TOYOTA TUNDRA – VARDAS RUSIŠKAS, KONSTRUKCIJA JAPONIŠKA, SKIRTA AMERIKAI
Liucijus Suslavičius
Kad ir kaip besididžiuotų amerikiečiai savo geriausiai išvystyta automobilių pramone ir savo galingiausiais automobiliais, savo didžiausiu pasaulyje automobilių parku, galime teigti, jog amerikiečių įnašas į automobilio vystymąsi nėra adekvatus jų ambicijoms. Tik kai kuriose srityse jie tikrai buvo pirmieji ir pirmauja iki šiandien. Pavyzdžiui, pikapų gamyboje. Faktas, kad tokie lengvojo ir krovininio automobilio hibridai pirmiausia pasirodė JAV, kad išsireiškimą “pick-up” tokio nedidelio krovininio automobilio su atviru kėbulu reklamoje dar 1913 metais panaudojo amerikiečių firma “Studebaker”, o masinę konvejerinę pikapų gamybą savojo “Model T” pagrindu 1925 metais pradėjo “Ford Motor Company”. Kitas, jau niūdienos faktas – JAV ir toliau išlieka didžiausia pasaulyje pikapų gamintoja ir kartu didžiausia tokio tipo automobilių rinka.
Pikapai tapo neatsiejama “amerikietiško gyvenimo būdo”, amerikiečių kultūros dalimi. Net šnekamojoje kalboje atsirado žodžių, kurie naudojami tik pikapams apibūdinti: “full size” (“pilno dydžio” – suprask- didelis), “king cab” (“karališkoji kabina” – suprask prailginta) ir panašiai. Daugelį dešimtmečių JAV pikapų gamintojai – “Ford”, “Chevrolet”, “Dodge” ir kitos smulkesnės, dabar jau išnykusios markės – buvo vienvaldžiai šio rinkos segmento šeimininkai. Kol neatėjo tie landūs japonai…Japoniškų pikapų – nedidelių, su ankštomis žemaūgiams azijiečiams skirtomis kabinomis, keturių cilindrų varikliais – debiutas JAV nebuvo sėkmingas. Bet Tekančios saulės šalies firmos labai greit mokosi, perima tos valstybės, į kurios rinką skverbiasi, tradicijas ir techninius reikalavimus. O kad procesas vyktų dar greičiau, perkelia konstravimą ir gamybą ten, kur produktas bus realizuojamas. Taip atsitiko ir su japoniškais pikapais, kurie žingsnis po žingsnio atsikovojo pakankamai didelį JAV “rinkos pyrago gabalą”.
Koncernas “Toyota” pikapų gamybą 1999 metais organizavo Indianos valstijos Princetono mieste. Čia prasidėjo modelio “Tundra”, sukonstruoto specialiai ir tik Amerikos rinkai, gamyba. Tai jau visai ne nedidelis azijietiškas modelis, o tikras amerikietiškas “full size” su galingais V6 ir V8 tipo varikliais. Pernai, paskutiniaisiais pirmosios kartos “Tundra” pikapo gamybos metais, jų parduota 125 tūkstančiai. Bendrai vertinant, ne taip jau ir mažai, bet nedaug, kai pamatai šio rinkos segmento lyderių – “Ford F- Series” ir “Chevrolet Silverado/GMC Sierra” pardavimų statistiką. Šių markių pikapų amerikiečiai nuperka maždaug po 900 tūkstančių kasmet. Yra ko pavydėti ir ką vytis! Todėl “Toyota” nusprendė pereiti į į aktyvų puolimą ir patraukti dalį “fordų” bei “ševrolė” pirkėjų naujos kartos “full size” kategorijos pikapu “Tundra”, kurį sukūrė JAV veikiančių Newport Beach (Kalifornija) dizaino bei Ann Arbor (Mičiganas) techninio centrų specialistai. Kol vyko automobilio kūrimas, “Tundra” surinkimui buvo pastatyta 850 milijonų dolerių kainavusi moderni gamykla San Antonio mieste Tekso valstijoje. Dvi gamyklos turėtų per metus pateikti pirkėjams 200 tūkstančių aukštos klasės pikapų.
“Toyota Tundra II” – aiškumo dėlei pavadinkime šį automobilį taip – visais parametrais ir išvaizda atitinka amerikietišką supratimą apie didžiuosius pikapus. Tiesą sakant, jo išorėje nelabai begali rasti “azijietiškų bruožų” – tiek jis panašus į “didžiosios trijulės” produktus. Ką gi, kas moka, tas ir muziką užsako…Automobilio laikančioji konstrukcija – klasikinis lonžeroninis rėmas, tiesa, plane primenantis ne siaurėjančias į viršų kopėčias, o greičiau netaisyklingą ovalą. Net galinės pusiauelipsinės lingės dėl to ne lygiagrečios automobilio išilginei ašiai, o pasuktos nedideliu kampu į ją. Priekinė pakaba – nepriklausoma, su skersinėmis A-formos svirtimis bei išilginiais torsionais. Visų ratų stabdžiai diskiniai, su 4 jėgos cilindriukais kiekviename stabdžių mechanizme. Transmisija – 4×4 tipo, nors galima paprastesnė 4×2 modifikacija. Beje, ar žinote, kodėl didelė dalis amerikietiškų pikapų šiandien turi visų ratų pavarą? Tai Antrojo pasaulinio karo palikimas – grįžę iš Ramiojo vandenyno ir Vakarų Europos frontų amerikiečių vaikinai panoro ir savo tėvo fermoje važinėti su tokiais pat visur pravažiuojančiais “dodžais” ir “viliais”, kaip kovos lauke. O jei yra paklausa, bus ir pasiūla – netrukus imti gaminti karinių modelių pavyzdžiu ir panaudojant jų agregatus sukurti dideli pikapai “Dodge Power Wagon” ir “Willys Truck” su 4×4 tipo važiuokle. Na, o konkurencijos sąlygomis kiti gamintojai negalėjo sau leisti ignoruoti potencialių klientų pageidavimus. Šiandien didelis pikapas su visais varomais ratais, net jei jis važinėja tik didmiesčio gatvėmis – tam tikro gyvenimo stiliaus ir savininko ambicijų išraiška. Bet net ne visi varomi ratai apibūdina “full size” klasės automobilį, o jo variklis, tiksliau, litražas ir cilindrų skaičius. Todėl jokių ten ekonomiškų 4 cilindrų motorų ar dyzelių! “Toyota Tundra” pirkėjas gali rinktis 4 litrų darbo tūrio V6, 4,7 litro V8, komplektuojamus 6 laipsnių mechaninėmis pavarų dėžėmis, arba naujausią “i-Force” pavadintos variklių šeimynos 5,7 litro V8. Na, o prie jo – 5 pavarų “automatą”… Kuriam galui? Vėlgi, ne mėšlui į laukus vežioti, o tam, kad jei prireiks, su net 4 tonas sveriančia priekaba (na, pavyzdžiui, dideliu kateriu, jachta ar kokiems 6 žmonėms skirtu kemperiu) “Tundra” neatsiliktų nuo greitkeliu skriejančių lengvųjų automobilių. Jei „mažiausias” iš variklių sugeba „išspausti” 245 AG, ką jau bekalbėti apie didesniųjų galią…
Kaip jau minėta, „Toyota Tundra II” gali turėti 4×2 arba 4×4 tipo transmisiją, tačiau bazės ilgis abiem variantams vienodas – 3700 mm, automobilio matmenys – 5809x2029x1940 mm.
Gamintojas siūlys rinktis iš 30 skirtingą transmisiją, skirtingas kabinas ir skirtingą įrangą turinčių šio pikapo modelių. „Tundra II” pirkėjams siūlomi trys įrangos lygiai – „Base”, SR5 ir „Limited”. Na, kas pirks pikapą darbui, gal pasitenkins trumpa „Regular” tipo kabina su paprasčiausia „Base” įranga, o mėgstantys komfortą tikrai užsisakys prailgintą „King cab”. O joje, beje, erdviausioje iš visų rinkoje esančių šios klasės pikapų, rasime visa tai, kas būdinga dideliam komfortiškam amerikietiškam lengvajam automobiliui, pavyzdžiui, 10 reguliavimo padėčių turinčią sėdynę, o taip pat kai kokius japoniškus “žaisliukus”, tokius kaip į galinio borto atidarymo rankeną (!) sumontuotą plačiakampę atgalinio vaizdo kamerą, perduodančią vaizdą į prietaisų skydelio monitorių. Prietaisai ir valdymo rankenėlės bei klavišai išdėstyti labai vykusiai – niekas jų neužstoja, niekas nekliudo juos pasiekti.
Aišku, verti pagyrimo automobilio išorę kūrę dizaineriai. Pakanka vien palyginti 1999 metų modelį, sukeliantį asociacijas su auliniais batais apsiavusiu fermeriu, su miestietišką eleganciją spinduliuojančia naująja „Tundra”. Sumažinto skersmens ratai, pažemintas siluetas, retro stiliaus radiatorių primenantis chromu blizgantis priekis, „įrėmintas” dideliais stačiakampiais žibintais. Kažkur dingo ankstesniojo modelio „muskulingi” ratų arkų praplatinimai, todėl „Tundra II” neatrodo brutaliai, kaip kai kas tikisi iš pikapo, o greičiau dinamiškai, sportiškai, kaip to ir reikalauja šiuolaikinis stilius…Kas Čikagos parodoje šiemet „pačiupinėjo” automobilį iš arčiau, tikriausiai atkreipė dėmesį ir į kėbulo galinio borto konstrukciją – jį galima atidaryti ar uždaryti dviem pirštais. Efektyvūs hidrauliniai amortizatoriai jį švelniai nuleis į horizontalią padėtį, o pardėjus kelti viršun, taip pat švelniai, be trenksmo, jį pritrauks ir užfiksuos. Na, pasakykite, ar tai „darbiniam mului” reikalinga įranga?
“Toyota Tundra II” į Europą oficialiai eksportuojama nebus, bet manyčiau, atsiras vienas kitas japoniškos markės ir amerikietiško stiliaus gerbėjas, surizikuosiąs atgabenti šį neeilinį “truck’ą” į mūsų kraštus. Palaukime…
Nuotraukos – gamintojo.