Trakai iš kedro (LT)

“Trakai” iš kedro

Liucijus Suslavičius

Kaip dainuojama prieš porą dešimtmečių populiarioje rusiškoje dainoje, kad negalima neįvertinti sekundžių, nes jos neretai nulemia gyvenimą. Tai gali patvirtinti ir Kenas Borderis iš JAV Oregono valstijos. Šis aukštas liesokas vyriškis daug metų dirbo “trakų” – ilganosių amerikietiškų sunkvežimių – vairuotoju. Bet štai vieną kartą jis tikrino savo autotraukinio stabdžius ir pasilenkė prie resiverio kaip tik tuo momentu, kai šis sprogo. Ši sekundė apvertė vairuotojo gyvenimą “aukštyn kojomis” – sprogimo nublokštas į šoną, su sudarkytu veidu, išmuštais dantimis Kenas beveik du metus išbuvo tarp gyvybės ir mirties. Jis nežinojo, kad keturi chirurgai per 26 valandas trukusią operaciją tiesiog iš gabalėlių “sumontavo” jam veidą, nežinojo, kad daug savaičių pragulėjo komos būsenoje. O atsigavęs, dar ilgai išbuvo pusiau suparaližuotas. Kai jis vėl galėjo pats judėti, buvo aišku – vairuotojo darbą teks pamiršti. Bet tiek metų praleidęs su sunkvežimiais, Kenas Borderis neįsivaizdavo, kaip jam be jų apseiti. Išeitį jis pabandė rasti, droždamas sunkvežimį iš medžio. Pasirodė, jog jis turi sugebėjimus, leidžiančius paversti medžio kaladę tikra skulptūra. Tačiau jam trūko žinių, būtinų tikram skulptoriui, medžiagos, su kuria dirbama, pojūčio. Buvęs vairuotojas žengė dar vieną žingsnį – jis pradėjo mokytis meno licėjuje, kurį sėkmingai užbaigė.

Įgytas žinias bei darbo su mediena įgūdžius jis panaudojo kiek kitaip, nei tikėjosi jį mokę menininkai. Kenas nesiruošė drožti žmonių atvaizdų ar gaminti kokių nors kitokių medinių meno dirbinių, nes jo aistra buvo sunkvežimiai! Ir būtent tikslias medines jų kopijas masteliu 1:12 jis ir ėmė gaminti – pradžioje savo malonumui, vėliau – prašant draugams, o dabar jis vadovauja nedidelei medinius sunkvežimių modelius gaminančiai firmai “Cedar Woodkrafters,Inc.”, kurią jis įkūrė Myrtle Point mieste Oregono valstijoje. Nors Keno firmoje pagamintus modelius iš kedro medžio galima rasti “Anaheim” meno kūrinių salonuose, dauguma jų gaminami pagal konkrečius automobilininkų, dažniausia tokių pat “trakerių”, įsimylėjusių savo vilkikus, užsakymus. Kenas puikiai pažįsta visus amerikietiškus “8 klasės” (jai priskiriami magistraliniai vilkikai) automobilius, ir jam tereikia konkretaus automobilio nuotraukos, kad įvertinti tuos “individualius bruožus”, kuriuos konkrečiam vilkikui suteikė jo savininkas.

Modeliai (o gal vis tik skulptūros?) jau nebedrožiami peiliu iš medžio kaladės. Kenas perėjo prie serijinės gamybos, nenorėdamas prarasti užsakovų dėl pernelyg aukštos kainos vienetinių modelių kainos. Dabar jo modeliai kainuoja 150-200 dolerių, o tai amerikiečių supratimu, nėra brangu. Medinės dalys, iš kurių surenkamas vilkiko modelis, savo dydžiu ir konstrukcija gana tiksliai atitinka originalą. Jos gaminamos kopijuojančiomis drožimo bei frezavimo staklėmis pagal rankomis pagamintus pavyzdžius, ratai su padangomis ir vairai ištekinami. Priekiniai ratai padaryti pasukamais. Ašys, antenos ir išorinio vaizdo veidrodėlių kronšteinai pagaminti iš plieninės vielos, pneumatinių sistemų žarnas bei laidus imituoja laidų atraižos. Stiklų į modelių kabinų langus Kenas neįstato, kad negadinti medinio modelio savitumo. Jo modeliai nedažyti ir skleidžia malonų medienos kvapą. Tik užsakovui primygtinai prašant, modelis pagražinamas spalvotomis juostomis ar užrašais. Gana didelis modelių mastelis leidžia tiksliai atkartoti smulkias detales – emblemas, radiatoriaus grotelių faktūrą, kabinos vidaus įrangos detales, degalų bakų kamščius, ratų veržles. Jokių nukrypimų nuo proporcijų ar formų, medinis trakas yra tiksli savo didžiojo prototipo kopija. Kaip sako gamintojas, tai jo garbės reikalas!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *