninis – mechaninis modulis atlieka per 0,4 sekundės. Praktinių sistemos bandymų metu pavyko nustatyti, jog elektronika į pavojingą situaciją ima reaguoti greičiau, nei autotraukinio vairuotojas iš viso pajunta pavojų. Sistema pristabdo ratus labai švelniai ir atsargiai, ji reaguoja net į trumpalaikį svorio persiskirstymą ašims pavaros perjungimo metu.
Puspriekabių ,,Schmitz Cargobull”, kurios dabar komplektuojamos tik TEBS 4 modelio stabdžių sistemomis, elektronika veikia nepriklausomai nuo analogiškų vilkiko sistemų. Tad sukabinus tokią sistemą turinčią puspriekabę su senesnio modelio vilkiku, neturinčiu elektroninės stabdžių sistemos, gerokai padidėja aktyvusis viso autotraukinio saugumas. Deja, tai ir tam tikra problema – jei vilkikas turi modernią stabdžių sistemą, valdomą elektronikos, galimos situacijos, kai jo ir puspriekabės elektroninės sistemos pavojingoje situacijoje duos skirtingas, net diametraliai priešingas komandas vykdantiesiems mechanizmams. Bet konstruktoriai tikina, kad tai laikina, ir ateityje viskas veiks kiek kitaip – TEBS 4 modulis ,,kreipsis” į vilkiko elektronines sistemas, reikalaudamas nekliudyti jam stabilizuoti pavojingai svyruojančią puspriekabę. Tačiau šiandien, kai vilkikų ir puspriekabių elektronikos lygis dar labai skiriasi, ,,Knorr” inžinieriai sąmoningai pasirinko autonomiškai dirbančio stabdžių sistemos valdymo modulio variantą.
Kad maksimaliai išnaudoti esamas sistemos galimybes, jai pavesta keletas naujų funkcijų. Jei nutrūksta elektros srovės tiekimas iš vilkiko per ABS sistemos laidus, TEBS 4 automatiškai ima tiekti srovę puspriekabės stabdžių sistemos ABS ir ,,stop”- signalams. Be to, sistema automatiškai įjungia stabdžių sistemos avarinius spyruoklinius energijos akumuliatorius vos tik puspriekabės pneumatinė stabdžių sistema atjungiama (ar atitrūksta) nuo vilkiko. Šiaip jau tai daro vilkiko vairuotojas, įjungdamas specialų oro vožtuvą. Avariniu atveju visą autotraukinį turi stabdyti vien vilkiko ratų stabdžiai. Dabar pavojaus, kad pneumosistemai tapus nesandaria ar puspriekabę atjungus nuo vilkiko, kas nors atsitiks, nėra. TEBS 4 visada nedelsiant sureaguos ir sustabdys puspriekabės ratus.