MODELIS UŽ 750 EURŲ
Liucijus Suslavičius
Reikia būti arba labai turtingu arba visišku fanatiku, kad mokėtum 750 eurų už 23,1 centimetrų ilgio sunkvežimio modelį. Bet pasaulyje atsirado net 500 vienai ar kitai kolekcininkų kategorijai priklausančių asmenų, be didesnių dvejonių paklojusių tokią sumą. Ką gi, sumokėti didžiausią kainą už mažiausią didžiausio pasaulyje sunkvežimio modelį gal ir verta – ne tik įgyji vertingą daiktą, bet ir tampi savotiško „unikalių modelių kolekcionierių klubo” nariu. Juk modelis, apie kurį kalbame – 87 kartus sumažinta 1974 metais pagaminto 350 tonų krovinio pervežančio savivarčio “Terex 33-19 Titan” kopija, pagaminta rankomis iš metalo. Tai jums ne dešimtimis ir šimtais tūkstančių iš plastmasės liejami “Wiking”, “Brekina” ar “Herpa” modeliukai, tegu ir labai dailūs bei kokybiški, bet prieinami kiekvienam kolekcininkui…
20,1 metro ilgio, 7,6 metro pločio bei 6,9 metro aukščio triašis “Titan”, su kroviniu svėręs automobilininkui sunkiai įsivaizduojamas 650 tonų, visuomenei buvo pristatytas 1974 metais specializuotoje parodoje “Mining Expo”, vykusioje Las- Vegase. Savivartį – milžiną įsigijo Kanados anglies kasybos kompanija “Westar Mining” ir iki 1990 metų eksploatavo savo anglies karjere Britų Kolumbijoje. Po to keletą metų unikalaus inžinierinio kūrinio likimas buvo neaiškus. Na, pas mus Lietuvoje ar kur nors Rusijoje, apsukrūs verslininkai gigantą tikriausiai būtų jau supjaustę ir atidavę perlydymui. Kanadiečiai pasielgė kitaip – padovanojo nebereikalingą savivartį nedidelio kalnakasių miestelio Sparwoodo Prekybos ir komercijos rūmams. Na, o miestelio verslininkai pavertė “Terex 33-19 Titan” savojo miestelio traukos centru, pastatę savivartį aikštėje šalia greitkelio Nr.3. Dabar į Sparwoodą kasmet vien tik tam, kad pamatyti “titaną”, užsuka dešimtys tūkstančių turistų iš Kanados ir JAV. Ir palieka miestelyje šimtus tūkstančių dolerių…
Bet grįžkime prie modelio. Jį, pasinaudojusi firmų “Terex” ir “Westar Mining” išsaugota dokumentacija, sukūrė JAV modelių firma “EMD Models”, tačiau nuo pernai metų gamina kruopščiai, su juvelyro tikslumu dirbantys Kinijos meistrai. Labai gerai detalizuotas modelis pagamintas iš bronzinių detalių, imituojant vos ne viską ką galime pamatyti, pažvelgę į tikrą “Titan” – turėklai, kopėtėlės, apsauginės grandinės prie vairuotojo kabinos, kilpelės kėbului nukelti, ratų varžtai, įvairios atsparos, agregatus prie rėmo tvirtinančios apkabos ir pan. Priekiniai ratai – pasukami, gerai imituoti vairo mechanizmo jėgos hidrocilindrai bei pakabos detalės. Modelis siūlomas dviem variantais – šviesiai žaliai dažytu gamykliniu bei baltai-raudonai-mėlynu “Westar Mining”. Pastarasis modelis didesniam tikroviškumui siūlomas su nuimtais variklio skyriaus gaubtais. Todėl matyti galingo, originale išvysčiusio net 3300 AG dyzelinio V-16 variklio, šiaip jau naudoto geležinkelio lokomotyvuose, imitacija. Šis modelio variantas maždaug 30 eurų brangesnis.
Kaip teigia modelių biznio ekspertai, 500 vienetų – tai riba tokios kategorijos modeliams. Netgi nėra garantijos, kad visi egzemplioriai bus nupirkti už dabartinę kainą. Brangesniu – 1000 eurų – yra tik tokiu pačiu 1:87 masteliu pagamintas ekskavatoriaus “Orenstein & Koppel RH400” modelis. Originale buvo pagaminta vos 4 tokie ekskavatoriai, kiekvienas truputį kitoks. Jų modelių kiniečiai pagamino kiekvienos versijos nuo 50 iki 150 egzempliorių. Taigi, šį kartą nuomonė, jog kiniečių darbas yra nevertingas, nepasiteisino – panašu, kad be jų niekas tokių puikių modelių paprasčiausiai nepagamintų.
Vargu ar pas mus atsiras automobilių modelių kolekcininkas, nepagailėsiantis 700 eurų “kinietiškai miniatiūrai”, todėl drįstu pasiūlyti alternatyvą – “Terex 33-19 Titan” modelį už tik 100 dolerių – tokį pat gražų šviesiai žalią, taip pat pagamintą iš metalo, tik, deja didesnį – jo mastelis 1:50 ir gerokai paprastesnė detalizacija. Tai modelis “eiliniam” kolekcininkui…